۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴
کد خبر: 55385783

بوشهر جاذبه‌های فراوانی در دل دارد یکی از این موهبت‌های الهی که در این شهر قرار گرفته، بندر گناوه می‌باشد. تالاب حله در این بندر قرار دارد. این تالاب به عنوان منطقه حفاظت شده  تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفته است.

حله ؛ تالابی در فهرست آثار ملی

سلام نو - سرویس گردشگری: بندر گناوه در استان بوشهر واقع شده و دارای قابلیت‌های گردشگری فراوان است که واقع شدن در ساحل خلیج فارس این موهبت را صد چندان کرده است. تالاب حله یکی از گنجینه ‌های ارزشمند این منطقه به شمار می ‌رود که پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش بی ‌نظیری را در خود جای داده است. از مهم‌ ترین جذابیت‌ های تالاب حله می ‌توان به تنوع گیاهی و وجود رودخانه اشاره کرد. همچنین نزدیک بودنِ سواحل این تالاب به زیستگاه غنی حیات وحش از دیگر ویژگی‌ های تالاب حله به شمار می‌ رود که این منطقه را نیز به حیات وحش تبدیل کرده است. این منطقه در سال ۱۳۵۵ طبق مصوبه شماره ۷۴ مورخ ۶/۵/۱۳۵۵ شورایعالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده  تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفته است.

بندر گناوه (Bandar Ganaveh) یکی از شهرهای استان بوشهر ایران و مرکز شهرستان گناوه است. آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است. این بندر به دلیل ساحل زیبا، حیات وحش و همچنین وجود بازارهای سنتی که در آن وجود دارد بسیار در بین گردشگران شهرت دارد. بندر گناوه از لحاظ جغرافیایی در ساحل خلیج فارس و میان بوشهر بندر دیلم به فاصله ی ۱۸ کیلومتری از شرق خورامام حسن قرار گرفته است.

حله ؛ تالابی در فهرست آثار ملی

تالاب حله یکی از تالاب ‌های مشهور سراسر قلمرو جنوبی ایران به شمار می‌ رود که از سرریز جریان دو رودخانه نامبرده و تا حدودی جزر و مد خلیج فارس تامین می ‌گردد. این تالاب، یک اکوسیستم محلی محسوب می ‌شود که بهره برداری ‌های پژوهشی و تفرجی را به عمل آورده است. همچنین در این تالاب هزاران پرنده آبزی مهاجر زندگی می‌ کنند که شامل حواصیل، گاچی رو، درنا، بط، پرستو، هفت رنگ، دراج و حمامی است. تالاب حله در سال ۱۳۴۲ بر اثر طغیان رودخانه حله و تغییر مسیر دادن این تالاب با نفوذ مسیر سابق در زمین‌ های مجاور شکل گرفت و تحت پوشش محیط زیست بوشهر قرار دارد. گردشگران در بازدید از تالاب حله می ‌توانند گیاهان آبزی را مشاهده کنند که چراگاه مهمی برای جانوران و پرندگان آبزی محسوب می ‌شود. جالب است بدانید انواع پرندگان شکاری و عقاب ‌ها که در کمتر جایی دیده می ‌شوند، در این منطقه نمایان است. تالاب حله که نقش بسیاری در ملایم کردن آب و هوا، پایداری خاک و فراهم آوردن علوفه دارد، به عنوان تالاب نمونه‌ جنوب کشور شناخته شده است.

منطقه حفاظت‌ شده حله (Heleh Protected Area) در استان بوشهر قرار دارد. این منطقه در سواحل خلیج فارس در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر است. مساحت آن ۴۲۶۰۰ هکتار است که حدود نیمی از آن تالابی است و آب آن از رود حله می‌باشد. تالاب حله از دیدنی های مهم بوشهر به حساب می آید. تالاب حله در درون منطقه حفاظت شده حله قرار دارد. نیمی از این منطقه حفاظت شده ۴۲۶۰۰ هکتاری را تالاب حله فرا گرفته است.

حله ؛ تالابی در فهرست آثار ملی

ویژگی جغرافیایی

منطقه حفاظت شده حله با وسعت معادل ۴۶۷۸۳ هکتار که حدود نیمی از آن تالابی است و آب آن از رود حله می‌ باشد، در مختصات جغرافیایی "۲۴ ´۳۸ °۵۰ تا "۲۳´۵۶°۵۰ طول شرقی و " ۲۴ ´۰۳ °۲۹ تا "۵۰ ´۱۶ °۲۹ عرض شمالی واقع شده است.

شرایط اقلیمی

منطقه حفاظت شده حله جزئی از بخش کم ارتفاع استان بوشهر است و در حقیقت جلگه آبرفتی رودخانه بوده که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرد.آب و هوای این منطقه بواسطه کمی ارتفاع و عرض کم جغرافیایی، گرم و کم باران است. اما بعلت مجاورت با دریا رطوبت هوا قابل ملاحظه و در مواردی بسیار زیاد می باشد. منطقه ۷ ماه از سال خشک و بدون باران است. دوره خشک از ماه فروردین شروع و تا آبان ماه ادامه می یابد و شدت آن در ماه های تیر و مرداد است. میانگین سالانه رطوبت نسبی ۶۵ درصد است و میانگین بارندگی سالانه ۲۷۹ میلی متر می‌ باشد. بالاترین میانگین بارندگی در دوره آماری مربوط به دی ماه با مقدار ۹۲ میلی متر می ‌باشد که حدود ۵۹ درصد بارندگی سالانه را شامل می شود. متوسط دمای سالانه ۲۵ درجه سانتی گراد است. در طول این دوره گرم ترین ماه سال مربوط به مرداد بوده که متوسط دمای روزانه آن ۳۱ درجه سانتی گراد می ‌باشد و سرد ترین ماه سال دی ماه است که متوسط دمای روزانه در آن ۱۴ درجه سانتی گراد است. مجموع تبخیر سالانه در ایستگاه بوشهر حدود ۱۷۰۰میلیمتر برآورد می گردد. جهت باد غالب در کلیه فصول سال از شمال غربی با شدت متوسط ۲۹ نات گزارش شده است.

حله ؛ تالابی در فهرست آثار ملی

زیست گیاهی

گیاهان آبزی تالاب زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی است. پوشش گیاهی آن شامل بوته‌ های شور پسند ، گیاهان علوفه‌ای، درختان گز، گردو،  اشک و گیاهان تالابی شامل نخل مردابی، نی، بزواش، پیازین و گزنه پالویی می‌ باشد که پیازین و نی بیشترین تراکم را دارند.

موقعیت جغرافیایی

این منطقه در سواحل خلیج فارس در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر واقع شده است.

حله ؛ تالابی در فهرست آثار ملی

حدود جفرافیایی تالاب

از سمت شمال: از قریه کره بند به طرف غرب در امتداد جاده جیپ رو پس از گذشتن از قراء قلعه سوخته، عسکری، محرزی تا حمود.

از سمت غرب: از قریه حمود به طرف جنوب در امتداد جاده جیپ رو پس از گذشتن از قریه رستمی تا قریه فراکه و از قریه فراکه در امتداد حد غربی رودخانه حله تا مصب رودخانه فوق در خلیج فارس «تم-البرشه».

از طرف جنوب: از تم البرشه در امتداد حد فاصل آب با خشکی به طرف جنوب تا جزیره شیف مشتمل بر کلیه تالابها و نیزارها و از جزیره شیف به خط مستقیم مفروض غربی شرقی تا شیف مخروبه.

از طرف شرق: از شیف مخروبه به طرف شمال در امتداد جاده جیپ رو تا قریه کره بند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید