در کنار ۸ فیلمی که به اسکار راه یافتند فیلم درخت خاموش محصول مشترک ایران و ترکیه برای گرفتن عنوان نماینده ترکیه در اسکار ۲۰۲۳ رقابت خواهد کرد.

فیلم مشترک ایران و ترکیه نامزد اسکار شد

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی پروژه با اعلام روزنامه ترکی «کرار (Karar)» مشخص شده است که تنها چند روز قبل از اعلام نماینده سینمای ترکیه در اسکار ۲۰۲۳.۹ اثر درخواست نامزدی اسکار را داشته‌اند.

بر اساس اطلاعاتی که KARAR به دست آورده است، رقابت اصلی بین سه فیلم «کر» ساخته تایفون پیرسلیم اوغلو که سه جایزه پرتقال طلایی را به خود اختصاص داده، فیلم «درخت خاموش» به کارگردانی فایسال سویسال و تهیه‌کنندگی علی نوری اسکویی که ۲۰ جایزه خارجی دریافت کرده و فیلم «کلوندایک» ساخته مریانا ار گوربارچ، کارگردان اوکراینی است که به اتفاقات پشت صحنه جنگ مسکو و اوکراین می‌پردازد.

فیلم‌های «نظم دیرلیک» (۲۰۲۰) از نسیمی یتیک، «زمان بی‌صبری» (۲۰۲۱) از آیدین اوراک، «اگر خدا نوشت، بگذار پایین برود» (۲۰۲۲) از باریش یوش، «روزهای خشک» (۲۰۲۲) از امین آلپر، مهمت بینای و کانر آلپر در «برگن» (۲۰۲۲) و «باشگاه موشکی باندیرما» (۲۰۲۲) اثر اومر فاروک سوراک دیگر متقاضیان نمایندگی سینمای ترکیه در اسکار ۹۵ هستند.

فیلم ایران نامزد اسکار 

با هماهنگی کمیسیون فعالیت‌های هنری (SEK)، فیلمی از ترکیه به‌عنوان نامزد اسکار برای مراسم اهدای جایزه در ۱۲ مارس ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد. هیأت انتخاب ۱۶ نفره موسوم به «اتحادیه اصناف حرفه‌ای سینما» متشکل از نمایندگان اداره کل سینمایی وزارت فرهنگ و گردشگری و نمایندگان صنوف حرفه‌ای در حوزه سینما تصمیم‌گیری خواهند کرد. هیئت مدیره تمام فیلم‌هایی را که درخواست داده‌اند تا ۵ سپتامبر در اکران‌های ویژه‌ای که برای آن‌ها برگزار می‌شود تماشا خواهد کرد. فیلم نامزد اسکار ترکیه در سال گذشته فیلم «تعهد حسن» به کارگردانی سمیه کاپلان اوغلو بود و این فیلم در فهرست کوتاه اسکار قرار نداشت. انتظار می‌رود نماینده اسکار ۲۰۲۳ ترکیه در ماه سپتامبر اعلام شود.

«درخت خاموش» که پیش از این در ترکیه روی پرده سینما رفته است، از چهارشنبه هفته آینده، ۱۶ شهریور در گروه سینمایی هنر و تجربه در ایران اکران خواهد شد. 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید