آذربایجان غربی جاذبه‌های فراوانی دارد که دره بازالتی ماکو یکی از این جاذبه‌هاست که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشد.

دره‌ای با رودخانه‌های فراوان در آذربایجان غربی

سلام نو - سرویس گردشگری: یکی از جاذبه های طبیعی منحصربفرد استان آذربایجان غربی دره منشورهای بازالتی بدولی است که در ۲۵ کیلومتری شهر ماکو و در فاصله سه کیلومتری روستای بدولی قرار گرفته است. این دره بکر و جذاب در بین مردم محلی بیشتر با نام ایلانلار درسی شناخته می شود که به معنی دره مارهاست. برای رسیدن به این دره استثنایی باید مسیر جاده روستای آواجیق را در پیش بگیرید. دره در موازات این جاده و دو طرف آن قرار گرفته است و دسترسی به آن بسیار ساده است. ورودی این دره که درست در کنار جاده قرار دارد در  بین مردم محلی با نام قیرمیزی لیخ شناخته می شود و شیبی رو به پایین دارد. با فرود از شیب ورودی دره وارد این دره بازالتی و شگفت انگیز با دیوارهای عمودی می شوید.

شهرستان ماکو به دلیل دارا بودن رودخانه های پرآب و تنوع اقلیمی قابل توجه، دارای دره‌ هایی متنوع است. از این رو دره‌ گردی و دره‌ نوردی در این منطقه می‌ تواند مورد توجه علاقه‌ مندان به این رشته قرار گیرد. یکی از این دره های زیبا و تماشایی دره بدولی (Bedovlu) است که میتوانید بسیاری از تحولات زمین شناسی و تراشه های سنگی زیبا و طبیعی را در آن ببینید.

دره‌ای با رودخانه‌های فراوان در آذربایجان غربی

ساختار دره

ساختاری که در صخره های بازالتی این دره تشکیل شده شامل ستون های چند وجهی است که از شکستگی های سنگی به هنگام سرد شدن گدازه آتشفشانی شکل گرفته است. مشاهده اتصالات عمودی صخره های بازالتی و ستون های کاملا هندسی آنها بسیار خیره کننده است.

جانوران، تخته سنگ های شش ضلعی بزرگ، پوشش گیاهی دره و درختچه هایی که در میان و بالای منشور ها رشد کرده اند، جلوه ای از طبیعت بکر را در این دره به نمایش گذاشته اند.

دیدن ستارگان و راه شیری در آسمان شب این منطقه بسیار هیجان انگیز و فراموش نشدنی است.

دره‌ای با رودخانه‌های فراوان در آذربایجان غربی

از مشهورترین مکانهای دنیا برای دیدن چنین ستونهایی، میتوان به داخل و خارج دره رودخانه کلمبیا و دره کانونیها در امتداد مرز اورگان و واشنگتن در امریکا اشاره کرد.

این دره یکی از منحصربفردترین دره های ایران است. دیواره های عمودی و بسیار بلند این دره طولانی از انبوه سنگ های آتشفشانی بازالتی تشکیل شده است. سنگهایی چند وجهی و ستون مانند و بسیار منظم که از شکستگی سنگ ها به هنگام سرد شدن گدازه های آتشفشانی به وجود آمده آند. به عبارتی گدازه های آتشفشانی بر روی لایه های سنگی ریخته و با گذر زمان سرد می شوند. لایه های رویی سریعتر خنک شده ولی لایه های زیرین به تدریج خشک می شود  و در نهایت باعث فشارآوردن به لایه های رویی و شکست سنگ ها می شود. نحوه شکست این سنگ ها به دلایل متفاوتی وابسته است اما نظم موجود در این سنگ های بازالتی بسیار حیرت انگیز است.

موقعیت مکانی

دره بازالتی ماکو یا ایلانلار دره ‌سی (دره مارها) در موقعیت جغرافیایی N ۳۹ ۲۱ E ۴۴ ۱۵ در ۲۵ کیلومتری شهرستان ماکو و در مسیر روستای آواجیق قرار گرفته است. این دره در ۳ کیلومتری روستای بدولی شهرستان ماکو، به موازات جاده آواجیق امتداد یافته است.

دره‌ای با رودخانه‌های فراوان در آذربایجان غربی

نکات لازم

به دلیل ارتفاع زیاد دیواره ‌ها، سایه به‌ سرعت بر دره چیره می ‌شود و از این رو در زمان سنجی خود برای عکاسی به این نکته توجه داشته باشید.

دره بدولی دارای شیبی ملایم است و برای عبور از آن به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارید.

دیواره‌ های بازالتی دره بسیار ریزشی هستند، از این رو باید جوانب ایمنی و احتیاط و حفظ فاصله مناسب از دیواره‌ ها در حین عبور از دره را رعایت کنید. بهتر است در وسط دره حرکت کنید، هر چند در بعضی از پیچ ها چاره ای جز بالا رفتن از منشور های بازالتی و یا طی مسیر از درون رودخانه نخواهید داشت.

در صورتی که در فصل کم بارش به این دره رفتید با خود آب آشامیدنی ببرید چون احتمال کم آب بودن چشمه وجود دارد.

دره‌ای با رودخانه‌های فراوان در آذربایجان غربی

نحوه دسترسی

منشورهای بازالتی ماکو در ۲۵ کیلومتری ماکو در کنار جاده ماکو به چالدران قرار گرفته است.

برای دسترسی به این اثر طبیعی وارد جاد ماکو به آواجیق شوید. ۲۰ کیلومتر بعد از ماکو، در سمت راست جاده آن را خواهید دید. از آنجا که جاده دسترسی ماکو-آواجیق از کنار این اثر طبیعی عبور می کند، بازدید از این ستون های بازالتی بسیار آسان است. ورودی دره در کنار جاده واقع شده و برای ورود به آن باید شیب ابتدای دره که به قیرمیزی لیخ شهرت دارد را به پایین بروید تا وارد دره شوید. رفتن به سوی دیگر دره تا پای سنگ تقریبا ۳۰ دقیقه زمان می برد. در پای کوه صخره ها و سنگ های بزرگ احتیاط زیادی می خواهد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید