آیین واردات خودرو چندی پیش تصویب و ابلاغ شد و طبق این آیین نامه سقف قیمتی خودروهای وارداتی ۲۰ هزار یورو است و دولت هیچ دخالتی در مذاکرات برای واردات خودرو ندارد.

جزییات جدید از واردت خودروهای خارجی به کشور / سایپا با رنو مذاکره می‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که در حال مذاکره با خودروسازی رنو هستیم و واردات خودروهای رنو به واسطه سایپا انجام می‌شود.

گفته می‌شود واردات خودرو از سر گرفته شده و از مهرماه نیز واردکنندگان واجد شرایط نیز می‌توانند تا ۱۹ شهریور درخواست خود را ارسال کنند. اما با اینکه زمان ورود خودروهای خارجی به بازار ایران نیز مشخص شده، اما هنوز تعرفه‌ها اعلام نشده و مسئولان تنها صحبت از تعرفه شناور می‌کنند.

این ضد و نقیض‌ها به این مسائل نیز ختم نشد. هنگامی که امید قالیباف، سخنگوی وزیر صمت از آزاد شدن واردات خودرو به کشور خبر داد، گفت: در حال مذاکره با برخی از خودروسازان مانند تویویا هستیم.

اما چندی بعد، خود وزیر این صحبت را تکذیب کرد و گفت: وزارت صمت مذاکره‌ای با تویوتا انجام نداده است. ممکن است شرکت‌ها مذاکراتی با تویوتا انجام دهند، زیرا در حوزه واردات، وزارت صمت هیچ دخالتی ندارد و شرکت‌های ایرانی مذاکره انجام می‌دهند.

سایپا با رنو مذاکره می‌کند

آئین‌نامه نشان داد که واردات نیز در انحصار خودروسازان قرار دارد. حال خودروسازان نیز اعلام کردند که درحال مذاکره با خودروسازان خارجی هستند.

مدیرعامل سایپا از واردات خودروی اقتصادی به کشور خبر داد و گفت: وظیفه واردات از برند رنو مانند خودروی مگان ۲۰۲۲، ساندرو بر عهده سایپا است.

تیموری افزود: زیر ساخت‌های تولید C۳HR در کشور تا ۷۰ درصد فراهم است. در حال مذاکره هستیم تا این خودرو را وارد کشور کنیم.(همشهری آنلاین)

اما آیا رنو خودروی اقتصادی تولید می‌کند؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: رنو برند گرانی در اروپا نیست. اما خودروهای اقتصادی که رنو تولید می‌کند و قیمت کمتری نسبت به سایر محصولاتش دارد، خودروهایی هستند که در پلتفرم داچیا تولید می‌شوند که تندر ۹۰ نیز از همین خودروهاست.

خودروهای هیبریدی وارد نمی‌شوند

او افزود: اما نکته قابل توجه در بحث واردات، تعرفه خودرو است. یک خودروی ۱۰ هزار دلاری، با احستاب دلار ۳۰ هزار تومان، ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. اما این تعرفه است که بر قیمت خودرو می‌افزاید. تفاوت درصد تعرفه بسیار مهم است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چیزی که از این آئین‌نامه مشخص است، این است که قرار نیست خودروهای هیبریدی نیز وارد کشور شوند. چون قیمت خودروهای هیبریدی بیشتر از ۲۰ هزار دلار است.

آیا رنو اقدام به انتقال تکنولوژی به خودروسازان داخلی کند؟

آیا ممکن است رنو اقدام به انتقال تکنولوژی به خودروسازان داخلی کند؟

جعفری گفت: چیزی به نام انتقال تکنولوژی وجود ندارد و نیاز به بسیاری از زیرساخت‌ها دارد. در کل، امکان ندارد رنو به ایران تکنولوژی انتقال دهد. اگر واردات آزاد شود، این خودروسازان منفعت طلب، چنین اقدامی نخواهند کرد.

او توضیح داد: سال‌ها بود که ال ۹۰ در کشور تولید می‌شد. در این میان، نه تنها انتقال تکنولوژی صورت نگرفت، بلکه زمانی که شرکت رنو ایران را ترک کرد، تولید این خودرو نیز متوقف شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید