۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
کد خبر: 55384688

استان ایلام یکی از استان‌های زیبای ایران است که قدمت تاریخی دارد. شهر تاریخی لارت در این استان قرار گرفته که از زمان ساسانیان به یادگار مانده است.

لارت؛ تنگی زیبا از زمان ساسانیان

سلام نو - سرویس گردشگری: تنگ باستانی لارت از دیدنی های شهرستان بدره در استان ایلام است. شهر تاریخی لارت در این تنگ قرار گرفته که مربوط به دوره ساسانی است و از این لحاظ این تنگ معروف شده است. قسمت انتهای تنگ لارت به دامنه‌ های کبیرکوه می ‌رسد که آب و هوای مطبوع آن لارت را به یکی از توریستی ‌ترین مناطق ایلام تبدیل کرده است. تنگ باستانی لارت در سال ۱۳۱۰ با شماره ۸ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

لارت؛ تنگی زیبا از زمان ساسانیان

دامنه‌ای در حدود ۱۵۰۰ متر

ورودی تنگه لارت در جنوب روستای آبهر واقع در ۲ کیلومتری جنوب شهرستان بدره قرار گرفته. جاده ای ارتباطی از جاده اصلی منشعب شده و دسترسی به داخل تنگه را راحت کرده است. پوشش گیاهی منطقه شامل جنگلهای تنک زاگرسی است. شهر تاریخی لارت در این تنگه قرار داشته است. ارتفاع متوسط تنگه از سطح دریا در ورودی تنگه در حدود ۹۹۰ متر و در انتهای تنگه در دامنه های کبیر کوه در حدود ۱۵۰۰ متر است. تنگه لارت در قسمت پایانی شامل دو تنگه شرقی و غربی است که تپه ای بر فراز صخره ای با ارتفاع حدود ۴۰ متر محل تلاقی تنگه هاست و شهر تاریخی لارت روی آن تپه احداث شده است بالاتر از قلعه ، قبرستان ساکنان آن مشاهده می شود که تاریخ جدید ترین قبور آن به سال ۱۱۱۴ قمری است بنابر این می توان گفت که قلعه تا ۳۰۰ سال پیش مسکونی و آباد بوده.

لارت؛ تنگی زیبا از زمان ساسانیان

موقعیت جغرافیایی

ورودی تنگ لارت در جنوب روستای آبهر واقع در ۲ کیلومتری جنوب شهرستان بدره قرار گرفته است. جاده ای ارتباطی از جاده اصلی منشعب شده و دسترسی به داخل تنگ را راحت کرده است. دسترسی به شهرستان بدره و روستای آبهر از طریق جاده ارتباطی ایلام به بدره میسر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید