ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران که در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا گفت: این بیانیه نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود.

سخنگوی وزارت خارجه: بیانیه اروپا نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود  / آماده همکاری با آژانس هستیم

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، سخنگوی وزارت امور خارجه به سه کشور اروپایی عضو برجام توصیه کرد که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و گفت: ایران آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲‍۱ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی و پاسخ ایران بیان کرد: این‌که اروپا چرا به رغم نیاز به انرژی و نیاز مردمشان به شرایط بهتر مایل نیستند از ظرفیت‌های انرژی ایران برای تامین بخشی از نیاز مردمشان استفاده کنند باید از دولتمردان اروپایی پرسید.

وی افزود: ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد بخشی از نیاز بازار انرژی را تامین کند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: این نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خودش را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق یک مسیر دو طرفه است و انتظار این بود طرف‌های مذاکره در این مسیر سازنده عمل کنند.

وی گفت: آنچه مطرح می‌کنند مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اثبات شده که ماهیت فعالیت هسته‌ای ایران، صلح آمیز است. جمع بندی سال ۲۰۱۵ میلادی و سال امضای توافق و بعد از آن گزارش‌های مکرری که آژانس داد همگی دال بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

در باب امور پادمانی، ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود و هست، به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و از اجرای غیرتبعیض آمیز و بی طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تأکید دارد. همواره تأکید کرده و می‌کنیم آژانس به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث به خصوص درباره اتهامات بی اساسی که از سوی یک رژیم غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامع پادمان‌ها ارائه شده، اجتناب کند.

جای تاسف دارد که صادرکنندگان سه گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس، متاسفانه تحت تاثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچکدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس نیست و متاسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفتگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود.

همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف

کنعانی تصریح کرد: ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام کرده و می‌کند و آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند. تأکید می‌کنیم که همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف. ایران همانطور که تکالیفی دارد حقوقی هم دارد.

وی درباره یمن و سفر محمد عبدالسلام به تهران نیز گفت: ما موافق استمرار و تحکیم روند آتش بس در یمن هستیم، ولی آنچه می‌تواند به تحکیم روند آتش بس کمک کند رفع محاصره یمن و تامین مایحتاج ملت تحت محاصره یمن است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اوضاع افغانستان و دانش آموزان افغان در ایران نیز بیان کرد: دانشجویان و دانش آموزان دختر این کشور از تحصیل باز ماندند.

یکی از ابعاد مهم مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تامین مایحتاج مردم افغانستان است. ایران پذیرای یکی از بزرگ‌ترین حجم آوارگان افغانستان است و سال‌هاست پذیرای چند میلیون آواره افغانستانی است و در یک سال گذشته میزان زیادی به جمع خواهران و برادران افغانستانی اضافه شده است. بسیاری از امکانات ملی خود را در اختیار شهروندان افغانستانی قرار دادیم.

وی ادامه داد: ایران تسهیلاتی را در اختیار این عزیزان برای آموزش قرار داده است. امکانات ایران محدود است، ولی در عین حال مسؤولیت جامعه بین‌المللی نیز وجود دارد. میزان کمک‌هایی که ایران در این زمینه دریافت می‌کند بسیار ناچیز است و ایران در طول سالیان گذشته بخش وسیعی از امکانات خود را در اختیار این عزیزان با نگاه انسانی قرار داده است و جامعه بین‌المللی باید توجه بیشتری به این موضوع کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موکول شدن مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره در آمریکا نیز گفت: تا این لحظه چنین درخواستی را دریافت نکردیم.

وی درباره رویکرد این روزهای عربستان از جمله حمایت از اقدام دولت آلبانی در قطع روابط با ایران و بازداشت حاجی ایرانی گفت: کشورهای منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری برای تقویت صلح، ثبات و آرامش در منطقه هستند. به صورت طبیعی ثبات در منطقه زمینه ساز توسعه اقتصادی است. موضوعی که مورد نیاز و توجه همه کشورهای منطقه است. آن چیزی که می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند توجه به مصالح ملی و عمومی منطقه است.

با تمرکز بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جمعی برای ایجاد شرایط بهتری در منطقه همواره تأکید کردیم آمادگی داریم با کشورهای همسایه و دوست در منطقه تعامل و گفتگو کنیم برای ایجاد شرایط بهتر برای تامین منافع و مصالح کشورهای منطقه. اتخاذ سیاست‌های غیرسازنده و غیراصولی در مسیر مذاکرات کمک کننده نیست.

کنعانی بیان کرد: ما همچنان بر مسیر تعامل تاکید داریم و انتظار داریم همه کشورهای منطقه در مسیر تعامل قدم بردارند. در مورد عربستان با توجه به نگاه ایران برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای وارد گفتگو شدیم و در پنج مرحله ادامه یافت و توافقاتی حاصل شد و با اجرای توافقات زمینه برای نشست‌های بعدی در سطوح دیگر فراهم خواهد شد. تاکید ما بر اتخاذ رویکردهای سازنده است و ایران به هر اقدام و گام سازنده‌ای به صورت متناسب پاسخ خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید