استان زنجان جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است یکی از این زیبایی‌ها روستای شیت است که در میان کوه‌ها محصور شده است. این روستا یکی از دیدنی‌ترین روستاهای این استان، روستای شیت می‌باشد.

روستایی محصور در میان کوه‌های زنجان

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای شیت از توابع بخش چورزق شهرستان طارم در استان زنجان است. روستای شیت از روستاهای نمونه گردشگری و دارای ظرفیت‌های زیبا و طبیعی است. روستای سرسبز شیت روستایی کوهستانی و از جاهای دیدنی طارم است که در بخش شمالی استان زنجان واقع شده‌است.

این روستا که در میان کوه‌های منطقه محصور مانده است، دارای طبیعتی زیبا و سر سبز و انواع درختان گیلاس، انار، انجیر و ده ‌ها درخت میوه دیگر و رودخانه چهار فصلی است که آب زلال آن از میان دو کوه بلند جاری شده و منظره بسیار زیبا و دلنشینی را خلق کرده است. این روستا هر سال میزبان گردشگران بسیار است. بخشی از جاذبه‌ های دیدنی و گردشگری روستا شامل چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سید باغی، ییلاق دولا و ییلاق نَراب، سنگ‌ های دختر و پسر، امامزاده سید محمد ماهوری شیت می باشد.

روستایی محصور در میان کوه‌های زنجان

فرهنگ روستا

این روستا با قدمتی ۵۰۰ ساله، در حال حاضر دارای ۲۴۰ خانوار و قریب به هزار نفر جمعیت است. گویش محلی آن زبان ترکی است. همچنین هر سال در خرداد ماه جشنواره برداشت گیلاس در این منطقه برگذار میشود که با شور و استقبال گردشگران بسیار همراه است.

وضعیت اقتصادی روستا

معیشت روستا از طریق کشاورزی، باغداری، دامداری، زنبورداری و قالیبافی می گذرد.

روستایی محصور در میان کوه‌های زنجان

محصولات مصرفی روستا

در روستای شیت محصولات کشاورزی زیادی کشت می شود که علاوه بر تامین نیاز خانوارها بخش عمده آن به فروش می رسد. عمده محصول باغات روستا گیلاس، انار، انجیر و زیتون می باشد. سایر محصولاتی که بیشتر درحد مصرف است و لی مازاد آن به فروش می رسد، عباتند از: خرمالو ، گردو، فندق ، انارترش و انگور. شهرستان طارم و روستای شیت شیرین‌ترین گیلاس شمال غرب  کشور را دارد.

بخشی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری روستا عبارتند از چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نراب، امامزاده سید محمد ماهوری شیت. روستای شیت بر روی دامنه میانی کوهی قرار گرفته‌است که از سمت مقابل و کناره‌ها نیز توسط کوه‌های بلندی احاطه شده‌است و گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و ده‌ها درخت میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن که آبی زلال از میان دو کوه بلند در جریان است منظره بسیار زیبا و دلنشینی را به‌وجود آورده‌ است که همه ساله تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه جذب می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۵
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • المیرا IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    3 0
    بسیار جای دیدنی و زیبایی هست...عالی عالی.مخصوصا تو فصل خرداد
  • علی فتحی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    2 0
    با تشکر از اطلاع رسانی شما در باب روستاهای زنجان لازم به یاد آوری است که امامزاده محمد ماهوری متعلق به روستای تاریخی وبسیار قدیمی جزلا است در ضمن روستاهای کسران وکلوییم هم دارای جذابیت بیشمار میباشند
  • بیژن IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    2 0
    من سال۸۰ درروستای شیت دبیرادبیات بودم روستایی بسیارزیبا ودوست داشتنی بامردمی بسیاردوست داشتنی تر.مخصوصا اقای حسامی مدیرگرامی
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    3 0
    شیت طبیعتی بسیار زیبا
  • مهدی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 2
    اززنجان که شهرخبرجاذبه های گردشگری و...رابسیارکم تردرخبرهایش پخش می کندشایداخرین استانی است که درموردجاذبه هایش پخش می شودامادرزنجان جاذبه های گردشگری و...وچیزهای خاصی وجودداردکه مانندان نه تنهادرایران بلکه دردنیاهم وجودندارد. این رابه شرط گفتم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید