زنان و دختران مجرد بالای ۴۰ سال مراجعات زیادی برای حفظ سلول‌های جنسی‌شان برای بارداری در سال‌های آینده دارند.

استقبال عجیب دختران مجرد از فریز تخمک / برای فریز کردن تخمک چقدر باید هزینه کرد؟
به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه همشهری، استقبال از نگهداری و انجماد تخمک‌های جوان افزایش پیدا کرده و به زنان بالای ۴۰ سال هم رسیده است. آنها با پرداخت هزینه‌ای کمتر از ۳۰ میلیون تومان بارداری‌شان را به سال‌های بعد موکول می‌کنند.

 استقبال زنان از انجماد تخمک‌های جوان

 استقبال زنان از عمل انجماد و نگهداری تخمک‌های جوان برای بارداری در آینده بیشتر شده و با وجود اینکه انجام آن بیشتر برای زنان کمتر از ۳۵ سال توصیه می‌شود، اما حالا زنان و دختران مجرد بالای ۴۰ سال هم مراجعات زیادی برای حفظ سلول‌های جنسی‌شان برای بارداری در سال‌های آینده دارند.
نه‌ تنها در ایران، که در بسیاری از کشورهای جهان مشکلاتی ازجمله تمرکز بر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، مشکلات معیشتی، افزایش سن ازدواج و ... منجر به کاهش تمایل به فرزندآوری در میان زنان شده و دلیلی برای ایجاد روش‌های علمی جدید با هدف حفظ قدرت باروری زنان. یکی از این روش‌ها انجماد تخمک‌های زنان است که در پژوهشگاه رویان انجام می‌شود و به آنها این فرصت را می‌دهد که در آینده و در فرایند بارداری نگرانی بابت تولد نوزادی با بیماری‌های به‌دلیل افزایش سن نداشته نباشند یا دختران جوان مجرد هم فرصت بارداری در آینده را تا سن ۵۰ سالگی از دست ندهند. تخمک‌هایی که حتی اگر در آینده هم برای این زنان مورد استفاده قرار نگیرد، درصورت تمایل به زوج‌های نابارور اهدا خواهد شد.
هرچند توصیه متخصصان به استفاده از آنها در کوتاه‌مدت است. چرا که افزایش سن مادر می‌تواند مشکلات دیگری را برای او در دوران بارداری هم ایجاد کند. با وجود این عمل فریز تخمک چندان هم ارزان نیست و دختران مجرد و زوج‌ها باید چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان برای آن هزینه کنند. 
حفظ شرایط بارداری در سنین بالا
سال گذشته میانگین نرخ ناباروری در جهان ۱۵ درصد و در ایران ۲۲ درصد اعلام شد. سهم ناباروری در آقایان و خانم‌ها هم تقریباً برابر بود. این در حالی است که براساس اعلام متخصصان، یکی از علل ناباروری زوجین در کشور افزایش سن ازدواج است.
اما به‌گفته زهرا عزآبادی، مدیر پرستاری - مامایی پژوهشگاه رویان، اکنون اقداماتی ازجمله ذخیره تخمدان می‌تواند شرایط بارداری زنان در سنین بالاتر را حفظ کند. او در حاشیه نشست خبری   بیست و سومین کنگره بین‌المللی رویان در این‌باره توضیحات بیشتری به همشهری می‌دهد: «درباره دلایل ناباروری در پژوهشگاه رویان، با همکاری یک گروه بزرگ مطالعات روی‌ سلامت جمعیت در حال انجام است. همزمان با این مطالعات، در رویان و سایر مراکز ناباروری اقداماتی در حال انجام است تا به حفظ باروری و افزایش سلامت جنین کمک کند.»
به‌گفته عزآبادی یکی از این اقدامات ذخیره تخمدان و فریز تخمک است: «در این‌باره استقبال ویژه‌ای از سوی زنان رخ داده و ‌آمار مراجعات قابل توجه است. سرمایه‌گذاری خوبی هم برای آینده انجام شده و تعداد زیادی از زنانی که اکنون شرایط بارداری و بچه‌دار شدن را ندارند اقدام به این کار می‌کنند تا بتوانند در سال‌های آینده با تخمک بسیار جوان‌تر، بچه‌دار شوند.»
او درباره محدودیت‌های سنی این عمل می‌گوید:«هم‌اکنون تعداد زیادی از زنان بالای ۴۰سال هم اقدام به این کار می‌کنند. البته پیشنهاد ما سنین جوان‌تر است اما زنان با سن بالاتر مثل ۴۲، ۴۳ سالگی هم اگر مراجعه کنند و پس از بررسی‌های دقیق مشخص شود که تخمک سالم دارند، این جراحی برای آنها هم انجام می‌شود. امروز بسیاری از زنان درگیر فعالیت‌های اجتماعی هستند یا به هر دلیل دیگری فرصتی برای بچه‌دار شدن ندارند، به همین دلیل این راه مناسبی است که در آینده و درصورت اقدام برای بچه‌دار شدن، سلول‌های جنسی سالم و جوان خود را در اختیار داشته باشند. حتی از کشورهای دیگر هم زنان برای فریز کردن تخمک به پژوهشگاه رویان مراجعه می‌کنند.»
عزآبادی همچنین درباره اینکه آیا محدودیت زمانی برای استفاده از تخمک‌های فریز شده وجود دارد هم بیان می‌کند: «هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد اما تأکید ما این است که خیلی زمان‌بر نشود. ما مراجعه‌کنندگان را تشویق می‌کنیم که هر چه زودتر از این ذخیره استفاده و برای بچه‌دار شدن اقدام کنند. چرا که یکی از فاکتورها این تخمک‌ها هستند و شرایط دیگر هم در بارداری مادران دخیل است که باید به آن توجه کرد. مادر باید جوان باشد و شرایط روحی- عاطفی را با فرزند حفظ کند. اما به‌طور کلی اگر آنها به هر دلیل نتوانستند در زمان مناسب و سن پایین‌تر باردار شوند، این عمل می‌تواند به آنها برای داشتن شرایط بارداری و جنین سالم‌تر در آینده کمک کند.» 
فریز تخمک هزینه‌بر است 
روش‌های حفظ سلول جنسی مردان در گذشته هم انجام می‌شد، اما عمل فریز کردن تخمک برای زنان روشی جدید است. درباره آقایان البته این اقدام محدودیت سنی ندارد اما درباره زنان تا یک محدوده سنی خاص مثل ۴۰ تا ۴۵ سال انجام می‌شود. این نکته‌ای است که جلیل پاک‌روش، متخصص ناباروری به آن اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: «چه درباره مردان و چه زنان این اقدام بهتر است در سنین پایین انجام شود و با فریز شدن این سلول‌ها حتی سال‌های دور هم می‌توان از آنها استفاده کرد.»
او به اهدای این تخمک‌ها هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «برخی افراد با رضایت خودشان اقدام به اهدای آنها می‌کنند و در ایران هم انجام می‌شود.»
این استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره هزینه‌های چنین عملی بیان می‌کند: «فریز کردن تخمک‌ها چیزی حدود ۲ تا ۳ میلیون هزینه دارد. نگهداری آن هم حدود یک میلیون تومان است که باید به‌صورت سالانه شارژ شود. هزینه‌ دارو هم حدود ۱۰ میلیون تومان و عمل هم حدود ۱۲ میلیون تومان خواهد بود که در برخی موارد شامل بیمه است اما به‌صورت کلی عمل هزینه‌بری است.» 
لینک کوتاه کپی لینک
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید