۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
کد خبر: 55385503

استان اردبیل جاذبه‌های فراوانی را در خودش جای داده است، یکی از این جاذبه‌ها روستای نمهیل است که در خلخال اردبیل قرار گرفته است.

نمهیل ؛ بهشتی پنهان در خلخال

سلام نو - سرویس گردشگری: خلخال در استان اردبیل نیمی از مناطق گردشگری این استان را در خود جای داده و به شهادت گردشگران، یکی از زیباترین مناطق جهان هست. روستای نمهیل خلخال خود بهشتی گمشده است در میان این طبیعت بکر و دیدنی.

روستای نمهیل یکی از زیباترین روستاهای بخش خورش رستم است که توریستی بوده  و در منطقه به بهشت گمشده معروف است. خورش رستم شهرستان خلخال، به مرکزیت شهر هشجین در جنوب غربی این شهرستان واقع است و شامل دو دهستان خورش رستم شمالی و خورش رستم جنوبی است.

نمهیل ؛ بهشتی پنهان در خلخال

روستای نمهیل در کنار رودخانه قزل اوزن واقع شده و گرمسیر بودن این روستا امکان پرورش و تولید انواع محصولات سردرختی از جمله انجیر، انگور، زردآلو، انار، زیتون، بادام و سایر میوه های گرمسیری را فراهم کرده است.

جاجیم تولیدی در روستای نمهیل یکی از صنایع دستی مشهور خلخال و استان اردبیل است.

پنجاه درصد از روستاهای هدف گردشگری استان اردبیل در شهرستان خلخال واقع شده است.

نمهیل ؛ بهشتی پنهان در خلخال

این روستا به خاطر قرارگیری در حریم دو روخانه (رودخانه قزل اوزن دائمی و رودخانه دمدل چایی رودخانه فصلی) دارای باغات فراوانی که غالب آن به کشت محصولاتی نظیر انجیر زردآلو و انار اختصاص یافته است. ماهیگیری نیز در بعضی مواقع از سال در این روستا صورت می گیرد. باغات و مزارع این روستا به سه دسته به نامهای محلی (اتایلار، یوخالار و آقایلار) تقسیم می شوند. این روستا همه ساله پذیرای چندین گردشگر از نقاط مختلف ایران می باشد.

گردشگرانی که پا به این روستا می گذارند، علاوه بر ماهیگیری فصلی، می توانند با خرید صنایع دستی زنان زحمت کش و هنرمند این روستا، سوغات و خاطره ای زیبا را همراه خود ببرند. زنان نمهیل با بافت انواع جاجیم که هر یک تقریبا یک هفته به طول می انجامد، در بین دیدنی های روستای نمهیل بازاری توریستی را برقرار کرده اند.

از مدل های جاجیم های بافته شده میتوان به سرقا، ساده، جولما، بادامی، درناقی و فرش اشاره کرد. البته، زنان اردبیلی همانند بیشتر خانم های این ناحیه با محصولات کشاورزی پذیرای گردشگران هستند. دوشاب یا شیره انگور، رب انار ترش یا به گویش محلی ناراب و قراب بخشی از این فرآورده ها محسوب می شوند. زردآلو، انجیر و توت از بهترین میوه های روستای نمهیل هستند که تمام بازارهای خلخال و اردبیل را تسخیر کرده اند.

این روستا از چهار طرف به کوه ختم می شودو نزدیک ترین روستاها به روستای نمهیل روستای منامن و روستای نساز و طویستان می باشد. اضافه می نماید که کلیه راههای منتهی به این روستا آسفالت و کلیه کوچه ها سنگفرش می باشد و از امکانات برق –آب-تلفن و پست بانک روستایی نیز برخوردار است.

نمهیل ؛ بهشتی پنهان در خلخال

جاذبه‌های منطقه

مزارع گندم در کنار کوهستان زیبا و آبشارهای متعدد طبیعی از جاذبه های این منطقه بشمار می آیند. ماسوله ادربیل یعنی کنزج نیز در خورش رستم جای گرفت. از مناطق جنگلی و زمین های پر محصول آن بگذریم، پل معلق مشکول و پل معلق قیزیل اوزن هم از مناطق پر بازدید گردشگران بحساب می آیند. پل معلق قیزیل اوزن که در ارتفاع ۶۰ متری قرار دارد، با طول ۷۰ متر و عرض ۱ متر بر روی روخانه احداث شد. از آبشارهای طبیعی و دیدنی خورش رستم میتوان به نوده، آق بولاغ، دیز و...اشاره کرد که هریک دارای آبی گوارا و خنک هست. روستای برندق که در جنوب خورش رستم جای گرفته، پرجمعیت ترین روستای این بخش است. در برندق، نمهیل و نوغانداری پرورش کرم ابریشم نیز یکی از محل های درآمد اهالی است.

نمهیل ؛ بهشتی پنهان در خلخال

توت نمهیل

روستای نمهیل در فصل بهار خواستگاه میوه بهاری ازجمله توت است. فصل بهار در بخش خورش رستم  و روستاهای آن همواره خواستگاه میوه‌ های بهاری از جمله توت وا نجیر است. اولین محصول گرمسیری توت در شمالغرب کشور در جنوب استان اردبیل در روستای نمهیل در خورش رستم شهرستان خلخال در کنار سواحل زیبای قزل اوزن برداشت می شود. ارتفاع زیر ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ متر در روستاهای بخش خورش رستم باعث شده که  میوه‌ های سردرختی و نوبرانه مثل توت و زرد آلو و انجیر و انگور و انار به وفور در منطقه یافت شود.

در اواخر اردیبهشت خانواده های نمهیلی کار برداشت توت را از سر می گیرند و سالانه بیش از ۲۶۰ تن توت از باغات نمهیل خورش رستم برداشت می شود که این روستا را به عنوان قطب کشاورزی جنوب استان اردبیل تبدیل کرده است.

برداشت توت در روستای نمهیل خورش رستم از توابع شهرستان خلخال تا دهم خرداد ماه ادامه خواهد داشت که کشاورزان پس از آن میوه انجیر و زردآلو را نیز به بازارهای مصرف خواهند رساند و در اوایل تیرماه نیز انار شیرین نمهیل به بازار خواهد آمد.

میوه توت در شهرستان خلخال فقط در روستای نمهیل و چند روستای خورش رستم یافت می شود که  انحصار برداشت عمده این محصول در روستای نمهیل هشجین است و در سایر مناطق خلخال این محصول رویشی ندارد.

خورش رستم

خورش رستم که از توابع شهرستان خلخال بوده، دارای مرکزی است با نام هشجین. هر چند که بیشتر روستاهای استان اردبیل به زبان آذری سخن می گویند و خورش رستم هم از این قاعده مستثنی نیست، اما چند روستای این منطقه همانند کجل و کرنق به زبان تاتی حرف می زنند. براساس روستای نمهیل کجاست باید بدانید که تاتی زبان قدیمی آذربایجان هست.

نمهیل ؛ بهشتی پنهان در خلخال

آداب و رسوم روستا

روستای نمهیل خلخال همچون بسیاری از روستاها و شهرهای ایران زمین دارای آداب و رسوم خاص خود است. اهالی این روستا در اولین شب اسفند شروع به خواندن نوروزنامه می کنند و بچه های روستا هم در گروه های چند نفری شعر و سرودهایی را در وصف و خوش آمدگویی بهار سر می دهند و حال و هوای روستا را نوروزی می کنند. روز تحویل سال نو بستگان دورهم جمع می شوند و دعای تحویل سال را بعد از خواندن بزرگ خاندان تکرار می نمایند. شب عید هم همچون اکثر ایرانیان با پخت حلوا و رفتن به مزار درگذشتگان یادشان را تازه می کنند. هنگام دید و بازدید طایفه ای به دیدار هم می روند و همه اهل روستا شیر برنج می پزند.

مراسم چهارشنبه سوری نیز به سبک و سیاق همه جای این مملکت در بین دیدنی های روستای نمهیل هم برقرار است. این سنت احترام به آتش و نگهداری از آن، سنتی فراگیر بوده که در همه جای این سرا رواج دارد و اهالی نمهیل هم با پریدن از روی آتش و هلهله و شادی پلیدی را از روح خود دور می کنند. بچه های نمهیل در این روز به در خانه تک تک اهالی می روند و تخم مرغ رنگی عیدی می گیرند. قدیمی های روستا تعریف می کنند که در زمان کودکی، آنها در چنین شبی یک یا چند دستمال را به هم گره می زدند و از شکاف بام یا در یا پنجره به داخل می انداختند تا صاحب خانه عیدی را در آن بگذارد.

نمهیل ؛ بهشتی پنهان در خلخال

آب بازی یا آب پاشیدن سنتی به جا مانده از دوران ساسانیان است که در روستای نمهیل همچنان رواج دارد. آب نیز همانند آتش برای ایرانیان همواره مقدس و قابل احترام بود. زنان و دختران دم بخت در صبح اولین چهارشنبه به داخل رود می پرند تا طبق اعتقادشان مرض و بلا به آب ریخته شود. از آداب و رسوم روستای نمهیل، زدن کوزه های آب نخورده به رود است و پر کردن آنها با گیاهان سبز. براساس روستای نمهیل کجاست باید بدانید که سنت قربانی کردن در عید قربان نیز از آداب و رسوم روستای نمهیل است. یکی از جاهایی که قربانی می دهند، به خانه عروسی بوده که هنوز به خانه شوهر نرفته است. در این مراسم، بر پیشانی آینه می بندند و بر گردن خلعتی می اندازند و از مادر عروس انعام می گیرند.

در این سنت اهالی روستای نمهیل به حرمت زمین که قوت و غذا را می دهد، زیر سر قربانی تشت می گذارند تا نجاست خون بر زمین نریزد و آن را آلوده نکند. در پایان کار، تشت ها را در رودخانه خالی می کنند تا با آب روان تطهیر پاکیزه شود. روستای نمهیل موسیقی سنتی خاص خود را دارد که یکی از با احساس ترین موسیقی های نواحی بحساب می آید. براساس روستای نمهیل کجاست باید بدانید که در عروسی ها یا شکارگاه ها آهنگ های شاد می خوانند و در مواقع لازم موسیقی حزن انگیز.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید