به علت افزایش نرخ مواد اولیه، پیتزا به یک غذای لاکچری تبدیل و کم کم از سبد غذایی دهک‌های متوسط و پایین جامعه حذف خواهد شد.

قیمت غذاهای فست فودی نجومی شد / پیتزا نیم میلیون تومان!

به گزارش  سلام نو به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»، پیتزا همه این ویژگی‌ها را داشت، نان گردی بود که رویش سیر، پنیر و چند تکه سبزی می‌گذاشتند و در جعبه‌های بزرگی توسط فروشندگان خیابانی به قیمت کمی فروخته می‌شد. هر چند این غذای لذیذ و خوش طعم در دهه ۴۰ شمسی به کشورمان رسید و خیلی زود جای خودش را در منوی غذای ایرانی‌ها باز کرد، ‌ اما در ماه‌های اخیر به دلیل جهش قیمت‌ مواد غذایی، به یک غذای لاکچری تبدیل و کم کم از سبد غذایی دهک‌های متوسط و پایین جامعه حذف شده است.

کافیست سری به مغازه‌های فست‌فود و اغذیه‌فروشی‌های نقاط مختلف شهر بزنیم تا دستمان بیاید که این نان پرملات و خوشمزه که قرن‌ها پیش به عنوان غذای فقرا ابداع شد و تا مدتی پیش جزو پرفروش‌ترین غذای فست‌فودها بود، با رشد سرسام‌آور قیمت مواد غذایی، از سبد غذایی بسیاری از خانوارها خارج شده است. صاحب یکی از فست‌فودی‌های محدوده محله نارمک که محله‌ای متوسط به حساب می‌آید، معتقد است در ماه‌های اخیر و بعد از گرانی چند برابری پنیر پیتزا، نان و کالباس و سوسیس، قارچ و سایر مخلفات پیتزا، مشتری‌هایشان از نصف کمتر شده است.

او می‌گوید: «غذا خوردن در بیرون از خانه دیگر یک تفریح لاکچری به حساب می‌آید و دهک‌های پایین و متوسط قادر نیستند برای صرف غذا به بیرون از منزل بروند و این موضوع باعث شده اغذیه‌فروشی‌ها به سختی از پس اجاره و هزینه‌های جانبی مغازه بربیایند.»

مالک یکی از پیتزافروشی‌های محدوده سیدخندان هم می‌گوید: «قیمت یک پیتزا متوسط بدون نوشیدنی و سالاد از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شده و چون ساکنان این منطقه اغلب اداری و کارمند هستند، پرداخت این رقم برایشان سنگین است.»

او ادامه می‌دهد:‌ «برخی از مشتری‌ها منو را که می‌بینند از سفارش غذا منصرف می‌شوند یا در رودربایستی نهایتا یک سیب زمینی سفارش می‌دهند.»

فروش فست‌فودها نصف شده است

با افزایش نرخ مواد اولیه، منو رستوران‌ها و فست فودها نجومی شده و یک وعده شام ساده در رستوران و فست فودی‌ها جیب افراد را خالی می‌کند، از این رو اغذیه‌فروشی‌ها که روزگاری پر رفت و آمدترین اصناف بودند، اغلب سرشان خلوت شده‌ است.

«علی اصغر میر ابراهیمی» رییس اتحادیه رستوران و سلف سرویس با تایید این موضوع می‌گوید: «بعد از گرانی‌های اخیر، فروش‌ رستوران و فست‌فودها حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و دخل و خرجشان جور نیست و بسیاری از آنها در بهترین حالت هزینه اجاره مغازه را تأمین می‌کنند و می‌پردازند.»

با وجودی که افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی و گرانی فست‌فودها منجر به کاهش چشمگیر مشتری در اغذیه فروشی‌های مناطق متوسط و کم برخوردار شهر شده و آنها را به اجرای ترفندهایی مثل کاهش وزن و حجم و فروش تکه‌ای پیتزا و … واداشته، اما اغلب فست فودهای معروف مناطق مرفه‌نشین شهر هنوز هم مشتری‌های پروپاقرص خودشان را دارند و به اصطلاح آب در دلشان تکان نخورده است.

آنها با وجودی که با تبلیغات خوش آب و رنگ و با شگردهای مختلف از جمله افزودن برخی مخلفات به غذاها، پخت به سبک خاص و … غذاهایشان را بیشتر از نرخ متعارف به دست مشتری می‌رسانند، اما به قدری سرشان شلوغ است که اگر بدون رزرو جا به آنها مراجعه کنید، ممکن است پشت در بمانید. یک مغازه فست‌فود در محله سعادت‌آباد که به پخت پیتزا به سبک ایتالیایی اسم در کرده، از این نمونه است.

با وجودی که نرخ منوی غذایی این رستوران در محدوده‌ ۲۵۰ هزار تومان است، اما قیمت پیتزاها با افزودن برخی مخلفات مثل قاراچ ترافل، دانه کاج سوسیس لهستانی، آرتیشو، پنیر بوراتیه و بوراتا و … تا ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

همچنین اگر در برخی روزهای هفته به این رستوران مراجعه کنید خوردن یک پیتزای متوسط حداقل ۵۰۰ هزار تومان برایتان آب می‌خورد. چون به گفته یکی از کارکنان این فست فود در برخی از روزها پنیرهایی که بر روی پیتزاها استفاده می‌شود وارداتی هستند و مستقیم از ناپل ایتالیا می‌رسند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید