عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید واقعی کردن قیمت حامل های انرژی را با در نظر گرفتن پیوست های اجتماعی و فرهنگی گام برداشت.

دولت رئیسی قیمت بنزین را افزایش می دهد؟
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به نیازهایی که در حوزه بنزین در سطح کشور وجود دارد باید به تدریج به سمت واقعی کردن قیمت حامل های انرژی با در نظر گرفتن پیوست های اجتماعی و فرهنگی گام برداشت.

فریدون عباسی درباره وضعیت تامین بنزین در سطح کشور، بیان کرد: در فصل تابستان به دلیل افزایش مسافرت‌ها، مصرف بنزین در سطح کشور افزایش داشته است، همچنین تعداد افرادی که با خودروهای سواری تردد می کنند افزایش داشته است. از سوی دیگر چون وسایل حمل و نقل عمومی وضعیت خوبی ندارد مردم مجبور هستند برای ترددهای درون شهری از خودروی شخصی استفاده کنند.

در برخی از مقاطع تولید داخل پاسخگوی نیاز بنزین نیست

وی در ادامه اظهار کرد: سال‌هاست که ناوگان شهری اتوبوس رانی تقویت نشده است و تعداد محدود اتوبوسی که موجود است، فرسوده است. مردم نمی توانند در ایستگاه اتوبوس منتظر بایستند تا هر یک ربع یک اتوبوس بیاید. مردم اگر بخواهند از راه آهن نیز استفاده کنند نه راحتی لازم را داشته و نه سرعت کافی را دارد. هواپیما نیز به تعداد کافی موجود نیست و پروازهای هوایی نیز با تاخیرهای متعدد انجام می شود. همه این عوامل دست به دست هم داده تا میل به مسافرت با وسیله نقلیه شخصی افزایش یابد و بالتبع مصرف بنزین افزایش یابد.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، با طرح این سوال که آیا پالایشگاه های ما به ویژه در ایام تابستان می توانند به نیاز مصرف بنزین پاسخ دهند و تولید بالایی داشته باشند و در فصل زمستان نیز که نیاز داخلی کمتر می شود بنزین را صادر کنند؟ عنوان کرد: به نظر می آید در این حوزه با اختلال مواجه هستیم. در زمینه بنزین کمبود داشته و به یکباره برخی از پمپ بنزین ها خالی از بنزین می شوند. از سوی دیگر وسایل حمل و نقلی که باید این سوخت را حمل کنند و یا خط لوله های انتقال دارای محدودیت است.

ایران بنزین وارد می کند؟

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: ما باید خود را آماده کنیم تا در مواقع نیاز، واردات بنزین نیز انجام دهیم اما اگر بخواهیم بنزین وارد کنیم باید قیمت جهانی آن در بازارهای آزاد را بپردازیم. زمانی که این بنزین وارد می شود دولت باید سوبسیدی بپردازد تا با قیمت داخلی به دست مردم برسد. پس بهتر است که ما به تدریج قیمت حامل های انرژی را واقعی کنیم اما این اقدام باید به نحوی صورت گیرد که جامعه بتواند خود را تنظیم کرده و شوک اقتصادی یکباره به زندگی مردم وارد نشود.

دولت ها نباید تصمیمات امروز را به فردا بیندازند

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در این دولت ممکن است قیمت بنزین افزایش یابد؟ بیان کرد: دولت ها باید همیشه در زمان لازم تصمیم بگیرند و نباید کارها را عقب بیندازند. اما تصمیمات دولت ها نیز باید با پیوست های اجتماعی، فرهنگی و روانی انجام شود. فقط نباید پیوست اقتصادی دیده شود. زمانی که قرار است یک کار اقتصادی صورت گیرد حتما باید تبعات اجتماعی آن نیز در نظر گرفته شود. دولت ها باید بسنجند که پاسخ جامعه به اقدام اقتصادی آنها چه خواهد بود.

عباسی در پایان تاکید کرد: نباید در شرایط بحرانی که از سوی دنیا تحت فشاریم، تصمیمات داخلی در جهتی باشد که طرف های مقابل بتوانند فشار بیشتری به ما وارد کنند. باید با مردم رو راست بود. صدا و سیما و رسانه های فضای مجازی نیز نقش مهمی دارند که موضوعات را برای مردم به درستی تجزیه و تحلیل کنند. اگر مردم توجیه شوند قطعا در اجرای اقداماتی که به نفع آینده کشور است کمک خواهند کرد

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید