متخصصان معتقدند که چرت زدن در طول روز به شما کمک می‌کند کمتر احساس خواب آلودگی کنید و ظرفیت یادگیری خود را بهتر کنی.د

فواید باورنکردنی خوابیدن در طول روز

گاهی یک خواب کوتاه نیمروزی به بازیابی توان از دست رفته و سرحال شدن ما کمک می‌کند، اما همیشه و برای همه افراد هم اینطور نیست.

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، داده‌های مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که در یک روز معمولی، یک‌سوم بزرگسالان چرتی کوتاه دارند با این حال حقایق درباره چرت بین روز مبهم و گاهی گیج کننده است. متخصصان خواب نیز می‌گویند چرت زدن برای همه مناسب نیست!

پنج حقیقت مهم درباره خواب نیمروزی :

۱- چرت زدن برای اکثر مردم فواید زیادی دارد

این کار می‌تواند به شما کمک کند تا بقیه روز خود را با انرژی ادامه دهید؛ دکتر کلی واترز، متخصص مغز و اعصاب و پژوهشگر طب خواب، می‌گوید: «چرت زدن وسط روز در حکم یک استراحت کوتاه است که برای شادابی جسمی و شناختی مفید است.»

دکتر و کریستوفر وینتر، متخصص خواب و نویسنده، نیز معتقد است که چرت زدن، در راستای خواب کافی و منظم شبانه، مزیت‌هایی دارد؛ او می‌گوید: «اگر بتوانید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید عالی است. اما اگر نمی‌توانید، چرت زدن، راه خوبی برای برطرف کردن این کمبود است.»

خواب کوتاه وسط روز به شما کمک می‌کند کمتر احساس خواب آلودگی کنید، ظرفیت یادگیری خود را بهتر کنید و در به خاطر سپردن امور و کنترل احساسات نیز بهتر عمل کنید.

۲- چرت زدن می‌تواند به روند بهبودی کمک کند

واترز می‌گوید چرت زدن هنگام بیماری نشانه آن است که سیستم ایمنی بدن شما کار خود را انجام می‌دهد. او توضیح می‌دهد: «وقتی بیمار هستید، سلول‌های ایمنی شما پیام‌رسان‌هایی شیمیایی آزاد می‌کنند تا روند بهبودی را تسریع کنند و این شما را خواب آلود می‌کند».

خواب فرصتی برای ترمیم داخلی بدن و تجدید قواست، پس منطقی است که وقتی بیمار هستید، خوابیدن، حتی در طول روز، به بهبودی شما کمک کند.

۳- برخی از خطرات سلامتی مرتبط با چرت زدن وجود دارد

با این حال، همه چرت زدن‌ها مفید نیستند! چرت زدن در بزرگسالان با مشکلاتی از جمله فشار خون بالا و سکته مرتبط است. یک مطالعه بزرگ که در مجله معتبر هایپرتنشن منتشر شده نشان داده است که افرادی که معمولا در طول روز چرت می‌زنند، ۱۲ درصد بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا و ۲۴ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار گرفته‌اند؛ به خصوص در رابطه با افراد زیر ۶۰ سال. چرت‌های طولانی‌تر، مثلا یک ساعت یا بیشتر، با خطر بالای دیابت، بیماری قلبی و افسردگی نیز مرتبط است.

۴- این افراد باید از چرت زدن خودداری کنند

متخصصان می‌گویند: «اگر وقتی بیدار می‌شوید احساس شادابی نمی‌کنید، در خواب شبانه مشکل دارید یا نمی‌توانید چرت وسط روز را در یک بازه زمانی کوتاه نگه دارید، این کار ممکن است مفید نباشد.»

واترز توضیح می‌دهد که مغز به میزان مشخصی از خواب نیاز دارد که بر اساس فعالیت‌های روزانه مشخص می‌شود؛ چرت زدن روزانه در مورد افرادی که مشکل بی‌خوابی شبانه دارند این محاسبات مغزی را مختل می‌کند و مشکل خواب شبانه را تداوم می‌بخشد.

۵- چرت بیش از حد طولانی ممنوع!

درست مانند خواب شبانه، بدن شما در چرت وسط روز هم مراحل مختلف خواب را طی می‌کند؛ وینتر می‌گوید: اگر ۳۰ دقیقه یا بیشتر بخوابید، بدن شما می‌تواند وارد فاز عمیق می‌شود و شما دچار اینرسی خواب (احساس خستگی شدید و خواب آلودگی پس از بیدار شدن از خواب) می‌شوید که احساس بدی به شما خواهد داد.

دکتر واترز می‌گوید به همین دلیل است که خواب ایده آل وسط روز، تنها ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است. کافی است فضایی آرام پیدا کنید، کفش‌های خود را دربیاورید و راحت باشید. اگر به خواب رفتید که نوش جانتان؛ اگر نه، حداقل زمان خوبی برای استراحت داشته‌اید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید