یکی از سدهای زیبای آذربایجان‌غربی، سد بوکان است. این سد با نام‌های سد شهید کاظمی و سد لگزی شناخته می‌شود و از سدهای بزرگ با هسته رسی ایران به شمار می‌رود.

بوکان ؛ سدی با ظرفیت بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب

سلام نو- سرویس گردشگری: سد بوکان که با نام‌های سد شهید کاظمی و سد لگزی نیز شناخته می‌شود، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان قرار دارد. در منابع رسمی ایران، سد در حوزه استحفاظی بوکان واقع شده است. دریاچه آن نیز در  در محدوده استان کردستان، شهر سقز قرار دارد.

بوکان ؛ سدی با ظرفیت بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب

این سد برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب‌های رودخانه زرینه ایجاد شد و علاوه بر تامین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌های عجب‌شیر و آذرشهر را نیز آبیاری می‌کند. همچنین سد بوکان به‌عنوان یکی از مقاصد تفریحی و جاذبه های گردشگری بوکان، هر ساله پذیرای هزاران نفر از سرتاسر ایران است. دریاچه سد بوکان با ۷۱۸ میلیون متر مکعب بیشترین آب پشت سد را به خود اختصاص داده است.

سد بوکان از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان غربی محسوب می‌ شود. سدی با دسترسی خاکی که در جنوب شرقی بوکان در میان دشت ‌های استپی و سرسبز قراردارد. این سد که بر روی زرینه رود ساخته شده هر سال پذیرای هزاران نفر از سرتاسر استان‌ های کشور برای تفریح است.

بوکان ؛ سدی با ظرفیت بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب

خصوصیات سد بوکان

این سد در مسیر رودخانهٔ زرینه‌ رود قرار دارد. اما دریاچه پشت آن، از رود های زرینه رود، سیمینه رود، خورخوره و سقزچای پر آب می شود. طول تاج این سد ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است. با افزایش حجم مخزن سد در سال ۱۳۸۴ حجم کل مخزن سد به ۷۶۲ میلیون مترمکعب رسید. این سد سالیانه بیش از یکصد میلیون متر مکعب آب شرب و صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌ های کشاورزی مناطقی ازاستان آذربایجان شرقی را نیز آبیاری می ‌کند. این سد علاوه بر تأمین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، مقدار زیادی از زمین ‌های کشاورزی مناطق عجب شیر و آذرشهر را نیز آبیاری می‌ کند. همچنین رها سازی آب پشت سد شهید کاظمی بوکان به درون دریاچه ارومیه به بهبود اوضاع این دریاچه کمک نموده است. دریاچه سد بوکان با ۷۱۸ میلیون مترمکعب بیشترین آب پشت سد را به خود اختصاص داده ‌است. خط انتقال آب به شهرستان تبریز دقیقاً از سد بوکان و محدوده این شهرستان شروع می ‌شود، اما برای حذف نام مبدأ (سد بوکان)، در خبرگزاری‌ های داخل ایران از عنوان خط «انتقال زرینه رود» استفاده می ‌کنند.

بوکان ؛ سدی با ظرفیت بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب

نحوه دسترسی

از بوکان جاده ای که به سمت روستاهای البلاخ، یکشوه و درزپولی می رود را پیش بگیرید. در دوراهی به سمت قلندر رفته و در نهایت مسیر سد را ادامه دهید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید