آذربایجان غربی یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است. یکی از جاذبه‌های این استان روستای بند می‌باشد که در در کنار رودخانه شهرچای به‌صورت خطی قرار گرفته است.

روستایی از جنس بهشت در آذربایجان غربی

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای بند که با نام گردشگاه‌ بند نیز شناخته می‌شود، در کیلومتر پنج ارومیه واقع شده است و با برخورداری از طبیعتی چشم‌نواز، یکی از گردشگاه‌ها و مکان های دیدنی ارومیه به‌ شمار می‌رود. این روستا در کنار رودخانه شهرچای به‌صورت خطی استقرار و امتداد یافته است و قدمت آن به بیش از سه قرن پیش بازمی‌گردد. خانه‌های روستا در بافت قدیم ساختاری سنتی دارند و در ساخت آن‌ها از مصالحی مانند سنگ، چوب، خشت، گل و انواع آجر استفاده کرده‌اند. تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه شهرچای، باغات پیرامون روستا، چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند، دریاچه پشت سد شهرچای با قابلیت‌ ورزش‌های آبی، تفرجگاه پیرامونی سد شهرچای و مسجد روستای بند از جمله جاذبه‌های دیدنی روستای بند هستند.

روستایی از جنس بهشت در آذربایجان غربی

تعداد تفرجگاه هایی از جنس بهشت در آذربایجان غربی چنان زیاد است که می توان در هر کدام از شهرهای این استان در یکی از آنها اتراق کرد و دمی را در دل طبیعت آسوده از دود و دم شهرها گذراند. بخش عمده ای از جاذبه ها و اماکن گردشگری درج شده در نقشه های راهنمای مسافرین نوروزی آذربایجان غربی را تفرجگاه ها و جاذبه های طبیعی به خودشان اختصاص داده اند. تفرجگاه هایی چون بند، مارمیشو و دره شهدا در ارومیه، دریاچه پشت سد مهاباد، دشت ماراکان خوی و نظائر ان از جمله مهم ترین تفرجگاه هایی هستند که همواره در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی پذیرای مسافرین می باشند. روستای بند از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه به دلیل دارا بودن جاذبه های زیاد، از مناطق توریستی و گردشگری مهم کشور می باشد. این منطقه زیبای کوهستانی همراه با باغات و سد رودخانه است.

مردم روستا در مراسم عروسی از لباس های رنگارنگ استفاده می کنند. در مراسم عروسی، نوازندگان و عاشیق(عاشیق، عاشق یا آشیق عارف و نغمه سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند) های محلی با اجرای موسیقی و آوازهای آذری و کردی فضایی جذاب و شاد فراهم می کنند.

 روستایی از جنس بهشت در آذربایجان غربی

وضعیت اقتصادی روستا

درآمد اکثر مردم روستای بند، از فعالیت‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود گندم و جو بیشترین سهم تولیدات زراعی این روستا را تشکیل می دهد. دامپروری نیز رونق قابل توجهی دارد و لذا گوشت، فرآورده های لبنی و پشم از محصولات دامی این روستاست. باغات سیب و انگور در دامنه ارتفاعات و حواشی رودخانه گسترش یافته اند.

روستایی از جنس بهشت در آذربایجان غربی

نوع پوشش روستا

یکی از جاذبه های این روستا را میتوان نوع پوشش مردم ان منطقه دانست که به دونوع کردی و اذری رواج دارد. مردان کرد از نوعی کت به نام «چوخا» استفاده می کنند و شلواری به نام «رانک» و دستاری به نام «جامانه» می پوشند و پاپوشی به نام «ملکی» به پا می کنند. لباس‌های زنان شامل پیراهن بلند و گشاد و شلوارهای زنانه دهانه بسته می باشد. زنان دستمالی بر سر می بندند که «پوشین» نامیده می شود.

نحوه دسترسی

تفرجگاه بند در سه کیلومتری جنوبغرب شهرستان ارومیه در امتداد خیابان شهید بهشتی (دانشکده)، در مسیر رودخانه جاده ارومیه -راژان واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید