تفاوت رنگ چشم انسان ها علاوه بر زیبایی جسم و روحیات آن ها هم تاثیر دارد و برخی افراد با یک رنگ چشم خاص بیشتر در معرض بیماری هستند.

ارتباط جالب و عجیب رنگ چشم‌ها با سلامتی / افراد با این رنگ چشم بیشتر دیابت می‌گیرند
به گزارش سلام نو، ارتباط رنگ چشم ها با سلامتی سال هاست که دانشمندان را به سوی خود جلب کرده و منجر به تحقیقات فراوان در این زمینه شده است.

تفاوت های جالب و عجیب چشم روشن ها با چشم تیره ها

به طور مثال، دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ دریافتند، زنان سفید پوست با رنگ چشم روشن – سبز یا آبی- در تحمل درد یا اضطراب عملکرد بهتری نسبت به زنانی دارند که رنگ چشم شان قهوه ای یا فندقی است.

"انا بلفر" استاد هوشبری در این دانشگاه گفت: مطالعه ۵۸ زن باردار نشان داد آنهایی که رنگ چشم روشن دارند، در زمان زایمان درد کمتری تجربه می کنند. همچنین زنانی که رنگ چشم روشن دارند، پس از زایمان اضطراب، افسردگی و افکار منفی کمتری را از خود بروز می دهند.

یا مثلا مشخص شده چشم تیره (رنگدانه تیره) بهتر اشعه ماورای بنفش را بلوکه می‌کند و مانع رسیدن آن به درون چشم و بدن می شود. نور ماوراءبنفش یک عامل جدی و خطرزا برای ابتلا به این بیماری محسوب می شود.

در همین راستا، برخی از نشانه‌های ارتباط رنگ چشم ها با سلامتی را در زیر برایتان نوشنه‌ایم.

چشم رنگی

خطر ابتلا به بیماری پیسی

ویتیلیگو یا بیماری پیسی یا برص نوعی اختلال رنگدانه ای است که در آن ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه ساز) تخریب می شوند و لکه های سفید پوستی ایجاد می کند. مویی که در ناحیه ابتلا به پیسی وجود دارد نیز به رنگ سفید رشد می کند.

این بیماری نوعی بیماری خودایمنی است که سلول های ایمنی بدن فرد به سلول های تولید کننده رنگدانه حمله می کند. بیماران مبتلا به پیسی در معرض ابتلا به بیماری های دیگری مانند لوپوس، دیابت نوع یک و بیماری تیروئید قرار دارند.

افراد دارای چشمان روشن (سبز، آبی، خاکستری) کمتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و آن هم احتمالا به علت کمبود رنگدانه ها و اصولا سلول های رنگدانه ساز است.

خطر ابتلا به بیماری ملانوم

ملانوم نوعی بیماری پوستی است و در واقع سرطان پوستی با منشا سلول های ملانین دار است و عمدتا به خاطر تابش نور شدید و طولانی مدت آفتاب بروز پیدا می کند. عنبیه ی تیره رنگ از کاهش خطر ابتلا به بیماری پوستی خبر می دهد.

تحقیقات نشان می دهد افرادی با رنگ چشم سبز و یا آبی بیش از سایرین در معرض خطر بروز بیماری ملانوما قرار دارند، زیرا کمبود رنگدانه های ملانین قدرت جذب و مسدود کردن نور خورشید و ماوراء بنفش حاصل از تابش آن را کاهش می دهد.

خطر تخریب ماکولای چشم (دژنراسیون ماکولا)

افراد دارای رنگ چشم تیره کمتر از افراد با رنگ چشم روشن در معرض خطر تخریب ماکولا (نوعی بیماری چشمی) قرار دارند.

چشم تیره (رنگدانه تیره) بهتر اشعه ی ماورای بنفش را بلوکه کرده و مانع رسیدن آن به درون چشم و بدن می شود. نور ماوراءبنفش یک عامل جدی و خطرزا برای ابتلا به این بیماری محسوب می شود.

خطر ابتلا به سرطان پوست

خطر ابتلا به سرطان پوست در افرادی با رنگ های چشم تیره تر کمتر است. مطالعه ای در این زمینه انجام شد که نتایج آن هم در مجله «اپیدمولوژی، نشانگرها و پیشگیری های سرطان»، به انتشار رسید.

در این پژوهش که به مدت ۴ سال هم به طول انجامید، نمونه «دی اِن اِی» ۵۰۰ کودک در سنین بین ۶ تا ۱۰ سال مورد بررسی قرار گرفت. در کودکانی که ژن رنگ آبی چشم به آنها به ارث رسیده بود، احتمال به وجود آمدن خال و لک به مراتب بیشتر از سایر کودکان بود. به وجود آمدن خال ها و لک ها در دوران کودکی می تواند فرد را در معرض بیشتر ابتلا به سرطان پوست در بزرگسالی قرار دهد.

ارتباط رنگ چشم ها با سلامتی چیست؟

درست است که افراد با چشم تیره کمتر دچار تخریب ماکولا چشم می‌شوند؟

بله، اشعه UV عامل خطر برای ابتلا به دژنراسیون ماکولاست. بنابراین افراد با چشمهای تیره کمتر به بیماری‌های چشمی و پوستی مبتلا می‌شوند. چون این رنگ از چشمان در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.

کدام رنگ چشم بیشتر از بقیه در معرض مشکلات قند خون قرار دارد؟

پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ در اروپا انجام شد نشان داد ترکیبی از چشم آبی و پوست روشن فرد را در مقابل ابتلا به دیابت نوع ۱ قرار می دهد.

چه افرادی احتمال از دست دادن شنوایی خود را دارند؟

بررسی ها نشان داده اند در محیط هایی با سر و صدای زیاد افرادی که دارای چشم قهوه ای هستند دیرتر از افراد چشم آبی دچار از دست دادن شنوایی می شوند. اعتقاد بر ابن است که افراد چشم قهوه ای در چشم ها و گوش های خود ملانین بیشتری دارند (ملانین رنگدانه هایی است که به پوست، مو و چشم های شما رنگ می دهد.). این مسئله باعث محافظت بیشتر گوش ها در زمان بالا رفتن صدا می دهد.

رنگ چشم ها و آب مروارید Cataracts چه ربطی به هم دارند؟

یک تحقیق استرالیایی نشان داد اگر دارای چشم های تیره هستید، بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید خواهید بود.

منبع: لوناتو
کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید