استان خراسان‌رضوی جاذبه‌های فراوانی را در خودش جای داده است یکی از این جاذبه‌ها سلطان زیرابه می‌باشد که در قوچان واقع شده و گردشگران زیادی را به خودش جلب کرده است.

سلطان زیرابه ؛ جاذبه‌ای شگرف در دامنه کوه

سلام نو - سرویس گردشگری: سلطان زیرابه در ۳۵ کیلومتری شهرستان قوچان قرار دارد. مکان‌ های زیارتی و تفریحی، چشمه‌ های زیبا و پرآب و برگزاری مسابقات کشتی در عید نوروز، گردشگران زیادی را از گذشته تاکنون به این منطقه کشانده است. شرایط آب ‌و هوایی دلپذیر، وجود باغ‌ ها و مزارع بزرگ و زیبا، رویش گیاهان دارویی در منطقه و محوطه تاریخی شهر جام همواره سبب جذب گردشگران بسیاری به این منطقه شده است.

سلطان زیرابه ؛ جاذبه‌ای شگرف در دامنه کوه

محوطه باستانی زیرابه و جام در حوالی مزار امامزاده سلطان زیرابه واقع در روستای اماموردیخان قوچان قرار دارد. مردم منطقه معتقدند شهری به نام شهر جام در این محل وجود داشته است.  همان گونه که در عکس ها مشخص است این شهر به صورت هلالی شکل در دامنه کوه و در کنار چشمه زیرابه (زیراوێ به زبان کردی کرمانجی) قرار داشته است. این شهر احتمالا در اثر رانش زمین و یا زمین لرزه ویران شده است که نظر دوم صحیح تر  است. چند خانه نیز در کوه مشرف بر این شهر و چشمه ی زیرابه قرار داشته که احیانا محل دیده بانی و یا محل سکونت حاکمان آن بوده است.

تمدنی کهن در خراسان‌رضوی

وجود فراوان تکه های سفالین و سنگی شکسته و همچنین تکه های شیشه و کاشی های زیبا به رنگ های فیروزه ای، زیتونی، و دیگر رنگ های ملایم حاکی از تمدنی کهن در این محوطه دارد. همچنین وجود تکه های فراوان استخوان که در طی حفاریها بیرون ریخته است نشان دهنده ی دفن شدن این شهر قدیمی در زیر آوار است.. در مورد قدمت این منطقه ی باستانی باید کارشناسان مربوطه نظر بدهند اما آنچه از شواهد معلوم است قدمتی طولانی را نشان می دهد.

سلطان زیرابه ؛ جاذبه‌ای شگرف در دامنه کوه

گود سلطان زیرآبه در مجاورت امامزاده علی (ع)، در نزدیکی روستاهای امام‌ وردیخان، قلعه شرف و پاکتل، یکی از میدانگاههای معروف و تاریخی ورزش کشتی با چوخه است و همواره مسابقات در این مکان برگزار می شود. گود کشتی باچوخه (کُشنی، Kuşnî) سلطان زیرابه نامی آشنا برای مردم شمال خراسان و به ویژه اهالی قوچان است. همه ساله روز سیزده فروردین همزمان با روز طبیعت رقابت های کشتی باچوخه با حضور پهلوانان و کشتی گیران شمال خراسان و مناطق دیگردر این گود باستانی و تاریخی برگزار می گردد. سلطان زیرابه مکانی تفریحی، زیارتی و باستانی واقع در ۳۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان قوچان و حوالی روستای اماموردیخان است. این مکان به واسطه قرار گرفتن در دامنه کوه و وجود چشمه های زیرابه و جام و ...، چمنزار طبیعی وسیع، زیارتگاه و منطقه باستانی موسوم به شهرجام از قدیم مورد توجه اهالی منطقه بوده است. بی شک قدمت کشتی باچوخه در این مکان به قدمت و تاریخ آن است. نام این مکان با نوروز و کشتی باچوخه و پهلوانان معروف قوچان و شمال خراسان گره خورده و پدران و بزرگان منطقه داستان های زیادی از ردشادت ها و نام آوری پهلوانان در خاطر دارند. کشتی باچوخه در این منطقه با مردم عجین است و نه تنها به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک آئین نزد مردم دارای جایگاه است.

سلطان زیرابه ؛ جاذبه‌ای شگرف در دامنه کوه

موقعیت جغرافیایی

سلطان زیرآبه در شمال شرق قوچان و در دامنه کوه کوشک (چیای کۆرچێ =ÇiyayKorçê) قرار داشته و راه دسترسی آن از دو طریق امکان پذیر است: راه اصلی از طریق جاده قوچان به درگز بعد از گذر از گردنه زوباران از دوراهی به سمت راست رفته و با گذر از روستاهای کلاته ملامحمد، قاچکانلو، یادگار(قازمه) و شرف قبل از اماموردیخان به سمت چپ پیچیده و به سلطان زیرابه می رسد. مسیر دیگر از طریق جاده سد تبارک است که بعد از گذر از روستاهای قیطاقی و یوسفخان و بادخور و زوخانو در بالادست سد به یک دوراهی رسیده که سمت چپ آن با گذر از روستاهای پیرانلو و اماموردیخان به سلطان زیرابه ختم می گردد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید