۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 55386555

نام اصلی منطقه گوموش تپه بوده و به معنی تپه نقره‌ای می‌باشد. این تالاب ۲۷ متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد قرار گرفته و عمقی متوسط حدود یک و نیم متر دارد.

تالاب پرندگان مهاجر در گلستان

سلام نو - سرویس گردشگری: تالاب گمیشان در شمال غرب بخش گمیشان، از توابع شهرستان بندرترکمن واقع‌ شده است. ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای خزر و شرق آن به دشت گمیشان متصل می‌شود و حدود هفت کیلومتر از آن نیز در خاک کشور ترکمنستان امتداد دارد.

از ویژگی های منحصر به فردی که تالاب گمیشان دارد اکوسیستم کم نظیرآن است که درآن می توان از انواع ماهیان ، سخت پوستان ، نرم تنان ، دوزیستان ، خزندگان و پرندگان نام برد . همچنان پایگاه پاییزی و زمستانی برخی از پرندگان درحال انقراض و نادرجهان می باشد.

تالاب پرندگان مهاجر در گلستان

بخشی از تالاب به وسعت ۱۴ هزار هکتار از سال ۱۳۷۶ به عنوان منطقه ی شکار ممنوع مدیریت می شود. این تالاب در سال ۱۳۸۰ به عنوان تالاب با اهمیت بین المللی در کنوانسیون جهانی حفاظت از تالابها (رامسر ۱۹۷۱) به ثبت کلاس های آب های لب شور طبقه بندی گردید.

تالاب گمیشان، هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجری است که زمستان خود را در این تالاب بین‌المللی و دیگر تالاب‌های استان گلستان سپری می‌کنند. پرندگان این تالاب عمدتا مهاجر هستند و با سرد شدن هوا در بخش‌های روسیه به این تالاب می‌آیند. این پرندگان معمولا از آبان ماه وارد ایران می‌شوند و تا اوایل فروردین در آن می‌مانند. این تالاب بین‌المللی که از جاذبه های گردشگری بندر ترکمن محسوب می‌شود، سالانه میزبان بیش از ۲۲ گونه پرنده از قبیل فلامینگو، عقاب شاهی، بالابان، قو، حواصیل، پرلا، سار، مرغابی سر حنایی، مرغابی سرسبز، گیلانشاه خال‌دار، کوکر، آبچلیک، خوتکا، کاکایی، لک لک، پلیکان، سلیم طلایی، چکاوک، غاز خاکستری، پرستوی دریایی و... است.

تالاب پرندگان مهاجر در گلستان

ویژگی گیاهی

تالاب گمیشان علاوه بر تأثیر مثبت در آب و هوای منطقه، زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی بوده و طبق پژوهشهای انجام شده از غنای ژنتیکی برخوردار بوده و هنوز نیز مورد توجه دانش‌ پژوهان در این زمینه است. در تالاب گمیشان ۱۱۶ گونه گیاهی موجود است.
پوشش گیاهی منطقه را اکثراً گیاهان تالابی و شور پسند تشکیل می دهند. به طور کلی تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های ملایمی دارد.

تالاب پرندگان مهاجر در گلستان

تالابی مهم در گلستان

تالاب گمیشان منطقه ی وسیعی از اراضی غیر قالبی شور و کم عمق می باشد که در دسته ی تالاب های دریایی ساحلی قرار می گیرد و از نوع تالاب های (جِی) می باشد. تالاب گمیشان برای طیف وسیعی از پرندگان مهاجر آبزی زمستان گذران و جوجه آور اهمیت بسیار زیادی دارد.
تالاب گمیشان علاوه برارزشهای اکولوژیکی ، تفریحی و اقلیمی و آموزشی که دارد درحفظ مناسبات اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز اهمیت بسزایی دارد . درضمن باتوجه به فقدان ارزش کشاورزی اراضی این منطقه، تالاب گمیشان یکی از منابع تامین مالی اهالی محسوب می شود.
صید ماهیان و شکار پرندگان آبزی از عمده فعالیت های اقتصادی اجتماعی برخی از ساکنین مجاور منطقه می باشد که در فصل پاییز و زمستان صورت می گیرد و بخشی از درآمد آنها را تشکیل می دهد. چرای دام ها از گیاهان حاشیه ای و بُن در آب و کشت محصولات کشاورزی، نظیر گندم و پنبه در اراضی اطراف تالاب از دیگر فعالیت های اقتصادی اجتماعی در منطقه می باشد. سایر ارزش های غیر مستقیم این تالاب عبارتند از پتانسیل بالای گردشگری علمی و طبیعت گردی و کنترل سیلابهای دریایی.

متأسفانه این تالاب بدلایل انسانی همچون احداث سدهای مختلف بر روی گرگانرود و طبیعی همچون خشکسالی و عدم رسیدگی مطلوب در حال خشک شدن می‌باشد و حدود نزدیک به ۵ کیلومتر از طول این تالاب خشک گردیده و مکانی برای چرای دام و احشام و بدنبال آن تخریب زیست گیاهی و جانوری گردیده است.

تالاب پرندگان مهاجر در گلستان

نحوه دسترسی به تالاب گمیشان

برای رسیدن به گمیشان باید از بندر ترکمن به سمت شمال حرکت کرده که پس از حدود ۲۰ کیلومتر به شهرستان گمیش تپه می رسید و از آن جا هم چنان در جهت شمال ادامه دهید تا با طی ۱۰ کیلومتر دیگر به سر محیط بانی گمیشان برسید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید