مرحله سوم قرعه کشی سامانه یکپارچه خودرو قرار است اما در این مرحیه عرضه خودرو کاهش یافته و به عرضه ۶۰ هزار خودرو رسیده است که شانس خیلی کمی برای متقتضیان وجود دارد.

جزییات ثبت‌نام برای قرعه کشی جدید خودرو اعلام شد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، پیش‌بینی می‌شود متقاضیان سومین مرحله فروش یکپارچه تنها یک درصد احتمال دارد این بار در سامانه تخصیص یکپارچه خودرو برنده شوند.

سومین مرحله فروش یکپارچه فردا ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز می‌شود. متقاضیان سه روز فرصت دارند تا در این سامانه ثبت‌نام کنند.

به نقل از اقتصادآنلاین، یکی از دلایل راه اندازی سامانه ای جامع و تجمیع فروش خودروسازان،‌ جلوگیری از عرضه قطره چکانی خودرو به بازار خودرو بود و به عقیده مسئولین وزارت صمت، عرضه خودرو در تعداد بالا تاثیر بیشتری بر بازار خودرو خواهد داشت. اما حالا با اعلام برگزاری سومین مرحله از این قرعه‌کشی‌ها، خودروهای عرضه شده در این مرحله از دو مرحله قبلی نیز کمتر است.

در مرحله اول تعداد ۱۷۷هزار دستگاه خودرو عرضه شده بود و بیش از ۴میلیون نفر متقاضی در این مرحله ثبت‌نام کرده بودند و این یعنی شانس برنده شدن متقاضیان در این مرحله به طور میانگین حدود ۴درصد بود. به بیان دیگر به ازای هر خودرو عرضه شده بیش از ۲۲ نفر متقاضی وجود داشت.

شانس برنده شدن در قرعه‌کشی خودرو چقدر است؟

در مرحله دوم حدود ۷۷هزار دستگاه عرضه شد که نسبت به مرحله اول کاهش بیش از ۵۶درصدی را نشان می‌دهد. با این وجود تعداد متقاضیان در این مرحله با افزایش حدود ۵۰درصدی به ۶میلیون نفر رسید. به بیان دیگر شانس برنده شدن متقاضیان به طور میانگین از ۴درصد در مرحله اول به حدود ۱.۳درصد رسید.

البته باید توجه داشت که در برخی از مدل‌ها به دلیل تقاضا بالا، شانس افراد به شدت پایین‌تر از میانگین کلی خواهد بود. به عنوان مثال در مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه حدود دو میلیون و ۲۲۲هزار نفر برای خرید پژو پارس ثبت‌نام کردند. در حالی که ظرفیت فروش این خودرو ۴هزار و ۵۰۰ دستگاه بود. به بیان دیگر شانس افراد متقاضی پژو پارس در مرحله دوم حدود ۰.۲ درصد بود و به ازای هر دستگاه پژو پارس عرضه شده حدود ۵۰۰ نفر متقاضی وجود داشت.

حالا آن گونه که سخنگو وزارت صمت اعلام کرده است،‌ حدود ۶۰هزار دستگاه در مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود که حاکی از کاهش بیش از ۶۶درصدی نسبت به مرحله اول و کاهش ۲۲درصدی نسبت به مرحله دوم است. در این شرایط اگر همانند مرحله گذشته حدود ۶میلیون نفر در این مرحله ثبت‌نام کنند،‌ شانس برنده شدن افراد در این مرحله حدود یک درصد خواهد بود.

خودرو

عرضه خودرو در مرحله سوم سامانه یکپارچه کاهش یافت

البته باید توجه داشت که احتمالا بخشی از کاهش عرضه به واسطه خروج برخی از مدل‌ها از فرآیند قرعه‌کشی است،. با این وجود مهم‌ترین بخش تقاضا برای همین خودروهایی است که فعلا قرعه‌کشی برندگان خوش اقبال آنها را مشخص می‌کند.

حالا باید دید با توجه به تجربه برگزاری دو دوره قبلی که شاهد افزایش چشمگیر و ۵۰درصدی شرکتکنندگان در کنار کاهش حدود ۶۰درصدی خودروهای عرضه شده بودیم، در این مرحله با کاهش ۱۶هزار دستگاهی خودروهای عرضه شده نسبت به مرحله دوم تعداد متقاضیان چه تغییری کرده و آیا این تعداد کم می‌تواند نیاز بازار را تامین کند؟

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید