این غار در اصل یک غار نیست بلکه یک تنگه است که به اشتباه در منطقه به عنوان غار شهرت یافته است، دو سر مسیر باز است و هیچ شباهتی به غار ندارد.

زینگان ؛ غاری که به تنگه شبیه است تا غار

سلام نو - سرویس گردشگری: استان ایلام در غرب کشور با آب و هوای خشک و نسبتا گرم و کوهستانی به‌عنوان عروس زاگرس شهرت دارد. این استان دارای جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی بسیاری است که هر سال هزاران گردشگر را به‌سمت آن روانه می‌کنند. غار زینگان از جاهای دیدنی مهران قطعه‌ای از بهشت گمشده در استان ایلام است؛ مکانی بی‌نظیر که می‌توان ساعت‌ها به دور از هیاهوی شهری در آن زمان سپری کرد.

زینگان ؛ غاری که به تنگه شبیه است تا غار

بیشتر افراد با شنیدن کلمه غار، یک مکان سربسته و تاریک در دل کوه‌ها را در ذهن خود تجسم می‌کنند؛ اما باید بدانید که غار زینگان، یک غار سرپوشیده نیست و در واقع بیشتر به یک تنگه شباهت دارد؛ تنگه‌ای که یکی از طولانی‌ترین تنگه‌های شناخته شده در ایران است و طول آن به گفته یکی از اهالی بومی منطقه بیش از ۶ کیلومتر است. جالب است بدانید که ایلامی‌ها رسم دارند در دو هفته اول فروردین ماه به آغوش طبیعت بروند و با برپایی چادر در کوه و دشت، بهار را در دل کوهستان آغاز کنند. یکی از مناطق گردشگری و محبوب ایلامی‌ها غار طبیعی و روباز زینگان است؛ غاری که از شاخص‌ترین آثار طبیعی استان ایلام به شمار می‌آید و با آب و هوایی خنک، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این غار، دیدنیها و امکانات آن آشنا کنیم.

این غار در اصل یک غار نیست بلکه یک تنگه است که به اشتباه در منطقه به عنوان غار شهرت یافته است، دو سر مسیر باز است و هیچ شباهتی به غار در آن دیده نمی‌شود.‌

زینگان ؛ غاری که به تنگه شبیه است تا غار

در فصل تابستان با وجود گرمای بالای منطقه دشت صالح آباد که به حدود ۵۰ درجه بالای صفر می رسد، در میان غار زینگان انگار باران می بارد و بوی سبزه و گل ها در میان نیزارها روح و تن را به میهمانی می خواند.

این غار طبیعی روباز دارای صدها متر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیل های متعدد است و از آبچک های طبیعی باران طبیعی نقش می بندد و دل به میهمانی خنکی دعوت می کند.

اختلاف هوای داخل غار با بیرون بیش از ۲۰ درجه سانتی گراد تفاوت دارد و به همین علت غار زینگان به غار بهشت معروف است.

سرخس ها و جلبک ها، گل ها و گیاهان و رنگ سنگ ها و پیچ و خم غار انگار نقاشی طبیعی است که چشمها را به زیبایی فرا می خواند.

زینگان ؛ غاری که به تنگه شبیه است تا غار

لوازم مورد نیاز برای بازدید از غار زینگان

آب آشامیدنی، بارانی و لباس ضدآب، تلفن همراه، داروهای شخصی، حوله، دمپایی و صندل، دوربین، زیرانداز، عینک آفتابی، لباس اضافه، میان‌وعده، کارت شناسایی، کفش اضافه، کلاه آفتابگیر، کوله‌پشتی یک‌روزه، کیسه زباله، کمک‌های اولیه و یک وعده غذای سبک قابل از جمله وسایل و تجهیزات پیشنهادی هستند که باید در زمان بازدید از غار زینگان به‌همراه داشته باشید.

مناسب‌ترین فصل سفر به این منطقه

بهار و اوایل تابستان بهترین زمان بازدید از غار زینگان هستند؛ زمانی از سال که رودخانه‌های پرآب و طبیعت سرسبز با آغوشی باز انتظار شما را می‌کشند. در فصل بهار بیشتر طبیعت‌گردان در اطراف غار چادر برپا می‌کنند و در طبیعت زمان می‌گذرانند. توجه داشته باشید که تابستان‌های این منطقه میزبان آب و هوایی بسیار گرم است و دمای بیرون از غار گاهی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد؛ اما هوای خنک داخل تنگه بسیاری از افراد را در روزهای گرم به‌سمت این جاذبه می‌کشاند.

فصل زمستان در ایلام و مناطق اطراف سرد و بارانی است و خطر بروز سیل وجود دارد؛ پس بهتر است در این زمان از سال به‌هیچ‌وجه به سراغ غار زینگان نروید. برخی گردشگران فصل پاییز را برای سفر به غار زینگان انتخاب می‌کنند؛ زیرا طبیعت در این فصل به‌طرز جادویی زیبا است و هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از سفر در فصل پاییز شرایط آب و هوا را بررسی و در صورت وجود بارندگی شدید سفر را به زمانی دیگر موکول کنید.

زینگان ؛ غاری که به تنگه شبیه است تا غار

نحوه دسترسی به غار 

این غار شگفت انگیز در ۱۰ کیلومتری بخش صالح آباد واقع شده است.

مسیر دسترسی به غار زینگان بدین ترتیب است که باید از از شهر ایلام به صالح آباد واقع در ۵۰ کیلومتری غرب ایلام سفر کنید، این غار در صالح آباد کاملا شناخته شده است و تابلویی در نزدیکی امامزاده صالح مسیر را نشان میدهد.

از درون صالح آباد تا ورودی تنگ زینگان حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی نه چندان مناسب برای ماشینهای سواری وجود دارد که عبور از این جاده خاکی نزدیک به ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

زینگان ؛ غاری که به تنگه شبیه است تا غار

جاذبه‌های گردشگری منطقه

غار زینگان: ۵ کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد

غار تاریه که  (تاریکه): ۱۵ کیلومتری ملکشاهی

تفریحگاه کلمزرد کره جقا: جاده صالح آباد – سرنی

تنگه ویله: شمال شرقی زرین آباد

قلعه امیر آباد: جاده مهران زرین آباد

قلعه زمستانی: ۱۷ کیلو متری شهر مهران

آتشکده و کوشک قینقر: کوه بشمین ملکشاهی

سنگ نوشته آشوری: گل گل ملکشاهی

امامزاده علی صالح: صالح آباد مهران

امامزاده سید محمد عابد: جاده مهران ملکشاهی

امامزاده سید حسن: جاده مهران

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید