رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در میان زائران اربعین نگرانی ایجاد موج جدیدی از بیماران کرونایی را ایجاد کرده است.

موج جدید کرونا در ایران با بازگشت زائران اربعین در راه است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، موجی از زائران اربعین در حال بازگشت به ایران هستند. اما رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نگرانی ایجاد موج جدیدی از بیماران کرونایی را ایجاد کرده است، آن هم در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید.

آنطور که احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: تاکنون بیش از ۲ و نیم میلیون نفر به عتبات، اعزام شده‌اند که حدود ۷۰۰ هزار نفر از آن‌ها به کشور بازگشته‌اند.

تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه اجتماعی نشان از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌دهد. در همین حال پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر روز گذشته درباره وضعیت زائران بیمار در اربعین گفت: «تاکنون بیش از ۱۱۰ زائر ایرانی به دلایلی نظیر بیماری یا مصدومیت به داخل کشور انتقال داده شده‌اند.»

آمار مبتلایان به کووید۱۹ در روزهای اخیر رو به افزایش بود. آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرد، شمار بیماران جدید کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۱ شهریور، ۸۷۷ نفر بود. در حالی که روز ۲۰ شهریور تعداد بیماران جدید، ۶۹۶ نفر و روز ۱۹ شهریور نیز ۳۳۴ نفر بود.

ضمن اینکه تغییر آمار فوتی‌های کرونا دو سه هفته بعد از شناسایی بیماران جدید مشخص می‌شود. با این شرایط آیا ممکن است موج دیگری از بیماران کووید ۱۹ در روزهای آینده شناسایی شود؟

احتمال موج جدید کرونا

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست به تجارت‌نیوز می‌گوید: «انتظار افزایش چشمگیری در شمار مبتلایان به کرونا را ندارم. ممکن است آهنگ کاهشی ابتلا به کووید۱۹ کم شود اما انتظار موج جدید را ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «زمانی که در شاخه نزولی موج قرار می‌گیریم، باید یک اتفاق شدید مانند بروز واریانت جدید صورت بگیرد تا یک موج جدید کرونا راه بیفتند. باید دست کم یک هفته از بازگشت زائران بگذرد تا بتوان درباره تاثیر آن حرف زد.»

یونسیان می‌گوید: «نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما باید گوش به زنگ باشیم. ماجرا پیچیده است، باید وضعیت آلودگی در مردم عراق و مسافران کشورهای دیگر، میزان واکسیناسیون و ایمنی آنها را در نظر گرفت تا بتوان در این مورد به یک پیش‌بینی رسید.»

حدود ۱۰ روز تا آغاز سال تحصیلی جدید مانده است. یونسیان می‌گوید مدارس و دانشگاه باید در سال تحصیلی جدید باز شوند و با توجه به وضعیت فعلی کرونا نگرانی در این مورد نداریم.

هشدار به زائران اربعین برای ابتلا به سرخک

روز گذشته نیز مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان درباره ابتلا به سرخک در عراق به زائران اربعین هشدار داد.

همایون امیری به ایسنا گفت: «سرخک همچنان در عراق، افغانستان و پاکستان شایع است. توصیه می‌شود مردم قبل از سفر اربعین از تکمیل بودن سابقه واکسیناسیون خود و کودکان خود مطمئن شوند.»

او در ادامه گفت: «سرخک یک بیماری ویروسی خطرناک و یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است که بیش از ۹۰ درصد افراد حساس بعد از تماس بیمار، مبتلا می‌شوند.»

آنطور که امیری گفت راه انتقال این بیماری از طریق تماس با بیمار است. در فضاهای دربسته حتی تا ۱۵ دقیقه بعد از خروج بیمار از اتاق، امکان انتقال بیماری به فرد دیگر وجود دارد. دوره نهفتگی سرخک نیز به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۴ روز است.

اخرین آمار از کرونا در ایران

هنوز همه زائران اربعین به کشور برنگشته‌اند. اما وضعیت کرونایی کشور در حال حاضر چگونه است؟ بر اساس گزارش وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۲ شهریور، ۶۱۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. از این میان ۱۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین در این بازه زمانی ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. بر این اساس مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۲۲۱ نفر رسید. این در حالی است که روز ۱۹ شهریور، ۱۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و در روزهای اخیر شمار فوتی‌های کرونا بیشتر رفت.

در همین حال مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که در هفته دوم شهریور ۱۴۰۰ نسبت به هفته اول، موارد بستری، سرپایی و فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، در کشور روند کاهشی داشته است.

در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست. ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید