بنابر گفته سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، هفته‌های فیلم مسیر خوبی برای شناخت ملت‌ها از هم و نزدیکتر شدن آنهاست و ما نیز به ‌دنبال گسترش تعاملات فرهنگی میان ایران و دیگر کشورها از دریچه سینما هستیم.

هفته فیلم استرالیا در تهران آغاز می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سید مهدی جوادی مدیرعامل این نهاد سینمایی در مراسم افتتاحیه دومین هفته فیلم سینمای استرالیا بعد از خوش‌آمدگویی به میهمانان و ایرانی و خارجی و نمایندگان دولت استرالیا، اظهار کرد: در جهان امروز یکی از مهم‌ترین مقولاتی که باعث تألیف قلوب ملت‌ها و نزدیکتر شدن دل‌های آدمیان به یکدیگر می‌شود، تعاملات فرهنگی است و در فرهنگ بیش از همه این سینماست که می‌تواند از دریچه و قاب خودش زبان مشترک همه ملت‌ها با یکدیگر باشد.
او در ادامه، سینما را آئینه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، آلام و شادی‌های مشترک بشریت خواند و با بیان اینکه هنر هفتم، روایتگر تلاشی است که انسان امروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، افزود: سینما در دنیای امروز می‌تواند فهم مشترک و ادبیات مشترک از جهان واحد ایجاد کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: سینمای ایران به عنوان یک سینمای شریف و پاک به‌ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در عرصه جهانی روایتگر همین اشتراکات انسانی و ماندگار بوده است.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه هفته‌های فیلم می‌تواند یک فتح باب و بهانه خوبی برای گفت‌وگو و نزدیک‌تر شدن ملت‌ها به یکدیگر باشد، گفت: ما خوشحالیم که امروز آغازگر هفته فیلم استرالیا در جمهوری اسلامی ایران هستیم. فرصت همکاری با کشور استرالیا به عنوان کشوری که از لحاظ وسعت جغرافیایی و تنوع قومیت‌ها و قدمت بومیان ساکن از کشورهای غنی است، برای ما فرصتی مغتنم است و علاقه‌مندیم تا تعاملات فرهنگی و سینمایی خود را با این کشور گسترده‌تر کنیم.

جوادی، بنیاد سینملیی فارابی را به عنوان نهاد ملی سینمای ایران، متولی اصلی تعاملات بین‌المللی سینما در ایران معرفی کرد و یادآور شد: برگزاری هفته‌های فیلم مشترک و تولید مشترک با دیگر کشورها، شرکت در رویدادهای بین‌المللی و تعامل با سینماگران سایر کشورها از مهم‌ترین وظایف بنیاد سینمایی فارابی به‌شمار می‌رود.

این مدیر سینمایی اظهار کرد: ما در بنیاد سینمایی فارابی به‌دنبال هر بهانه‌ای هستیم تا به‌دور از مرزهای سیاسی حاکم بر جهان، در قالب گفت‌وگو بتوانیم بین مردم شریف ایران و دیگر کشورها تعاملات فرهنگی ایجاد کنیم و باب این مهم را از طریق سینما باز نگهداریم.

مدیرعامل فارابی، هفته‌های فیلم را یکی از بهانه‌های خوب تبادل نظر، آشنا شدن اهالی سینما با یکدیگر و همچنین شروع فعالیت‌های سینمایی مشترک با دیگر کشورها عنوان کرد و گفت: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی برگزاری هفته‌های فیلم در صدد است تا این نوع رویدادها را چه در داخل ایران و چه با برگزاری هفته‌های فیلم ایران در خارج از کشور گسترش دهد.

سید مهدی جوادی در ادامه صحبت‌های خود ضمن تشکر از زحمات معاونت بین‌الملل فارابی گفت: با طراحی برنامه‌ها و زحماتی که معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی متحمل‌شده و با همکاری دوستان ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکنون هفته‌های فیلم متعددی از طرف این بنیاد در دیگر کشورها برگزار شده است. ما در صدد این هستیم تا چندین هفته فیلم را با همکاری کشورهای گوناگون در ایران اسلامی برگزار کنیم.

او ادامه داد: امروز سلسله برنامه‌های طراحی شده هفته فیلم‌های مشترک ما با کشور استرالیا آغاز شده است و در ادامه، هفته فیلم کشورهای چین، روسیه و حداقل سه کشور دیگر را تا پایان سال در بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهیم کرد. امیدوارم هفته فیلم استرالیا شروع یک همکاری پرثمر در حوزه فعالیت‌های سینمایی با این کشور باشد.

این مدیر سینمایی با بیان اینکه ما آمادگی داریم تا با نهادهای متناظر بنیاد سینمایی فارابی در استرالیا وارد عقد قرارداد، تفاهمنامه و تولیدات مشترک، تبادل تجارب مشترک در سینما و برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مشترک شویم، افزود: امیدوارم سفیر محترم استرالیا که دارای علایق فرهنگی و سینمادوست هم هستند، زمینه این همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌های مشترک را ایجاد کنند.

سید مهدی جوادی در پایان اظهار کرد: به عنوان دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی می‌خواهم از همین جا از اهالی سینمای استرالیا برای حضور در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دعوت کنم تا در این دو رویداد بزرگ فرهنگی‌-هنری کشور ایران حضور داشته باشند. امیدوارم به زودی شاهد برگزاری سومین هفته فیلم‌های استرالیا با فیلمی مشترک از دو کشور ایران و استرالیا باشیم.

استقبال از برگزاری هفته‌های فیلم در سایر کشورها 

محمدعلی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در ادامه این مراسم گفت: گفتنی‌ها درباره دومین هفته از فیلم‌های استرالیا و مناسبات دو کشور را سید مهدی جوادی گفتند. لازم می‌دانم که بگویم تاکنون همکاری‌های بسیار خوبی با سفارت استرالیا داشته‌ایم و در اولین دوره برگزاری هفته فیلم‌های استرالیا که دو سال پیش در خانه هنرمندان برگزار شد، شاهد استقبال خوبی از سمت سینمادوستان بودیم.

او با اشاره به اینکه اداره کل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگ کننده رایزن‌های فرهنگی است و تاکنون بیش از ۱۰ هفته فیلم کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را در ایران برگزار کرده‌ است، افزود: زبان سینما زبان مشترک همه ملت‌ها و کشورهاست. سینما تاثیر بسزایی در شناساندن فرهنگ هر کشور دارد و به همین دلیل ما رایزن‌های فرهنگی را تشویق به برگزاری این هفته‌های فیلم در دیگر کشورها و ایران کرده‌ایم و از برگزاری آن‌ها استقبال می‌کنیم.

کیانی در پایان اظهار کرد: از خانم ساکس سفیر استرالیا در ایران و سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بابت اهتمام ویژه برای برگزاری این هفته فیلم کمال تشکر را دارم و امیدوارم بازهم شاهد برگزاری برنامه‌های این‌چنینی باشیم.

فیلم «کوره» با ویژگی خاص از نظر سفیر استرلیا

در ادامه لیندال ساکس سفیر استرالیا در ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دومین هفته فیلم استرالیا گفت: باعث افتخار است که استرالیا اولین کشوری است که طی این روزها در ایران هفته فیلم برگزار می‌کند. در اینجا لازم می‌دانم تا سپاسگزار مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی باشم که مثل همیشه حسن توجه ویژه‌ای به سینمای استرالیا داشتند.

او با بیان اینکه در سه سال حضور خود در ایران تجربیات بسیاری را از مردم شریف این کشور فرا گرفته‌ام و از علایق آن‌ها تا حد بسیاری مطلع شده‌ام، افزود: مردمان ایران بسیار به سینما علاقه‌مند هستند. آن‌ها همچون مردم استرالیا به سینما عشق می‌ورزند و از این هنر برای شنیده شدن داستان مردمان خود استفاده می‌کنند.

سفیر استرالیا در ایران اظهار کرد: فیلم‌های ایرانی و استرالیایی فرهنگ، خلاقیت و تبحر مردمان‌شان را به رخ مخاطب جهانی می‌کشند و فیلم‌های‌شان در راستای شناخت و درک متقابل از یکدیگر قرار دارد، شناخت و درکی که می‌تواند به استحکام سنگ بنای رابطه دو سویه ایران و استرالیا کمک کند.

او با بیان اینکه ایران و استرالیا سابقه دیرینه همکاری در علوم، محیط زیست و فرهنگ دارند، ادامه داد: در این میان تبادل فرهنگی، نقش بسزایی در رابطه میان دو کشور دارد و امیدوارم در ماه‌های آتی شاهد برنامه‌های موسیقایی و هنرهای تجسمی بین دو کشور ایران و استرالیا باشیم.

ساکس با تاکید بر اینکه در دومین هفته از فیلم استرالیا برخی از جدی‌ترین آثار فیلمسازان مشهور و نامدار استرالیا به نمایش درمی‌آید، گفت: فیلم‌های برگزیده به روابط خانوادگی و تاریخچه پیچیده در روابط بومیان استرالیا و پاسداشت مردم سراسر دنیا در شکل‌گیری کشور استرالیا اشاره دارد.
سفیر استرالیا در ایران در پایان صحبت‌های خود تشریح کرد: آنچه برای ما استرالیایی‌ها اهمیت دارد این است که سینمای استرالیا باورها و آداب و رسوم قدیمی‌ترین فرهنگ پابرجای جهان یعنی بومیان استرالیا با استرالیای امروز را پیوند دهد. ویژگی خاص فیلم «کوره» این است که به پیوند دیرینه بومی‌های استرالیا و مهاجران افغان اشاره دارد، آن‌هایی که سال‌هاست دولت و ملت ایران با سخاوت میزبان‌شان هستند.
مراسم افتتاحیه دومین هفته فیلم سینمای استرالیا، عصر روز سه شنبه هشتم شهریور ماه با اکران فیلم سینمایی «کوره» در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

برنامه نمایش فیلم‌ها در سالن فردوس موزه سینما به شرح زیر است:
- نهم شهریور ماه ساعت ۱۹:۰۰ فیلم سینمایی «زمین مرتفع»
- دهم شهریور ماه ساعت ۱۷:۰۰ فیلم سینمایی «کوره»،
ساعت ۱۹:۰۰ فیلم سینمایی «قوچ‌ها»
- یازدهم شهریور ماه ساعت ۱۷:۰۰ فیلم سینمایی «دوباره جون»،
ساعت ۱۹:۰۰ فیلم سینمایی «نیترام».

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید