۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 55385473

چهار دروازه معروف تهران یعنی شمیران، قزوین، دولاب و حضرت عبدالعظیم در این دوره ساخته شد.

آشنایی کامل با کاخ سلطنتی نیاوران

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: تهران یکی از روستاهای شهرستان ری در عصر صفویه بوده است. در زمان فتوحات مغول و ویرانی ری، گروه زیادی از مردم به روستای تهران مهاجرت کردند و باعث آبادانی و شکوفایی این مکان شدند. در دوره صفویه شاه طهماسب صفوی این شهر را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و مسئولیت توجه ویژه به این منطقه را بر عهده داشت. در زمان سلطنت او ۱۱۴ برج ساخته شد (مطابق با ۱۱۴ برج قرآن) و زیر هر برج یک آیه از قرآن کریم نوشته شده بود. چهار دروازه معروف تهران یعنی شمیران، قزوین، دولاب و حضرت عبدالعظیم در این دوره ساخته شد.

حتی در دوره قاجار در سال ۱۱۶۶ در زمان محمدخان قاجار، تهران پایتخت رسمی ایران اعلام شد و بناهای تاریخی زیادی در آن زمان ساخته شده است. در زمان ناصرالدین شاه نقشه شهر توسط میرزا یوسف مستوفی الممالک طراحی شد. در آنجا پس از دوران پهلوی، مجددا نوسازی و توسعه یافت و با ادامه پیشرفت‌های پس از انقلاب، شهر تهران در حال حاضر پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایران به شمار می‌رود و در ردیف یکی از شهرهای ایران قرار دارد.

کاخ سلطنتی نیاوران

آشنایی کامل با کاخ سلطنتی نیاوران

کاخ سلطنتی نیاوران مجموعه نیاوران در باغی باشکوه و با طراوت به وسعت حدود ۱۱ هکتار واقع شده و آثاری متعلق به دوران قاجار و پهلوی را در خود جای داده است. تاریخ آغاز باغ مقارن با سلطنت فتحعلی شاه، دومین پادشاه قاجاریه است. فتحعلی شاه برای داشتن مکانی تفریحی و ییلاقی دستور داد باغی دل انگیز در آن سوی مرزهای شمالی تهران احداث کنند. از این رو، ترمز عصایی در نزدیکی روستایی به نام «کرده وی» یا «کرده به» انتخاب شد و باغی بسیار کوچکتر از آنچه امروز می‌توان از آن بازدید کرد، در آنجا ساخته شد. همانطور که گفته شد، باغ به جای یک ترمز چوبی ساخته شده است. از آنجایی که عصا در زبان فارسی «نیزار» است، باغ را «نی آوران» به معنای محل تولید عصا نامیده و سپس به «نیاوران» تغییر داده است. باغ حاضر شامل کاخ صاحبقرانیه شامل موزه‌های جهان نما و حوض خانه، کاخ نیاوران ویژه، موزه کتابخانه سلطنتی، غرفه احمدشاهی، موزه اتومبیل سلطنتی و باغ امداد است. کاخ صاحبقرانیه، کاخ نیاوران و کوشک احمد شاهی، سه کاخ اصلی مجموعه نیاوران هستند. در قسمت غربی کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما را خواهید دید. در این موزه می‌توانید اشیای ارزشمندی از سراسر جهان را که به خاندان پهلوی تقدیم شده بود، مشاهده کنید. همچنین وسایل دیگری هم هست که پس از انقلاب خریداری شده است. موزه کتابخانه سلطنتی یکی از بخش‌های دیگر مجموعه نیاوران است. این کتابخانه متعلق به فرح پهلوی بود. طراحی داخلی ساختمان با معماری مدرن آن زمان در نوع خود بی‌نظیر است. آنها از این مکان نه تنها به عنوان کتابخانه، بلکه مکانی برای لذت بردن از موسیقی و نمایش آثار هنری مانند نقاشی، مبلمان و مجسمه استفاده کردند.

کد خبرنگار: ۲۱
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    14 1
    وای خدای من تهران قدیم چقدر چقدر قشنگ وزیبا وخاطره انگیز بود ه
  • لویژانی IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 0
    ثبت به شهریور ۱۳۷۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید