استان فارس جاذبه‌های زیادی را در دل دارد یکی از این جاذبه‌های بسیار دلنواز، تنگ بستانک معروف به بهشت گمشده است که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

بهشت گمشده ایران در استان فارس پیدا شد

سلام نو - سرویس گردشگری: بهشت گم شده نام منطقه ای خوش آب و هو و سرسبز در شهرستان مرودشت و کامفیروز است. نام اصلی این مکان «تنگ بستانک» بوده است که اکنون به بهشت گم شده مشهور شده است. تنگ بستانک یا همان بهشت گمشده دره زیبایی است که جهت امتداد آن شرقی غربی است و صخره‌های عمودی و مرتفع دو طرف آن را دربرگرفته است.

این منطقه دیدنی که زیبایی انبوه درختان و پرآبی رودخانه هایش چشم هر بیننده ای را می نوازد و مهمانان را به تحسین و تکریم آفرینشگر هستی وامی دارد از جمله مناطق حفاظت شده استان فارس است.
انبوه درختان در منطقه بهشت گم شده در پاره ای از مناطق چنان پنجه در پنجه هم انداخته و سقفی از نوازش بر سر رهگذران و گردشگران ساخته که به سختی می توان درخشش آفتاب را از میان شاخ و برگ درختان دید.

بهشت گمشده ایران در استان فارس پیدا شد

بهشت گمشده یا همان منطقه تنگ بستانک از زیباترین جاهای دیدنی استان فارس و جاذبه‌های طبیعی در اطراف شیراز است که گردشگران بسیاری در طول سال برای لذت بردن از طبیعت زیبای آن به این منطقه سفر می‌کنند. زیبایی‌های منحصربه‌فرد طبیعی این منطقه نظر بسیاری از طبیعت‌گردان را به خود جلب کرده است و گروه‌های مختلف کوهنوردی نیز در طول سال از این منطقه بازدید می‌کنند.

بهشت گمشده فاصله کمی با برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در استان فارس دارد که ارزش این منطقه را دوچندان می‌کند

بهشت گمشده ایران در استان فارس پیدا شد

موقعیت مکانی

بهشت گمشده یا تنگ بستانک در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شمال غرب شیراز قرار گرفته است و گستره وسیعی به مساحت ۲۰ هزار هکتار را شامل می‌شود. ارتفاع این منطقه در نقاط مختلف بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر از سطح دریا تغییر می‌کند و ارتفاع متوسط دربیش‌تر قسمت‌ها در حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است.

بهشت گمشده در نزدیکی روستای دشتک در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت قرار دارد. منطقه تنگ بستانک در جوار رشته کوه دنا قرار گرفته و پوشش جنگلی آن در دامنه کوه‌ها گسترده است. نزدیکی این منطقه ییلاقی و سرسبز به جاذبه‌های برجسته گردشگری در استان فارس، اهمیت تنگ بستانک را دوچندان می‌کند. 

  • آدرس تنگ بستانک: استان فارس، شمال غربی شهر شیراز، شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز، تنگ بستانک

نحوه دسترسی

مسیر دسترسی به تنگ بستانک از میان روستاهای بیضا و کامفیروز و کوچه باغ ها مزارع و باغات اولین جاذبه ای است که گردشگران درسفر به بهشت گمشده تجربه می کنند منظره بدیع دریاچه  سد درودزن در مسیر جاده جنگل های انبوه بلوط معماری روستا های منطقه در کنار مزارع وسیع و شالیزارها ی سر سبز تا ورودی بهشت گمشده انسان را  مشایعت می کند از این نقطه کوچه باغی نسبتا وسیع و رویایی  در پیچ و تاب رودخانه ای زیبا تا محل ابشار تنگ بستانک ادامه می یابد اینجاست که انبو هی از جنگل چنار در تنگه ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب روسوباتی از جنس اهک یکی از شگفت انگیز ترین چهره های طبیعت را به نمایش می گذارد  به راستی که بهشت چنین جایی باید باشد امتداد این مسیر پیاده رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ا ی دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل میکند.

شما میتوانید در این سفر از تنگ گمبیل نیز دیدن کنید و از طبیعت عالی منطقه بیشترین لذت را تجربه کنید.

بهشت گمشده ایران در استان فارس پیدا شد

دلیل نام‌گذاری

منطقه تنگ بستانک در میان شهرها و مناطق گرمسیر در استان فارس قرار دارد. رودهای روان، چشمه‌های پر آب، طبیعت سرسبز کوهستانی و جنگل‌های پر درخت در تنگ بستانک، این منطقه را به بهشتی زیبا تبدیل می‌کند و به همین دلیل گردشگران و مردم این منطقه از آن با عنوان بهشت یاد می‌کنند.

از طرف دیگر تا پیش از سال ۱۳۶۰، این منطقه زیاد شناخته شده نبود و کمتر کسی از وجود این ییلاق سرسبز خبر داشت. ناشناخته ماندن این منطقه خوش آب و هوا باعث شد تا نخستین گردشگران و مردم محلی لقب بهشت گمشده را به این منطقه بدهند. تنگ بستانک را با نام «بهشت پنهان» نیز می‌شناسند. در حال حاضر تنگ بستانک یا بهشت گمشده از زیباترین ییلاق های نزدیک به جنوب ایران به شمار می‌رود.

پوشش گیاهی

بلوط- بنه- ارس- بادام کوهی- زالزالک- دافنه- کیکم- تنگرس- ارژن- بو مادران- درمنه- اویش- دنایی و اویش شیرازی .

بهشت گمشده ایران در استان فارس پیدا شد

ویژگی‌ جانوری

خرس قهوه ای- کفتار- رودک- راسو- گربه وحشی- بز- و پازن- خارپشت ایر انی- سنجاب ایرانی- هامستر دم دراز- خرگوش- روباه- شغال و گراز-  کبوتر جنگلی- کبک و انواع پرندگان شکاری از مهره داران شناسایی شده در این منطقه می باشد.

مناسب‌ترین زمان سفر به منطقه

برای سفر به بهشت گمشده همه فصل‌ها مناسب هستند. طبیعت منحصربه‌فرد این منطقه در روزهای مختلف سال زیبایی‌های متنوعی دارد؛ اما اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، رودها در پر آب‌ترین حالت خود هستند. باغ‌ها در این زمان از سال پر از شکوفه می‌شوند و طبیعت تنگ بستانک سبز و سرزنده است. در این زمان از سال آب و هوا بسیار مطلوب و قدم زدن میان درختان سرسبز و زیر نور خورشید دلپذیر است.

اگر کمی تحمل سرما را داشته و از علاقه‌مندان طبیعت در فصل پاییز باشید، می‌توانید پس از پایان تابستان به دیدن بهشت گمشده بروید. در فصل پاییز زیبایی جنگل‌های تنگ بستانک دوچندان می‌شود. ترکیبی از رنگ‌های زرد، نارنجی و سرخ همه جا را می‌پوشاند و مناطری منحصربه‌فرد از طبیعت در مقابل چشمان شما نقش می‌بندند. فصل زمستان نیز با وجود سرمای هوا در این منطقه، طبیعت بهشت گمشده زیبا می‌ماند. برای علاقمندن به سفر در زمستان نیز این منطقه از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود، تنها کافی است لباس گرم و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پروین IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    0 2
    استان فارس شهرستان سپیدان هست نه مرودشت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید