براساس مطالعات پژوهش‌گران، غذا خوردن در کنار خانواده می‌تواند سلامت ذهن و روان پدرها و مادرها را بهبود ببخشد.

نحوه درست غذا خوردن برای افزایش طول عمر
به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین،با توجه به داده‌های مجله‌ی «The Conversation» این کودکان همچنین با افسردگی و اضطراب کمتری روبه‌رو هستند و افزون بر این، تغذیه و رژیم غذایی سالم‌تری هم دارند. ولی نکته‌ی جالب اینجاست که غذا خوردن‌های خانوادگی نه تنها برای کودکان، بلکه برای پدرها و مادرها هم سودمند است.

فواید غذا خوردن‌های گروهی برای همه با هر سنی ثابت شده هستند. یک مطالعه نشان داد بزرگسالانی که نسبت فامیلی با یکدیگر ندارند، برای نمونه آتش‌نشانان، هنگامی که در کنار یکدیگر غذا تهیه می‌کنند و می‌خورند، کارکرد تیمی بسیار بهتری دارند و در مقایسه با غذا خوردن به‌ تنهایی، از روحیه و انرژی بیشتری برخوردار هستند. افزون بر این، کسانی که تنها غذا می‌خورند، به احتمال زیاد از بیشتر وعده‌های غذایی خود صرف‌نظر می‌کنند یا معمولا غذاهای ناسالم می‌خورند. بنابراین، انرژی و شادابی کمتری دارند و سلامتی‌شان هم همیشه در خطر است. پس غذا خوردن با دیگران برای سلامت جسمی و روحی بسیار مفید به شمار می‌رود.

خانواده‌های فراوانی تلاش می‌کنند همیشه در کنار یکدیگر غذا بخورند، ولی به دلایل گوناگون نمی‌توانند. اگر روزها سرتان شلوغ است و نمی‌توانید همیشه در کنار خانواده غذا بخورید، دست‌کم شام را در کنار عزیزان‌تان صرف کنید، یا برای روزهای آخر هفته و تعطیلات برنامه‌ریزی کنید.

اگرچه این برنامه‌ریزی‌ها گاهی ممکن است دشوار باشند، ولی غذا خوردن در کنار خانواده ارزش‌اش را دارد. غذا خوردن در کنار پدر و مادر و سایر افراد خانواده، دارای مزیت‌های فراوانی است. در ادامه به ۶ مورد از این مزایا می‌پردازیم و درباره‌ی تأثیر غذا خوردن خانوادگی روی افراد خانواده سخن می‌گوییم. 

۱. معمولا شما را به خوردن خوراک‌های سالم و خانگی سوق می‌دهد

فایده باورنکردنی غذا خوردن با خانواده که همه نمیدانند!

مجله‌ی «The Conversation» تأکید کرده هنگامی که افراد بالغ، به‌ ویژه پدرها و مادرها، در کنار یکدیگر غذا می‌خورند، معمولا به سراغ خوراک‌های سالم و خانگی می‌روند که شامل اندازه‌ی مناسب و میوه و سبزیجات می‌شوند. این می‌تواند الگوی مناسبی برای کودکان بوده و عادت‌های غذایی خوبی برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

پدرها و مادرها، هنگامی که کودکان پیرامون‌شان هستند و آن‌ها را نگاه می‌کنند، تلاش می‌کنند رفتارهای ناسالم خود مانند پرخوری یا سیگار کشیدن را کنار بگذارند و به طور کلی این چیزها را در نظر داشته باشند. بنابراین، این غذا خوردن‌های گروهی می‌توانند از انجام کارهای ناسالم جلوگیری کنند و سبک زندگی بهتری را به وجود بیاورند.

۲. برای سلامت ذهن و روان بسیار سودمند است

پژوهش‌گران پی برده‌اند غذا خوردن در کنار خانواده می‌تواند سلامت ذهن و روان پدرها و مادرها را بهبود ببخشد و آن‌ها را از نظر اجتماعی و عاطفی آسوده‌خاطر کند. برای نمونه، کاهش نشانه‌های افسردگی و استرس یکی از مهم‌ترین تأثیرات غذا خوردن به همراه خانواده است. پدرها و مادرهایی که در کنار فرزندان خود غذا می‌خورند، اعلام داشته‌اند خانواده‌ی آن‌ها رابطه‌ی بهتر و در کل کارکرد بهتری داشته است.

شام خوردن‌های شبانه به والدین و کودکان این فرصت را می‌دهد تا از فشارهای روحی رها شوند و خستگی یک روز پرکار و پر از استرس را از تن در کنند.

۳. منجر به ایجاد رابطه‌ی قوی و صمیمی‌تری می‌شود

هنگامی که پدرها و مادرها به همراه کودکان‌شان غذا می‌خورند، پیوند قوی و صمیمی‌تری با هم می‌سازند. مجله‌ی «HealthLinkBC» بر این باور است که خانواده‌ها باید هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنند، گوشی‌های همراه‌شان را کنار بگذارند و تنها پشت میز یا سر سفره بنشینند، به یکدیگر نگاه کنند، غذا بخورند و با هم سخن بگویند.

تلاش کنید با یکدیگر سخن بگویید و به هم انرژی مثبت دهید. از کودکان‌تان درباره‌ی روزی که گذراندند بپرسید. بپرسید در مدرسه چه گذشت و چه چیزهای تازه‌ای یاد گرفتند. هرچه خانواده‌ها بیشتر سخن بگویند و ارتباط برقرار کنند، دارای روابط بهتر و نزدیک‌تری خواهند بود. تنها چیزی که از این غذا خوردن‌های خانوادگی بهتر است، این است که پس از صرف غذا یک بازی دورهمی و لذت‌بخش هم داشته باشید!

به همین سادگی می‌توانید رابطه‌ی عاطفی قوی‌تری داشته باشید و بیشتر احساس شادابی کنید.

۴. می‌تواند مهارت‌های گوناگونی را به فرزندان بیاموزد

خوردن شام در کنار فرزندان می‌تواند مهارت‌های گوناگونی را به آن‌ها آموزش دهد. برای نمونه، پدرها و مادرها می‌توانند آداب گفت‌وگو، سر میز نشستن، میزآرایی، غذا خوردن صحیح، تمیز کردن سفره و… را به فرزندان خود بیاموزند. همچنین اگر خودشان غذاها را در خانه بپزند، می‌توانند پخت‌وپز غذاهای خانگی و سالم را نیز به فرزندان‌شان آموزش دهند. به همین ترتیب، به آن‌ها یاد می‌دهند چگونه بزرگسالانی مستقل شوند و در آینده به‌ تنهایی از پس زندگی خود بربیایند، یا حتی تشکیل خانواده دهند و به یک همسر یا پدر و مادری مناسب دگرگون شوند.

در هر صورت، پسرها و دختران شما به این مهارت‌ها نیاز دارند تا بتوانند در آینده روی پای خودشان بایستند. یادگیری مهارت‌های آشپزخانه، برای هر کسی سودمند است و در دوران بزرگسالی کمک شایانی به آن‌ها خواهد کرد.

۵. به فرزندان مهارت والدین بودن را آموزش می‌دهد

با توجه به گفته‌های مجله‌ی «The Conversation»، غذا خوردن در کنار خانواده همچنین فرزندان را برای تشکیل خانواده و پدر و مادر شدن آماده می‌کند. درست مانند گزینه‌ی پیشین، نوجوانانی که در کنار پدر و مادر خود غذا خورده‌اند، همیشه به طور مرتب کنار آن‌ها بوده‌اند و مهارت‌های گوناگون خانواده و خانه‌داری را فرا دیده‌اند، به احتمال زیاد در بزرگسالی می‌توانند همین کارها را تکرار کنند و خانواده‌ای مناسب با روابط صمیمی تشکیل دهند.

یک مطالعه که در مجله‌ی «The Journal of Family Psychology» چاپ شد، نشان داد رابطه‌ی نزدیکی میان تعداد وعده‌های غذایی که کودکان با پدر و مادرشان خورده‌اند، و تعداد وعده‌های غذایی که همان کودکان با فرزندان خودشان خواهند خورد، وجود دارد.

بنابراین، اگر می‌خواهید به فرزندان خود هنر پدر و مادر بودن را یاد دهید و آن‌ها را به والدینی مناسب و خون‌گرم تبدیل کنید، بیشتر در کنار آن‌ها باشید و وقت بگذرانید تا داشتن رابطه‌ی نزدیک و احساسی را به آن‌ها آموزش دهید.

۶. غذا خوردن در خانه منجر به صرفه‌جویی در هزینه می‌شود

هیچ جای شکی وجود ندارد که غذاهای رستوران‌ها و دیگر غذاخوری‌ها گران و هزینه‌بر هستند. همه می‌دانند اگر در خانه غذا درست کنند، نه‌ تنها از مواد اولیه‌ی سالم و تازه‌تری استفاده می‌کنند، بلکه هزینه‌هایشان هم بسیار کمتر خواهد شد.

بنابراین، پس از اشاره به همه‌ی فواید مهم و سودمند غذا خوردن در کنار خانواده برای سلامت روحی و روانی، باید به این نکته هم اشاره کنیم که راهکار خوبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به شمار می‌رود. پس تلاش کنید بیشتر وعده‌های غذایی را در کنار خانواده‌ی خود صرف کنید تا با یک تیر چند نشان بزنید!

سخن پایانی

خوردن وعده‌های غذایی در کنار خانواده دارای مزایای فراوانی برای پدرها و مادرها و کودکان است. همین کار ساده و بی‌زحمت می‌تواند فواید گوناگونی داشته باشد و شما را از بسیاری از مشکلات روحی و ذهنی دور کند. همچنین تأثیر مثبتی روی سلامت کلی شما هم خواهد داشت. به طور کلی می‌توان مزایای غذا خوردن‌های گروهی‌ها را به دو گروه تقسیم کرد:

برای خانواده:

غذا خوردن به همراه خانواده احساس وحدت و هویت خانوادگی را فراهم می‌کند، می‌تواند ابزاری برای ادامه‌ی سنت‌های باارزش خانوادگی باشد و بهترین گزینه برای خوردن غذاهای مورد علاقه، جشن گرفتن‌ها مانند زادروز افراد خانواده، یا رفتن به مکان‌های دوست‌داشتنی به شمار برود.

این کار می‌تواند فرصتی برای انتقال ارزش‌ها و نگرش‌های نسل اصیل خانواده به نسل‌های پسین محسوب شود. فرزندان می‌توانند چیزهای گوناگونی را از پدر و مادرشان یاد بگیرند و آن‌ها را به کودکان خود انتقال دهند.

غذا خوردن در کنار خانواده همچنین راهکاری برای ارتباط بیشتر، تقویت روابط خانوادگی و گفت‌وگو درباره‌ی مشکلات افراد خانواده است. این گفت‌وگوها همچنین می‌توانند چیزهایی مانند صبر و احترام به یکدیگر را به فرزندان آموزش دهند.

هنگامی که به همراه خانواده غذا می‌خورید، می‌توانید از بودن با یکدیگر لذت ببرید و تجربه‌ای آرامش‌بخش داشته باشید. به همین سادگی خواهید توانست از درگیری‌های فکری و استرس دور بمانید.

برای کودکان:

وقت گذراندن بیشتر در کنار فرزندان، به پدرها و مادرها این امکان را می‌دهد تا از احوال آن‌ها باخبر شوند و رفتار و کارهایشان را زیر نظر داشته باشند. شما با غذا خوردن در کنار آن‌ها می‌توانید شناخت بیشتری ازشان داشته باشید و بهتر در زمینه‌های گوناگون کمک‌شان کنید.

غذا خوردن‌های همیشگی و منظم منجر می‌شوند کودکان هم روزشان را کامل برنامه‌ریزی کنند و طبق یک برنامه‌ی مشخص پیش بروند. همچنین هنگامی که کودکان از داشتن یک برنامه‌ی مشخص مطمئن شوند، احساس امنیت و آسودگی خاطر بیشتری خواهند داشت.

غذا خوردن در کنار پدر و مادر تأثیر مثبتی روی سخن‌وری کودکان می‌گذارد و آن‌ها را پرورش می‌دهد. اینگونه آن‌ها می‌توانند مهارت سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن خود را تقویت کنند و جایگاه بهتری در جامعه و اجتماع داشته باشند.

و در پایان، وقت گذراندن در کنار خانواده، کودکان را از لحاظ روحی تقویت می‌کند و نمی‌گذارد سمت کارها و رفتارهای ناسالم مانند استفاده از مواد مخدر و انجام کارهای خلاف بروند. با توجه به پژوهش‌ها، بهترین راهکار برای جلوگیری از این رویدادهای مخرب، وقت گذراندن با کودکان و ارزش قائل شدن برای آن‌ها است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید