از نظر لغوی، چال‌ نخجیر به معنای پایین‌تر از شکارگاه است. نام غار از منطقه‌ای به نام چال‌ نخجیر گرفته شده است. طول غار ۱۲۰۰ متر و عمق غار ۴۰-۵۰ متر است. این غار یک غار طبیعی می باشد. جزو غارهای طبقاتی. غار سنگ ها از نوع گل کلمی. جزوء غارهای خود احیای دنیاست.

بی‌نظیرترین غار سه طبقه ایران در استان مرکزی

سلام نو - سرویس گردشگری: غار نخجیر از غارهای آهکی ایران و جاذبه های گردشگری استان مرکزی است که در سال ۱۳۶۷ در اثر وقوع یک انفجار در نزدیکی دهانه‌ی آن کشف شد. این غار به دلیل قرار داشتن آن در منطقه‌ای به نام «نخجیر» در شمال شرق شهرستان دلیجان به این نام خوانده می‌شود.

چال‌نخجیر به منطقه‌ای گود گفته می‌شود که شکارچیان برای اینکه راحت‌تر شکار کنند، حیوانات را به این منطقه فراری می‌دادند. این غار به دوره سوم زمین‌شناسی متعلق است و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار چال‌ نخجیرغاری واقع در شهرستان دلیجان در استان مرکزی کشور ایران است. این غار در میان راه دلیجان به نراق و در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر، و در دامنه کوه تخت واقع شده است. غار در سال ۱۳۶۸ در به صورت اتفاقی و در اثر انفجار برای جستجوی آب توسط سازمان آب دلیجان کشف شد. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود و جزء غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود. غار چال‌نخجیر از جمله غارهای طبقاتی است و از سه طبقه تشکیل شده است. سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های غول پیکر بلورین ایجاد شده‌است که بیشتر آنان از جنس آهک است.. تالارهای «عروس»، «گل کلمی»، «آبشارگلی»، «فرسنگ» و هیولا از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است.

بی‌نظیرترین غار سه طبقه ایران در استان مرکزی

خصوصیات غار نخجیر

غار چال‌نخجیر از جاهای دیدنی دلیجان است که در راه دلیجان به نراق، در منطقه چال‌نخجیر و در دامنه کوه تخت واقع شده است. این غار از غارهای آهکی و زنده جهان است (چنانچه بخشی از غار ترک بردارد  ترمیم می‌شود) که دارای قدمتی برابر با تقریبا ۷۰ میلیون سال است. غار در سال ۱۳۶۷ کشف شده است. حرکت گسل معکوسی در منطقه کاستی واران سبب شکل‌گیری غار شده است.

این غار از غارهای طبقاتی است که از سه طبقه تشکیل شده است. ۹۵ درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده است. دهانه اصلی غار نخجیر دارای ارتفاع بین ۱۰ تا ۴۰ متر و عرض ۱۰ متر است.

غار چال‌نخجیر با گذشت ۷۰ میلیون سال کشف شده است که تا قبل از کشف شدن آن هیچ کس آن را ندیده بود. اشکالی داخل غار وجود دارد که حاصل از پدیده‌های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده‌اند که باعث شده این غار از زیباترین غارهای جهان به حساب آید.

غار نخجیر از یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی تشکیل شده است که تقریبا ۴ کیلومتر از آن به وسیله افراد محلی و غارنوردان ماهر کشف شده است و عمق آن بنا به پیش‌بینی‌ها در حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است. داخل غار دالان‌ها، کریدورها، دهلیزها، حوضچه‌ها و تراس‌های بسیار زیبایی به وجود آمده است. همچنین منشورهای بلور «کلسیت» بر اثر عوامل طبیعی در این غار به وجود آمده که بازتاب نور از این منشورها، زیبایی غار را چند برابر کرده است.

بی‌نظیرترین غار سه طبقه ایران در استان مرکزی

علت نام‌گذاری

نام غار از منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر گرفته شده است. چال‌نخجیر منطقه‌ای گود است و در گذشته شکارچیان، شکار خود را از نقاط دیگر به این منطقه رم می‌دادند تا آسان‌تر بتوانند آنها را شکار کنند. از نظر لغوی، چال‌نخجیر به معنای پایین‌تر از شکارگاه است، زیرا چال در زبان راجی (زبان مردم شهرستان دلیجان) به معنای پایین و نخجیر به معنای شکارگاه معنی می‌شود. در سال‌های بسیار دور مردم بدان غار «هوهو» می‌گفتند.

بی‌نظیرترین غار سه طبقه ایران در استان مرکزی

غاری سه طبقه

طبقه اول دریاچه ای است که ۶۰متر پایینتر از کف غار قرار گرفته است و در کمترین و بیشترین عمق خود بین ۱۰ الی ۷۰متر آب دارد که توسط ۱۴ کانال آبی خاکی از زیر زمین آب دریاچه غار چال نخجیر تامین میگردد.

طبقه دوم مسیری است که از ورودی غار شروع میشود و تا ۹۰۰ متر ادامه دارد.

طبقه سوم از ۹۰۰ متری مسیر اصلی شروع میشود که ۳۰۰ متر آن کف سازی شده و برای عموم قابل بازدید است.

بی‌نظیرترین غار سه طبقه ایران در استان مرکزی

موقعیت جغرافیایی غار 

از سمت اتوبان اصفهان وارد شهر دلیجان شده. در خیابان اصلی از میدان اول و میدان دوم گذشته و بعد از میدان دوم (میدان سپاه) به خیابان سید عبدالهادی دلیجانی رسیده و وارد خیابان شده پس از آن به میدان بسیج رسیده و وارد بلوار فاضل نراقی شده و پس از آن به میدان دیگری می رسیم از آن میدان وارد جاده نراق شده و در کیلومتر ۱۵ این جاده تابلوی راهنمای غار نصب شده پس از طی مسافتی در جاده، به ورودی غار می رسیم.

نکات قابل توجه هنگام سفر

ورود افرادی که ناراحتی قلبی و تنفسی دارند به داخل غار ممنوع می باشد.

مسیر رفت و برگشت یک مسیر میباشد و دارای ۴۷۰ عدد پله می باشد.(درمسیررفت و برگشت۴۷۰)

قسمتی از غار که برای عموم مردم باز می باشد دارای سنگ فرش است و تردد در این قسمت راحت می باشد ولی برای رفتن به قسمتهای دیگر غار نیاز به ابزار و تجهیزات کامل می باشد و برای عموم ورود به این قسمت ها ممنوع است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید