۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴
کد خبر: 55386327

استان ایلام یکی از استان‌های پرجاذبه‌ ایران است. یکی از جاذبه‌های این شهر سد سیمره است که در مرز استان ایلام و لرستان قرار دارد و از سرچشمه های مهم رود کرخه به حساب می آید.

سیمره ؛ سدی در مرز ایلام و لرستان

سلام نو - سرویس گردشگری: سد سیمره در استان ایلام یکی از مهمترین جاذبه‌ های طبیعی استان است که بر روی رود سیمره ساخته شده است. این سد چشم‌ انداز زیبایی در شهرستان های دره شهر و بدره ایجاد کرده که هر سال گردشگران زیادی برای دیدن آن به این مناطق سفر می‌ کنند تا اوقات پر از آرامشی در کنار رود زیبای سیمره و مناظر زیبای اطراف سد سپری کنند.

رودخانه سِیمَره یکی از رودهای غربی ایران است که در مرز استان ایلام و لرستان قرار دارد و از سرچشمه های مهم رود کرخه به حساب می آید. این رود از ارتفاعات برف گیر شمال غرب ایران منشا گرفته و در پل کشکان به رودخانه کشکان پیوسته تا رود کرخه را به وجود آورده است. این رود مهم در تمام مسیرش از کوه ها و صخره های سخت و بکر و دره های پر پیچ و خم عبور می کند تا در نهایت مناظری بی بدیل و چشم اندازهای حیرت آوری به وجود آورد.

رود سیمره در کنار درختان سرسبز و جنگل های در هم تنیده و کهن و چشمه های جوشان در ناحیه طبیعت بی نظیری را به وجد آورده است. طول رودخانه سیمره بیش تر از ۴۵۰ کیلومتر است و سدی روی آن احداث شده است  که قسمت زیادی از آب این حوضه آبریز را به خود اختصاص می دهد.

سیمره ؛ سدی در مرز ایلام و لرستان

سد سیمره

سد رودخانه سیمره از نوع ۲ قوسی و بتنی است و سالانه مقادیر زیادی انرژی می تواند تولید کند. به علاوه این سد باعث شده است تا از سیل های ویرانگر روستاهای قرارگرفته بر سر این رود نظیر روستای شهرستان رومشکان، جلوگیری کند.

شما می توانید با سفر به این منطقه خود را مهمان طبیعتی بکر و بی نظیر کنید و از هدایای ارزشمند آن، از جمله هوای پاک و مطبوع، آب گوارا و طبیعت سرسبز آن بهره مند شوید.

سد ۱۸۰ متری سیمره در فاصله تقریبی ۷۰۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، حد فاصل دو استان ایلام و لرستان و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر بر روی رودخانه سیمره احداث شده است. این سد از نوع بتنی دو قوسی است و توانایی تولید انرژی به میزان سالانه ۶۷۳ گیگاوات در ساعت را دارد. ظرفیت ذخیره حجم آب این سد در تراز نهایی ۳ میلیارد و دویست میلیون متر مکعب است. تولید انرژی برق آبی به میزان ۸۵۰ گیگاوات ساعت در سال و کمک به پایداری شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان‌ های سطحی رودخانه، تامین حقابه ‌های پایین دست، کنترل سیلاب ‌ها، توسعه کشاورزی منطقه و اشتغال زایی از اهداف احداث سد سیمره است، هر چند خساراتی نیز به آثار تاریخی و روستاهای  استان ایلام وارد کرده است.

سیمره ؛ سدی در مرز ایلام و لرستان

در پشت سد سیمره مکان طبیعی بسیار بکری در کنار رودخانه برای گردشگری وجود دارد که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند. این سد چشم‌ انداز زیبایی در شهرستان های دره شهر و بدره ایجاد کرده که هر سال گردشگران زیادی برای دیدن آن به این مناطق سفر می‌ کنند تا اوقات پر از آرامشی در کنار رود زیبای سیمره و مناظر زیبای اطراف سد سپری کنند. تاریخ کهن منطقه سیمره و زندگی مردم از زمانهای قدیم در این منطقه خود حاکی از خوش آب و هوایی آن دارد که برای گردشگران جذاب و دیدنی  است. با قایق سواری در رودخانه سیمره لحظات هیجان‌ انگیزی را سپری خواهید کرد و مشاهده آبهای فیروزه‌ ای سد سیمره در کنار آب و هوای دلپذیر منطقه، آرامشی وصف ناشدنی برایتان به ارمغان می ‌آورد. از دیگر جذابیت‌ های سد سیمره وجود پرندگان مهاجر است چراکه بر اثر شکل گیری این دریاچه زیبا هزاران پرنده از نقاط مختلف کشور به سیمره مهاجرت کرده اند. در عین حال وجود ماهی ‌های متفاوت در این رودخانه نیز می‌ تواند وسیله ‌ای برای ماهیگیری و تکمیل تفریح باشد. البته شنا در سد و رودخانه بسیار خطرناک و ممنوع است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید