۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷
کد خبر: 55387872

استان البرز یکی از استان‌های زیبای ایران است. این استان یکی از مرموزترین روستاهای ایران را در خود ای داده است. این روستا واریان نام دارد و از دیدنی‌های زیبای استان البرز می‌باشد.

تنها روستای آبی ایران در البرز

سلام نو - سرویس گردشگری: بیشتر مسافرانی که از جاده چالوس، راهی شمال می‌شوند، روستایی را در آن سوی سد کرج می‌بینند؛ روستایی که هر بیینده‌ای را کنجکاو خواهد کرد. روستای واریان، یکی از مرموزترین روستاهای ایران است که لقب تنها روستای آبی کشور را به دوش می‌کشد. این روستا که جزو جاهای دیدنی کرج به شمار می‌آید، در فاصله کوتاهی از شهر کرج و تهران قرار دارد و تنها راه دسترسی به آن، از طریق قایق است.

تنها روستای آبی ایران در البرز

واریان، جواهری سبز و زیبا و روستایی بدون خودرو و هرگونه آلودگی هوا است که در سال‌های اخیر، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و زیبایی دریاچه، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

روستای واریان کرج، یکی از زیباترین و شگفت ‌انگیزترین روستاهای استان البرز است که در مسیر جاده کرج- چالوس خودنمایی می ‌کند. واریان یکی از روستاهای بکر ایران است‌ که از آسیب ‌های زیست محیطی بسیاری درامان مانده است. پاکیزگی هوای واریان غیر قابل توصیف است، زیرا ورود هرگونه ماشین، موتور و دوچرخه به آن ممنوع است.

این روستا مانند نگین سبز و زیبایی است که کوههای اطراف همانند قابی آن را احاطه کرده ‌اند. انعکاس این کوههای سربه ‌فلک‌ کشیده و طبیعت سرسبز واریان در آب ‌های آرام و زیبای سد کرج منظره جالبی را ایجاد کرده است. . واریان ابتدا در جایی که اکنون بستر دریاچه سد کرج است، قرار داشت اما اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ داده شدند و  تنها راه ارتباطی آن راه آبی است.

تنها روستای آبی ایران در البرز

سرگذشت روستا

تاریخچه این روستا به دو دوره قبل از احداث سد کرج و بعد از آن تقسیم می ‌شود. واریان قدیم‌ قبل از احداث سد در بستر کنونی دریاچه سد کرج قرار داشت و  در حال حاضر بخش  زیادی از آن زیر آب رفته است، این روستا تقریبا مانند شهر بود و از نظر مواد غذایی همه چیز در آن تولید می ‌شد و مسیر ماشین‌ رو نیز داشت اما بعد از ساخت سد تعدادی از باغ‌ های اهالی واریان در حاشیه شرقی سد قرار گرفت که این باغ ‌ها هیچ راه دسترسی به جز قایق نداشتند، همان باغ‌ ها واریان امروزی را تشکیل می‌ دهند.

از سال ۱۳۳۴ که سنگ بنای سد کرج گذاشته شد برای تردد اهالی روستا که با جاده اصلی فاصله داشتند، قایقی در نظر گرفتند که عبور و مرور تا حدودی میسر شود و در سال ۵۹ نیز پس از اقدامات جهاد سازندگی طبق قرادادی مقرر شد که سازمان آب و فاضلاب تهران برای اتصال روستا به جاده اصلی پلی بنا کند، ولی این اقدام صورت نگرفت.

تنها روستای آبی ایران در البرز

کشاورزی و دامپروی در این روستا همواره پر رونق است. زیبایی خاص واریان و زیبایی دریاچه باعث شده که این روستا از موقعیت خاصی برخوردار شود. در آن سوی دریاچه و کنار جاده هتلی به نام هتل واریان نیز قرار داشت که امکاناتی برای قایق ‌رانی و اسکی روی آب فراهم کرده بود.

واریان قدیم شامل چندین محله بوده که در هر محله، خاندان بخصوصی زندگی می‌ کرد. به عنوان مثال خاندانی که اهل کیان بودند، آنها را کیانی نسبت می ‌دادند. ضمن اینکه کیان بزرگترین و با نفوذترین خاندان واریان نیز بوده است. امروزه بیشتر اهالی واریان در کرج زندگی می‌ کنند، اما با وجود شهرنشینی، هر از گاهی به مناسبت ‌های مختلف در حسینیه فرهنگی-مذهبی واریان واقع در میدان توحید کرج که به همت و تلاش خود ایجاد نموده‌ اند، جمع می ‌شوند.

تنها روستای آبی ایران در البرز

نحوه ورود به روستا با مجوز

برای رفتن به روستای واریان کرج، یکی از بکرترین و دست‌نخورده‌ترین روستاهای ایران، باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • مهمان یکی از اهالی واریان باشید.
  • خانه یا ملکی در روستای واریان داشته باشید.
  • با هماهنگی از قبل، اجازه ورود به روستای واریان را گرفته باشید.

برای اقامت در روستای واریان کرج، باید در این روستا اقوام یا آشنایانی داشته باشید؛ زیرا در غیر این صورت نمی‌توانید ویلاهای روستای واریان را اجاره کنید. البته افراد می‌توانند از طریق تورهای گردشگری نیز از این مناطق دیدن کنند. بازدید از روستای واریان، تنها روستای آبی ایران، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما می‌سازد؛ پس اگر روزی فرصت بازدید از این منطقه را به دست آوردید، هرگز آن را از دست ندهید. 

مناسب‌ترین زمان سفر به روستا

آب و هوای روستای واریان به‌دلیل قرارگیری در دل کوه‌های البرز، سرد است و زمستان در این منطقه با برف و باران فراوانی همراه می‌شود. همان طور که پیش‌تر گفتیم تنها راه دسترسی به این روستا از طریق قایق است و هیچ خودرویی حتی موتورسیکلت یا دوچرخه، اجازه تردد در واریان را ندارد. به همین دلیل، هیچ دود و دی‌اکسید کربنی در روستا تولید نمی‌شود و واریان، آب و هوایی پاک و فوق‌العاده مطبوع دارد.

تنها روستای آبی ایران در البرز

اقتصاد واریان

آب واریان که از رود کرج و چشمه سار تأمین می شود باعث رونق کشاورزی و باغداری در این منطقه شده است. محصولاتی مثل غلات، انواع میوه، لبنیات و عسل از سوغات این روستا بشمار می روند. شغل اهالی زراعت و گله داری، کرباس بافی و گیوه سازی است. همچنین، شغل زنبورداری نیز در واریان رواج بسیاری داشته و می‌ توانید عسل‌ های لذیذی را در این روستا نوش‌ جان فرمایید. این روستا دارای دبستان و راه ماشین رو است که مختص اهالی آن است.


فرهنگ و آداب و رسوم

از آداب و رسوم به خصوص واریانی ‌ها می ‌توان به عیادت از خانواده ‌های داغدار در نخستین روز سال اشاره نمود که به آن نوعید می ‌گویند. بدین صورت که اهالی واریان در روز اول سال، و حتی بعضاً پیش از دیدار آشنایان و خانواده نزدیک، به عیادت خانواده‌ هایی که در طول سال گذشته کسی از عزیزان خود را از دست داده و داغدار می ‌باشند، یا در اصطلاح نو عید دارند، می ‌روند. البته اکنون این رسم به نوعی تغییر شکل یافته و جامعه بزرگ واریانی ‌ها در نخستین روز سال، در محل حسینیه واریان حضور می یابند تا ضمن پاسداری از آداب و رسوم گذشته، با هم بودن، صمیمیت و لحظات دوستی را به نمایش بگذارند. برگزاری بی ‌ریای مراسم محرم توسط اهالی واریان نیز زبانزد است.

تنها روستای آبی ایران در البرز

مسیر دسترسی

روستای زیبای واریان کرج، در بخش شرقی سد امیر کبیر(کرج) و در حدود ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس واقع شده است که دورنمای زیبایی از جاده کرج - چالوس دارد. اگر شما از طریق قایق و آب اقدام نکنید، هرگز به این روستا از هیچ راهی نخواهید رسید. رفت ‌و ‌آمد با قایق در این روستا، معمولاٌ از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۳ و از ۱۵ عصر تا ۱۱ شب امکان ‌پذیر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید