بحث قیمت و سهیمه بنزین در این روزها حسابی داغ است و این اخبار با کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه آزاد کارت های سوخت بیشتر رسانه ای شد اما دولت صراحتا بارها افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد.

اخبار غافل‌گیرکننده وزارت نفت / بنزین گران می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، نکته‌ای که بر اساس صحبت‌های وزیر اقتصاد می‌توان به طور قطع آن را تایید کرد این است که بنزین تا پایان امسال گران نمی‌شود.

چندی پیش وزیر اقتصاد صراحتا اعلام کرد که اگر روند استفاده فعلی از بنزین در کشور ادامه پیدا کند، ممکن است کشور نیازمند واردات بنزین شود.

به نقل از تحلیل بازار، گمانه‌زنی‌ها درمورد گرانی بنزین این روزها حسابی داغ شده است. دولت سهمیه بنزین افراد را از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر کاهش داده و مقدار سوخت‌گیری در هر نوبت را به ۳۰ لیتر کاهش داده است. اما به نظر می‌رسد که اینها تنها اخبار غافل‌گیرکننده این روزهای وزارت نفت نیست.

اما به نظر می‌رسد که اینها تنها اخبار غافل‌گیرکننده این روزهای وزارت نفت نیست. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس حالا به صورت تلویحی احتمال ۳ نرخی شدن بنزین را تایید می‌کند.

او می‌گوید که هم اکنون قیمت بنزین در کشورهایی همچون عراق و پاکستان حدود ۱۵هزار تومان است، اما ما در ایران آن را حداکثر لیتری ۳هزار تومان می‌فروشیم.

بنزین گران می‌شود؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین موجب تغییر درآمدهای دولت می‌شود. از آنجایی که هر گونه تغییر در ردیف درآمدهای دولت باید در لایحه بودجه دیده شود، امکان افزایش قیمت بنزین برای دولت در سال جاری وجود ندارد و حداقل تا سال آینده و ارائه لایحه جدید بودجه‌ای قیمت بنزینی که دولت عرضه می‌کند، گران نمی‌شود.

فریدون عباسی افزود: افزایش مصرف این نگرانی را ایجاد کرده که ایران واردکننده بنزین شود و ناچار باشد بخشی از نیاز خود را از از محل واردات تامین کند. حالا سوال من این است در شرایطی که دولت با کسری شدید منابع مالی مواجه است، منطقی است که بخواهد بنزین به قیمت ۱۵هزار تومان وارد کرده و به قیمت ۳هزار تومان در بازار عرضه کند؟

به همین دلیل به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کرده و تقاضای مازاد بر سهمیه مجاز از محل بنزین وارداتی را توسط بخش خصوصی پاسخ داده شود.

قیمت جدید در راه است؟

عباسی اظهار کرد: به هر حال وقتی محصولی توسط بخش خصوصی وارد می شود امکان فروش آن به قیمت یارانه ای وجود دارد. در حال حاضر دولت خود مجاز به واردات بنزین و سایر فرآورده های نفتی است. اما برای ورود بخش خصوصی به این حوزه باید تاییدیه مجلس اخذ شود. مگر اینکه مجامع قانون‌گذار دیگر این اجازه را به دولت بدهند.

وی توضیح داد: منظور از مجامع قانون‌گذار این است که معمولا در شرایط بحرانی سران قوا چنین مجوزهایی را می‌توانند صادر کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مصرف بنزین در کشور بالا رفته اما همچنان نمی‌توان وضعیت پیش آمده را بحرانی دانست. به هر حال وزیر نفت باید خودشان به صورت صریح درباره برنامه‌های دولت در حوزه بنزین و سایر فرآورده‌های انرژی به مردم توضیح بدهند.

اقتصاد ایران آماده تغییر در قیمت بنزین است؟

فریدون عباسی افزود: حفظ ارزش پول ملی مقدم بر هرگونه افزایش قیمتی است. این فقط مختص بنزین نیست. بلکه باید قبل از هر گونه تغییر قیمتی این نکته که آیا توان مالی مردم کشش این رشد هزینه‌ها را دارند، مورد بررسی قرار گیرد. بدون شک هرگونه افزایش قیمت بنزین روی بها سایر کالاها تاثیر مستقیمی خواهد داشت. به همین دلیل حاکمیت ابتدا باید فکری به حال حقوق و دستمزد بکند و بعد به دنبال افزایش و گرانی بنزین باشد.

 عباسی  توضیح داد: مادامی که قدرت خرید مردم بالا نرفته امکان گران کردن بنزین در کشور وجود ندارد. به هر حال اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی است. به همین خاطر وزیر نفت نباید فقط دغدغه حقوق کارکنان وزارت نفت را داشته باشد. او باید به عنوان متولی مهم‌ترین ردیف درآمدی اقتصاد ایران به دنبال افزایش سطح حقوق و دستمزدها باشد.

دولت بنزین مازادی برای عرضه در بازار ندارد

وی گفت: به هر حال باید توجه داشته باشیم که ذخایر بنزینی دولت در حال منفی شدن است. دولت دیگر بنزین مازادی برای عرضه در بازار ندارد و ناچار است که به نوعی مصرف سوخت در کشور را مدیریت کند. بخش زیادی از بنزینی که ما در ایران به قیمت یارانه‌ای عرضه می‌کنیم سر از بازار کشورهای همسایه درمی آورد.

هم اکنون هر لیتر بنزین در کشورهایی همچون عراق و پاکستان به حدود ۱۵هزار تومان در هر لیتر رسیده است. در ترکیه شرایط بدتر بوده و هر لیتر بنزین حدود ۴۰هزار تومان فروخته می‌شود. در چنین شرایطی ما بنزین را در ایران به قیمت ۳هزار تومان عرضه می‌کنیم.

در گازوییل هم وضعیت همین طور است. گازوییلی که ما هر لیتر آن را ۳۰۰ تومان می‌فروشیم در آن طرف مرزها ۱۱هزار تومان قیمت دارد. این همان یارانه‌ای است که سودش به جیب مردم نمی‌رود و باید مانع آن شد. اما این انتظار که مردم در یک فضا غیرشفاف حاضر به همکاری باشند، شدنی نیست. وزیر نفت باید به صورت شفاف درمورد میزان تولید و هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده به مردم توضیح بدهد تا بتواند آنها را با خود همراه کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید