قیمت دلار برای امروز ۱۴ شهریور ماه رای ساعاتی تا ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت و دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان برگشت.

دلار از ۳۰ هزار تومان هم گذشت / نرخ دلار امروز ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، در یک ماه گذشته نوسان قیمت دلار قابل توجه بوده و دلار از ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان در رفت و آمد بوده است. اما از اواسط هفته گذشته رفت و آمد دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بیشتر شده است. اگرچه دلار در این کانال ماندگار نبوده است.

امروز ۱۴ شهریور ماه هم قیمت دلار برای ساعاتی تا ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان هم بالا رفت و دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان برگشت. قیمت دلار در معاملات غیرقانونی فردایی هم ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان است. عددی که نشان می‌دهد فعلا دلار در این کانال می‌ماند.

خریداران جدید چه زمان وارد بازار می‌شوند؟

اما فعالان بازار می‌گویند اگر دلار در کانال ۳۰ هزار تومان بماند به تدریج متقاضیان بیشتری وارد بازار می‌شوند و احتمال افزایش قیمت وجود دارد. چراکه حضور دلار در کانال ۲۹ هزار تومانی همچنان سیگنال کاهش قیمت به خریداران می‌دهد و آنها را امیدوار می‌کند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه می‌رسد و قیمت دلار هم کمتر می‌شود.

اما ورود دلار به کانال بالاتر این پیام را به خریداران می‌دهد که بازار از سرانجام مذاکرات ناامید و روند افزایشی قیمت دلار آغاز شده است. در این شرایط موج جدیدی از تقاضا وارد بازار می‌شود که می‌تواند قیمت ارز را در بازار آزاد تحت تاثیر قرار دهد.

فعالان بازار معتقدند که محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰  تومان برای دلار محدوده مهمی است و شکستن این مرز و ماندن دلار بالای این رقم، باعث ورود خریداران جدید به بازار ارز می‌شود.

روند قیمت دلار چگونه است؟

درباره دلار، همه چیز همچنان به روند مذاکرات هسته‌ای وابسته است. از مرداد ماه منابع مختلف می‌گویند که مذاکرات نزدیک خط پایان است اما هنوز اختلافات اساسی باقی مانده است. طولانی شدن روند مذاکرات و اخباری که دو سه روز گذشته منتشر شد، سیگنال مثبتی برای بازار ارز ارسال نکرده است. همین مساله سبب شد که روند افزایش تدریجی قیمت دلار آغاز شود.

اکنون هم آینده بازار وابسته به مذاکرات است. اگر نتیجه امیدبخش باشد می‌توان امید داشت که قیمت دلار به کانال ۲۷ هزار تومان هم وارد شود.

اما اگر مذاکرات هسته‌ای مثبت نباشد، باید منتظر افزایش قیمت در بازار بود. برخی از تحلیلگران معتقدند در این مدت عملکرد بانک مرکزی در تعیین قیمت دلار بسیار مهم است. چون در این مدت، علی‌رغم برخی از اخبار منفی، قیمت دلار در محدوده ۲۹ هزار تومان ماند و معامله‌گران می‌گویند این ثبات قیمت ناشی از دستکاری بازار توسط بانک مرکزی است. اینکه بانک مرکزی با هر ترفندی قیمت دلار را به صورت دستوری و تصنعی در کانال‌های پایین‌تر نگه داشته و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، فنر ارزی ممکن است از جا بپرد و قیمت کمی بیش از آنکه انتظار می‌رود افزایش پیدا کند.

پیش بینی قیمت دلار

اما اکنون قیمت دلار تنها وابسته به مذاکرات نیست و گویا مذاکرات تنها سیگنال قیمت ارز نیست. قیمت درهم در تهران به ۸۳۰۰ تومان رسیده و درهم در تهران نیست. برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز معتقد است که این اتفاق احتمال افزایش قیمت دلار در روزهای آینده را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر قیمت دلار در برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه در حال افزایش است و حق‌شناس می‌گوید: افزایش نرخ دلار در کشورهای همسایه ارتباط مستقیم با قیمت دلار در ایران دارد. برای مثال، افزایش یا کاهش قیمت دلار در کشور همراه با نوسانات در بازار ارز ترکیه رقم می‌خورد. در حال حاضر نیز نرخ دلار در بازارهای ترکیه در حال افزایش است. در نتیجه این ارز احتمالا در ایران نیز روند صعودی خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید