استان خراسان رضوی علاوه بر اینکه حرم امام هشتم شیعیان در آن قرار دارد جاذبه‌های تفریحی فراوانی دارد. روستای دربادام، روستایی سرسبز که مردمش به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند.

روستایی پر از شگفتی در خراسان‌رضوی

سلام نو - سرویس گردشگری: دربادام روستایی سرسبز و گردشگری از توابع بخش باجگیران شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی است که در فاصله ۲۳ کیلومتری باجگیران، ۶۰ کیلومتری قوچان و ۱۹۷ کیلومتری مشهد (مرکز استان) قرار دارد. شرایط مناسب اقلیمی، عبور رودخانه شاهرگ از نزدیکی روستا و قرارگیری در مسیر جاده ترانزیتی قوچان به باجگیران و کشور ترکمنستان از عوامل مهم توسعه این روستا بوده است. اکثر مردم روستای دُربادام از طریق کشاورزی، باغداری و دامداری امرار معاش می کنند و گروهی نیز دستی در امور خدماتی و تولید محصولات صنایع دستی دارند. مهم ترین محصولات کشاورزی این منطقه گندم، جو، نخود و عدس بوده و گردو، بادام، زردآلو و گلابی نیز محصولات باغی این منطقه محسوب می شوند. انواع فرآورده های دامی نظیر شیر، ماست، کره، پشم و گوشت نیز به علت وجود مراتع سرسبز به فراوانی در بادرام یافت می شود.

روستایی پر از شگفتی در خراسان‌رضوی

علت نام‌گذاری منطقه

به علت اینکه این روستا در نزدیکی مرز قرار داشته و در این روستا برجک های نگهبانی نیزوجود داشته و در آن زمان با توجه به ترک بودن سربازها می گفتند دور آدم به معنی وایستا آدم بوده و با گذر زمان به دربادام تغییرنام پیدا کرده است.

روستایی پر از شگفتی در خراسان‌رضوی

جاذبه‌های گردشگری روستای دربادام

در مجاورت روستا رودخانه دائمی و بزرگ شاهرگ وجود دارد که اطراف آن پوشیده از درختان بلند قامت است و چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را به وجود آورده است. این رودخانه از ارتفاعات روستا سرچشمه گرفته و مهم ترین منبع تامین آب زراعی این منطقه است. در چهار کیلومتری روستا بقعه امامزاده باد قرار دارد که مردم روستا اعتقاد خاصی به این مکان دارند و مراسمات دینی و مذهبی خود را در این زیارتگاه برگزار می کنند. اهالی روستا در شب یا روز چهارشنبه هر هفته به این زیارتگاه رفته و نذورات و قربانی های خود را ادا می کنند. جالب است بدانید که در نزدیکی روستا خانه ای وجود دارد که در بین افراد محلی به خانه اجاق معروف است، در روز چهارشنبه بعضی روستاییان به این مکان رفته و برای شفای بیماران خود گوسفند قربانی کرده و یا اقدام به پختن یک نوع نان معروف به نام نان فطیر کرده و در بین مردم روستا توزیع می کنند. در سفر به روستای دربام به شما توصیه می کنیم که حتما سری به روستای شمخال و دره زیبا و دیدنی آن بزنید تا تجربه ای خوش و تکرارنشدنی از حضور در طبیعت را برای خود و همسفرانتان رقم بزنید.

روستایی پر از شگفتی در خراسان‌رضوی

موقعیت مکانی

کوه‌ های بلندی پیرامون روستای دربادام را فرا گرفته‌ اند. این روستا از غرب و جنوب به کوه بلند با ارتفاع ۲۰۵۱ متر محدود است. رودخانه شاهرگ از کنار روستا عبور می ‌کند. شرایط مساعد اقلیمی، عبور رودخانه شاهرگ و استقرار در مسیر جاده تزانزیتی از عوامل مؤثر دوام و توسعه این روستا می باشد.

مهم‌ترین محصولات روستا

درآمد اغلب مردم روستای دربادام از فعالیت‌ های زراعی، باغداری و دامداری تامین می‌ شود. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. مهم ‌ترین محصولات زراعی روستا گندم، جو، نخود و عدس است. گردو، بادام، زردآلو و گلابی از محصولات باغی روستاست. مراتع غنی اطراف روستا، موجبات رونق دامداری را فراهم آورده است. انواع فرآورده‌ های دامی مانند شیر، پنیر، ماست، کره، پشم و گوشت به وفور در روستا یافت می ‌شود.

روستایی پر از شگفتی در خراسان‌رضوی

روستایی با بافت متراکم 

روستای کوهستانی دربادام، بافت مسکونی متراکمی دارد. خانه ‌های آن عموماً در یک طبقه و با سقف مسطح ساخته شده‌ اند. معماری ساده و نوع مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ ها با محیط طبیعی پیرامون، هماهنگی و سازگاری جالبی یافته ‌اند. کوچه‌ ها و معابر روستا، اغلب پیچ در پیچ و به طور نامنظم کشیده شده ‌اند. شکل خانه‌ ها و فضاهای درونی آن با توجه به نوع فعالیت و معیشت خانوار متفاوت است. اتاق‌ های استراحت، پذیرایی، طویله، انبار علوفه و میوه از فضاهای معمول در خانه‌ های روستائیان هستند. مصالح بکار رفته در ساخت بناهای قدیمی، گل، سنگ، خشت، و چوب است. در ساخت خانه‌ های جدید از مصالح سیمان، گچ، آجر و تیرآهن استفاده شده است.

مناسب‌ترین فصل سفر

آب و هوای این روستا در تابستان مطبوع  و در فصل زمستان نسبتا سرد است، از این رو فصل تابستان بهترین زمان سفر به دربادام است چرا که در این فصل آب و هوایی مطبوع بر منطقه حاکم است و مراتع روستا کاملا سر سبز و پوشیده از گل های رنگارنگ خواهد بود. لازم به ذکر است که اگر علاقه مند به عکاسی از طبیعت هستید در فصل پاییز روستای دربادام دارای چشم اندازهایی بکر و بسیار دیدنی است.

آداب و رسوم روستا

مردم روستای دربادام، مراسم اعیاد ملی و مذهبی نوروز، قربان، فطر، غدیر و آئین‌ های شب یلدا، سیزده بدر و چهارشنبه سوری را با شادی برگزار می‌ کنند و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه به عزاداری می ‌پردازند. مردم روستای دربادام و روستاهای اطراف ضمن برگزاری مراسم دینی، اعتقاد خاصی به امامزاده روستا دارند. امامزاده این روستا، امامزاده عبدالرحمن نام دارد و در بین اهالی روستا به نام امام باد شناخته می ‌شود. مرسوم است که گروهی از مردم، در شب یا روز چهارشنبه هر هفته به مزار امام باد می ‌روند و نذورات و قربانی‌ های خود را در همان جا احسان می‌ کنند. در کنار زیارتگاه، صخره‌ ای قرار دارد که به اعتقاد مردم محلی، دختران دم بخت و زنان نازا با عبور از زیر آن به آرزوی خود می ‌رسند. موسیقی در روستای دربادام، با بهره ‌گیری از انواع آوازها و آهنگ‌ های محلی بویژه در مراسم عروسی و جشن‌ های روستا، همراه با سازهای محلی دوتار، دهل و قشمه رواج دارد.

روستایی پر از شگفتی در خراسان‌رضوی

صنایع دستی و پوشاک روستا

مردان روستای دربادام به ندرت از پوشاک محلی استفاده می‌ کنند، ولی زنان روستا به منظور حفظ سنت‌ ها، در برخی مراسم بویژه مراسم جشن عروسی، از لباس ‌های کردی و شیلور (که در گذشته پوشاک اصلی زنان کرد بوده است) استفاده می‌ کنند. این لباس‌ ها، از پارچه‌ های طرح‌ دارِ با رنگ‌ های زیبا دوخته می‌ شوند. پلاس بافی، مهم‌ ترین صنعت دستی روستای دربادام است.

غذای ‌های محلی

از معروف ‌ترین غذاهای محلی روستای دربادام می ‌توان به انواع نان محلی، فطیر مسکه و کشته جوش اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید