۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 55387404

کیاو در لری خرم‌ آبادی به معنی کبود و آبی رنگ است و از آنجا که آب زلال و عمیق این دریاچه به رنگ آبی و نیلی دیده می ‌شود، کیاو نامیده شده است. دریاچه قبلا فصلی بود ولی الان با انتقال آب چشمه گلستان به این دریاچه، دائمی شده است.

کیو ؛ دریاچه‌ای در قلب لرستان

سلام نو - سرویس گردشگری: دریاچه کیو نگین فیروزه‌ ای ‌رنگ شهر خرم ‌آباد با چشم ‌اندازی زیبا و دیدنی از جاذبه ‌های گردشگری و تفریحی استان لرستان است. کیو (به لری: سراو کیاو) دریاچه ‌ای طبیعی است که در شمال غرب خرم ‌آباد واقع شده‌ است. این دریاچه که از دریاچه‌ های طبیعی درون ‌شهری ایران به ‌شمار می ‌رود، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است و با امکانات تفریحی و شهربازی و چشم ‌اندازهای طبیعی متعددی که در اطراف آن وجود دارند، از مناطق مهم گردشگری شهر خرم آباد محسوب می شود.

برخلاف تصور شما، دریاچه کیو در بیرون شهر خرم آباد واقع نشده است، بلکه در مرکز و قلب شهر خرم آباد قرار دارد و نیازی نیست برای بازدید از این دریاچه زیبا از شهر خارج شده و مسافت طولانی طی کنید. حتی دریاچه کیو رکورد دار نیز به حساب می آید، زیرا تنها دریاچه در ایران است که در بافت شهری شکل گرفته است. لازم است بدانید، آب دریاچه کیو از چشمه تأمین می گردد. نام دریاچه نیز یک کلمه لُری است و معنی "کبود" یا "آبی پررنگ" می دهد. این نام به دلیل زلال و آب بودن آب دریاچه و وجود گونه های خاص گیاهی به دریاچه نهاده شده است.

کیو ؛ دریاچه‌ای در قلب لرستان

دریاچه مکان زیبایی برای تفریح خانواده‌ ها و جوانان برای قایق ‌سواری و انجام ورزش ‌های آبی است. دریاچه کیو برای خرم آبادی ‌ها در حکم زاینده رود برای اصفهانی ‌هاست. همچون سی و سه پل که از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان است، کیو نیز زیباترین جاذبه گردشگری خرم آباد به حساب می ‌آید و همان شلوغی و شور و حال اطراف سی و سه پل را اینجا هم می ‌توان دید، جایی که تنها دریاچه داخل شهری ایران است. طرح انتقال آب چشمه گلستان به دریاچه کیو باعث دائمی شدن آن و خشک نشدن آن در نیمی از فصل ‌های سال شده است. در خرداد سال ۱۳۹۳ مردم شهر خرم‌ آباد با تشکیل یک زنجیره انسانی گرداگرد سرآب این دریاچه از مصرف بهینه منابع آب در ایران حمایت کردند.

کیو ؛ دریاچه‌ای در قلب لرستان

سرگذشت دریاچه

تا پیش از سال ‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ خورشیدی در جایگاه کنونی این دریاچه چشمه‌ ای به نام «سراب کیو» وجود داشت که اکنون نیز بخش عمده آب دریاچه از این چشمه واقع در قسمت شمال شرقی آن تأمین می ‌شود. دریاچه کنونی در طول سال ‌های ۱۳۵۴–۱۳۵۵ و در زمان شهرداری علی‌ محمد ساکی ساخته شد. ساکی و دست ‌اندرکاران وقت شهرداری خرم ‌آباد با بررسی دریاچه و فضای اطراف آن، در ظرف چند سال با اقدامات گسترده‌ ای آغاز به تکمیل آن نمودند که از جمله این اقدامات بنا نهادن، شکل‌ دهی و استاندارد سازی دریاچه به صورت کنونی، احداث مهمانسرای جهانگردی و امکانات رفاهی-تفریحی مانند شهر بازی در اطراف دریاچه بود. تا سال ۱۳۸۹ آب دریاچه در پاییز خشک می‌ شد، اما از آن سال به بعد با عملیات عمرانی شهرداری آب سرچشمه دائمی گلستان که در زیر قلعه فلک ‌الافلاک قرار دارد، به سمت این دریاچه هدایت شد و دریاچه حالا در همه فصول سال پرآب است.

 آب دریاچه از کجا تامین می‌شود؟ 

آب این دریاچه از سرچشمه‌ های موجود در مخمل کوه، چشمه گلستان و نیز از طریق چشمه‌ های کف دریاچه تأمین می‌ شود. در گذشته محل این دریاچه چشمه‌ ای به نام سراب کیو بود که اکنون نیز بخش اعظم آب دریاچه از این چشمه واقع در شمال شرقی آن تأمین می ‌شود.

مناسب‌ترین زمان بازدید از دریاچه کیو

اگرچه بازدید از دریاچه کیو در هر زمان از سال جذابیت خاصی دارد و تماشایی است، اما در فصل بهار و تابستان همراه با جان گرفتن طبیعت و آغاز رویش ها زیبایی دریاچه کیو چندین برابر می شود. اگر در فصل زمستان و پاییز نیز به بازدید از دریاچه کیو بروید، شاهد منظره گیرا و رنگارنگ پاییزی و پرندگان مهاجر زیبا خواهید شد.

کیو ؛ دریاچه‌ای در قلب لرستان

ویژگی‌های تفریحی

کیو در کنار پارکی به همین اسم قرار گرفته، بنابراین هم امکان پیک نیک و  رو به راه کردن بساط کباب وجود دارد و هم دو سه ساعتی را در پارک نشستن و نگاه کردن به دریاچه پرفواره بر لذت تفریح شما می افزاید. اما تفریحات آبی در اینجا حرف اول را می‌ زند. به مثابه دریاچه‌ های دیگر، امکان قایق سواری در این دریاچه هم هست. شما می ‌توانید هم قایق پدالی سوار شوید و هم موتوری. امکان جت اسکی در دریاچه هم هست. اسکی روی آب و شاتل سواری (یک سر طناب را بگیرید و با قایق روی دریاچه کشیده بشوید) امکانات دیگری مثل جت بات (جت بات مثل قایق موتوری است با این تفاوت که موتور و پروانه آن در زیر قایق قرار دارد و شما در مقایسه با قایق موتوری در ارتفاع زیادتری از سطح آب قرار دارید) از تفریحات آبی این دریاچه است.

موقعیت جغرافیایی

این دریاچه درست در مرکز شهر خرم آباد در بلوار جام جم قرار گرفته است. وارد بلوار زند شده و بعد خیابان ولیعصر یا بلوار ولایت را طی کنید تا به میدان کیو برسید، سپس وارد بلوار جام جم شوید. یا از مسیر خیابان ساحلی خرم‌ آباد، میدان مادر، دریاچه کیو بروید.

کیو ؛ دریاچه‌ای در قلب لرستان

ویژگی‌های گردشگری

جاذبه‌ های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی در سطح شهر خرم‌ آباد وجود دارد که از آن جمله می ‌توان به قلعه فلک ‌الافلاک، مناره آجری، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و دریاچه کیو اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید