سوئد یکی از کشورهایی است که بیشترین خدمات رایگان را به مردم ارائه می‌دهد اما استفاده از خدمات درمانی و اجتماعی رایگان است.

مردم کدام کشورها بیشترین مالیات را پرداخت می کنند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، مالیات‌ستانی یکی از راه‌های اصلی درآمد دولت‌ها و جزء جدایی‌ناپذیر زندگی شهروندان است. برخی از کشورها از هر بخش مالیات جداگانه‌ای دریافت می‌کنند. برای مثال از درآمد افراد یک مالیات سالیانه می‌ستانند و به طور جداگانه بر محصولات خریداری شده آنان نیز درصدی مالیات اعمال می‌کنند. برخی از ارثیه و هدایایی که اشخاص می‌رسد نیز مالیات می‌گیرند.

به تازگی مالیات حساب‌های تجاری در کشور اعلام شد. طبق این مصوبه از حساب‌های تجاری با ۱۰۰ تراکنش واریزی در ماه که بیش از ۳۵ میلیون تومان تراکنش داشته باشند مالیات حساب‌های تجاری اخذ می‌شود. با وجود مالیات‌های متعددی که از اشخاص گرفته می‌شود از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات خودرو و خانه لوکس، مالیات ارثیه و حالا هم مالیات حساب‌های تجاری، مشخص نیست که چرا نمود این درآمد مالیاتی بالای دولت در خدمات آن از جمله خدمات درمانی دیده نمی‌شود.

در کشورهایی که شهروندان مالیات‌های به نسبت بالاتری پرداخت می‌کنند شرایط استفاده از خدمات درمانی و اجتماعی رایگان فراهم می‌شود. به عبارتی مردم می‌دانند که در ازای دریافت چه خدماتی مالیات می‌دهند. از کشورهایی که بیشترین مالیات را از شهروندان خود اخذ می‌کنند می‌توان به سوئد و ژاپن اشاره کرد.

مردم سوئد سالانه چقدر مالیات می دهند؟

در سوئد، اکثر مردم فقط مالیات بر درآمد سالانه خود پرداخت می‌کنند. این مالیات بسته به شهرداری متفاوت است و از ۲۸٫۹۸ درصد تا ۳۵٫۱۵ درصد متغیر است. متوسط نرخ مالیات داخلی سوئد ۳۲.۳۴ درصد است. کسانی که بالاتر از حد معینی که توسط اداره مالیات تعیین شده است درآمد دارند، ۲۰ درصد مالیات دولتی می‌پردازند.
سیستم مالیاتی سوئد بسته به اینکه شخص زیر ۶۵ سال باشد یا بالاس۶۵ سال، مقدار ثابتی کسر از مالیات دارد.

در مورد سود سرمایه، نرخ مالیات عموما حدود ۳۰ درصد است. اگر شما از فروش ملک خود سود ببرید، بر سود شما ۲۲ درصد مالیات اعمال می‌شود. از سال ۲۰۰۵، هیچ مالیات بر ارثی در سوئد وجود ندارد، و از سال ۲۰۰۷، هیچ مالیات بر ثروتی وجود ندارد نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده برای کالاها و خدمات در سوئد ۲۵ درصد است، اما مالیات مواد غذایی ۱۲ درصد و مالیات کتاب، روزنامه و حمل و نقل مسافر ۶ درصد است.

کشورهای اسکاندیناوی به خاطر شبکه امنیت اجتماعی گسترده خود و تامین بودجه عمومی برای خدماتی مانند بهداشت جهانی، آموزش عالی، مرخصی والدین و مراقبت از کودکان و سالمندان شناخته شده هستند. سطوح بالای هزینه‌های عمومی به طور طبیعی نیازمند سطوح بالایی از مالیات است. اما با وجود نرخ بالای مالیات بر درآمد با وجود اینکه سالانه بیش از ۵۷ درصد از درآمد مردم از طریق مالیات کسر می‌شود، این کشور در رتبه هفتمین کشور شاد جهان قرار دارد و سیستم بهداشت و درمان آن یکی از بهترین‌های جهان است.

۲۷ درصد از پول مالیات دهندگان در سوئد در بخش آموزش و بهداشت و درمان هزینه می‌شود. در حالی که ۵ درصد به پلیس و ارتش و ۴۲ درصد به امنیت اجتماعی اختصاص داده می‌شود. هزینه‌های بهداشت و درمان شهروندان از طریق مالیات تامین می‌شود و اغلب هزینه‌های درمان بسیار کم هستند. تحصیلات عالی نیز در این کشور رایگان است. از جمله خدماتی که در کشور سوئد رایگان هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-داروهای حیاتی رایگان، تخصیص یارانه به داروهای با نسخه
-خدمات سقط جنین و عقیم‌سازی رایگان
-خدمات پزشکی رایگان به تمامی افراد زیر ۱۸ سال
-خدمات دندانپزشکی رایگان به تمامی افراد زیر ۲۳ سال
-خدمات بهداشتی مانند ایمن‌سازی، آزمایش سرطان و مراقبت زایمان رایگان

اکثر خدمات بهداشتی و درمانی در سوئد دارای یک سقف هزینه هستند و نباید از سقف تعیین شده مبلغ بیشتری برای دریافت این خدمات پرداخت کنند. برای مثال اگر هزینه مشاوره پزشکی فرد از سقف تعیین شده بیشتر باشد تمام مشاوره‌های پزشکی دیگر شخص رایگان خواهد بود.

مستمری‌ها وکمک‌هزینه‌های پرداختی دولت سوئد به شهروندان:

-کمک هزینه نقدی برای افرادی که به دلیل بیماری حقوقشان کاهش یافته است. کمک هزینه جداگانه برای افرادی به واسطه شغل خود آسیب دیده‌اند.
-پرداخت ماهیانه بدون مالیات به والدین به ازای هر فرزند. والدین مجرد به ازای هر فرزند مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند.
-یک سال استفاده از مهد کودک با کمک هزینه
-پرداخت حدود ۸۰ درصد از حقوق قبلی فرد با بیمه بیکاری
-سه نوع مستمری جداگانه برای اکثر بازنشستگان و مستمری ویژه معلولینی که مشغول به کار یا تحصیل هستند.
-مستمری فرزندان با معلولیت کامل یا جزئی تا سن ۱۶ سالگی به والدین و پس از آن مستقیما به فرزند پرداخت می‌شود.
-والدین میتوانند تا سقف ۱۲ ماه تا زمانی که کودکشان به مدرسه می‌رود مرخصی با حقوق داشته باشند.

مالیات‌ستانی در ژاپن

ژاپن نیز یکی از کشورهایی است که مالیات بالایی از شهروندان خود دریافت می‌کند. در ژاپن توانایی پرداخت مالیات افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

-شهروند دائم کشور که ملیت ژاپنی دارد و در ۱۰ سال گذشته خداقل ۵ سال ساکن ژاپن بوده است.
-ساکن غیردائم کشور که یا شهروندانی که ملیت ژاپنی ندارند که در ۱۰ سال گذشته به مدت ۵ سال در کشور ساکن نبوده‌اند.
-افرادی که شهروند ژاپن نیستند.

در ژاپن ۶ نوع مالیات‌ستانی وجود دارد. مالیات بر درآمد که بصورت سالیانه بسته درآمد افراد از آنها اخذ می‌شود از ۵ تا ۴۵ درصد متغیر است. مالیات کارآفرینی برای افرادی که به صورت مستقل کار می‌کنند که بر اساس نوع کسب و کار و ومیزان درآمد مشخص می‌شود. مالیات بر دارایی که بر زمین، خانه و سایر دارایی‌های استهلاک‌پذیر اعمال می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده که برای موادغذایی و نوشیدنی ۱۰ درصد احتساب می‌شود. مالیات‌های مربوط به خودرو و مالیات‌های نوشیدنی‌های الکلی، تنباکو و بنزین که بر قیمت آنها افزوده می‌شود.

استاندارد بهداشت و درمان در ژاپن بسیار بالا است. مردم ژاپن طولانی‌ترین نرخ امید به زندگی را در تمام کشورهای جهان دارند. اگرچه به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل، بسیاری از ژاپنی‌ها در رشته پزشکی تحصیل نمی‌کنند، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بسیار خوبی وجود دارد. همچنین به دلیل اینکه این کشور پیشرو در فناوری است، تجهیزات بسیار فنی و پیشرفته‌ای ارائه می‌کند. و مردم می‌توانند به درمان حرفه‌ای و کیفیت خدمات بهداشتی در این کشور کاملا اطمینان کنند.

خدمات بهداشت و درمان در ژاپن به طور کلی برای شهروندان ژاپنی، مهاجران و افراد خارجی به صورت رایگان فراهم می‌شود. درمان پزشکی در ژاپن از طریق پوشش همگانی سلامت ارائه می شود. این سیستم برای همه شهروندان و همچنین شهروندان غیر ژاپنی که بیش از یک سال در ژاپن اقامت دارند در دسترس است. پوشش همگانی بهداشت یعنی هرکسی بتواند به خدمات بهداشتی باکیفیتی که نیازمند آن است دست یابد، بدون آن‌که دچار تنگنای مالی شود.

پوشش همگانی بهداشت (UHC=Universal Health Coverage) طیف گسترده‌ای از خدمات پایه بهداشتی با کیفیت بالا در زمینه ترویج، پیشگیری، درمان، توان‌بخشی و مراقبت تسکینی را در برمی‌گیرد سیستم بهداشت و درمان در ژاپن فرآیندهای غربالگری رایگان برای بیماری‌های خاص، کنترل بیماری‌های عفونی و مراقبت‌های پیش از زایمان فراهم می‌کند. در سیستم مراقبت‌های بهداشتی در ژاپن، بیمار مسئولیت ۳۰ درصد از هزینه‌های پزشکی را می‌پذیرد و دولت ۷۰ درصد باقی مانده را پرداخت می کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید