قبل از اینکه از تفاوت ساعت سایر کشورها با ساعت استاندارد ایران مطلع شوید، بهتر است با ساعت‌های استاندارد جهانی آشنا شوید تا مفهوم تفاوت ساعت در مناطق مختلف را بهتر درک کنید. گرینویچ با علامت اختصاری GMT ​​یکی از ساعت‌های استاندارد جهانی است. این ساعت دقیقا در رصدخانه رویال گرینویچ لندن قرار دارد و به عنوان زمان استاندارد جهانی شناخته می‌شود.

اختلاف ساعت تهران با سایر کشورها برای سفر!

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: اگر می‌خواهید از تفاوت ساعت بین ساعت جهانی و ساعت استاندارد ایران مطلع شوید، این مقاله را حتما بخوانید.

برای سفر به ایران از نقاط مختلف دنیا و یا ارتباط با این کشور باید بدانید که در کشور مورد نظرتان ساعت چند است. برای برخی افراد لازم است تفاوت زمان ایران با سایر کشورها را بدانند. زیرا آنها یا قصد سفر به آن کشور را دارند یا می‌خواهند برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند. برخی برای ادامه تحصیل یا مسائل مختلف به ایران سفر می‌کنند. اما برای انجام این کارها ابتدا باید برنامه داشته باشید و طبق ساعت استاندارد ایران کار خود را انجام دهید. اما چه چیزی باعث تفاوت ساعت بین کشورهای منطقه زمانی جهان می‌شود؟

چرا مناطق زمانی متفاوتی داریم؟

هر 365 روز یک بار زمین در مداری معین و خلاف جهت عقربه‌های ساعت به دور خورشید می‌چرخد که به آن حرکت انتقالی زمین می‌گویند. همچنین زمین از غرب به شرق به دور خود می‌چرخد که به آن حرکت زمین می‌گویند که باعث ایجاد شب و روز و اختلاف ساعت در منطقه زمانی جهان می‌شود.

اختلاف ساعت تهران با سایر کشورها برای سفر!

ساعت جهانی یا گرینویچ و UTC

قبل از اینکه از تفاوت ساعت سایر کشورها با ساعت استاندارد ایران مطلع شوید، بهتر است با ساعت‌های استاندارد جهانی آشنا شوید تا مفهوم تفاوت ساعت در مناطق مختلف را بهتر درک کنید. گرینویچ با علامت اختصاری GMT یکی از ساعت‌های استاندارد جهانی است. این ساعت دقیقا در رصدخانه رویال گرینویچ لندن قرار دارد و به عنوان زمان استاندارد جهانی شناخته می‌شود. ساعت گرینویچ دارای ویژگی‌هایی است که به کشورهای مختلف اجازه می‌دهد تفاوت زمانی خود را از طریق نقشه جغرافیایی و شمارش خطوط بین نصف‌النهار که از گرینویچ سرچشمه می‌گیرد و موقعیت جغرافیایی مقصد محاسبه کنند. UTC با نام اختصاری (UTC) یا ساعت همگام سازی جهانی که در تصویر بالا می‌بینید، مانند گرینویچ، معیاری برای سنجش زمان جهانی است. اما تفاوت‌هایی بین ساعت جهانی و گرینویچ وجود دارد.
به وقت گرینویچ UTC بر اساس ساعت اتمی جهانی است و دقیق‌تر از گرینویچ است و حدود 0.9 ثانیه تفاوت دارد. در واقع، چنین تفاوت جزئی را می‌توان برای کارهای روزانه نادیده گرفت و گرینویچ را می‌توان همگام با ساعت جهانی در نظر گرفت.

آیا دلیل استفاده از ساعت تابستانی را می‌دانید؟

هر سال در اولین شب بهار ساعت 12 و 39 دقیقه، یک ساعت از زمان ما ناپدید می‌شود و ساعت‌ها 60 دقیقه جلو می‌روند و در آخرین شب تابستان، در نیمه‌شب، آن ساعت از دست رفته را باز می‌یابد و 60 دقیقه برمی‌گردد. این ممکن است در نگاه اول جادویی و چیزی شبیه سفر در زمان به نظر برسد، اما همه ما می‌دانیم که این یک دستکاری ساده انسانی است که البته توجیه خوبی پشت آن وجود دارد.


چرا ساعت ها را جلو و عقب می‌برند؟


دلیل عقب و جلو بردن ساعت‌ها در زمان‌های خاصی از سال، صرفه جویی در وقت زیر نور خورشید در تابستان و یا صرفه جویی در وقت در نور روز است که در بسیاری از کشورهای دنیا به آن تابستان می‌گویند. در واقع در ابتدای بهار با جلو بردن ساعت‌ها یک ساعت نور صبح را به سمت غروب حرکت می‌دهیم، به عبارتی صبح‌ها کوتاه و عصرها بلندتر می‌شوند و در ابتدای پاییز عقب می‌رویم که ساعت و زمان ما به استاندارد باز می‌گردد.

تغییر ساعت چه فایده‌ای دارد؟

صرفه جویی در زمان روز برای کسانی که دور از خط استوا زندگی می‌کنند و ساعات روز آنها در تابستان بسیار طولانی‌تر از زمستان است، اما در مناطق نزدیک به خط استوا که طول روز و شب تقریبا کامل است، مزایای زیادی دارد. بسیاری از شهرها و کشورهای گرمسیری در این طرح گنجانده نشده‌اند. موافقان این طرح معتقدند تابستان علاوه بر کاهش جرایم و تصادفات رانندگی، مصرف انرژی را نیز کاهش داده است. در حالی که مخالفان بر این باورند که کاهش مصرف انرژی در فصل تابستان با افزایش انرژی در ماه‌های پاییز و زمستان جبران می‌شود، آنها همچنین مجبورند صبح‌ها در حالی که هوا هنوز تاریک است فرزندان خود را به مدرسه بفرستند که خطرات زیادی را به همراه دارد. آنها معتقدند این قانون تاثیر چندان خوبی بر سلامت انسان ندارد.
در حال حاضر بیش از 70 کشور جهان ساعت خود را تغییر می‌دهند که زمان و میزان آن ممکن است در مناطق مختلف بسته به زمان محلی متفاوت باشد. در اروپا، ساعات کاری از آخرین یکشنبه ماه مارس تا آخرین یکشنبه ماه اکتبر افزایش می‌یابد، اما در نیمکره جنوبی، جایی که فصل تابستان از دسامبر آغاز می‌شود، ساعت تابستانی از دسامبر تا مارس است. کشورهایی مانند قرقیزستان و ایسلند در طول سال ساعت تابستانی دارند، در حالی که کشورهای گرمسیری اصلا ساعت تابستانی را تجربه نمی‌کنند.

اختلاف ساعت تهران با سایر کشورها برای سفر!

جدول تفاوت ساعت ایران و سایر کشورها

برای سفر به ایران با اهداف متفاوت از کشورهای مختلف ابتدا باید بدانیم که بین آن کشور و تهران چند ساعت تفاوت وجود دارد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید