۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
کد خبر: 55384685

ریزش مداوم آب به صورت قطرات ریز و درشت شبیه باران از بالای صخره‌های پوشیده از خزه وجه تسمیه باران کوه است. گیاهان دارویی جنگلی، گونه گیاهی زرد رنگ فیل گوش که شبیه گوش فیل هستند از ویژگی‌های گیاهی این منطقه است.

زیباترین آبشار ایران در گلستان

سلام نو - سرویس گردشگری: آبشارهای استان گلستان از نقاط قوت جذب گردشگر به‌شمار می‌آیند و هر ساله دوستداران طبیعت برای بهره‌مندی از جاذبه‌های متعدد به این استان سفر می‌کنند. از آبشارهای آن می‌توان به آبشارهای شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه و زیارت اشاره کرد. آبشار باران کوه از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان گلستان و جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود که از جمله آبشارهای خزه‌ای ایران است. این آبشار در پارک جنگلی باران کوه استان گلستان واقع شده است و از آبشارهای دائمی گلستان در هر چهار فصل سال است. وجه تسمیه آبشار باران کوه، ریزش مداوم قطرات ریز و درشت آب است که مانند باران از بالای صخره‌های پوشیده از خزه سرازیر می‌شود و چشم‌اندازی زیبا به وجود می‌آورد.

در میان آبشارهای استان گلستان، آبشار باران کوه یکی از زیبا ترین مکان های استان گلستان است که به علت مسیر طولانی پیاده روی و دسترسی سخت تر همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است. این منطقه با وجود ریزش مداوم قطرات آب و صخره‌های سبز خزه ای یکی از مناظر جالب استان گلستان است. این آبشار از زیباترین آبشارهای ایران است.

زیباترین آبشار ایران در گلستان

موقعیت جغرافیایی

آبشار باران کوه گرگان در موقعیت جغرافیایی E۵۴.۲۱۴۴ , N۳۶.۴۲۰۲ در استان گلستان قرار دارد. این آبشار زیبا در ارتفاعات جنگل «شصت کلا» و در مجاورت رودخانه «شصت‌ کلا» واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار باید از گرگان به‌سمت پارک جنگلی باران کوه، مسیری حدود ۱۸ کیلومتر را در جهت غربی طی کنید و به ابتدای این پارک زیبا و بکر برسید.

مسیر آبشار باران کوه تا اولین رودخانه، خاکی و ناهموار است و بهتر است این مسیر را با اتومبیل طی کنید؛ زیرا بعد از رودخانه باید مسیری دو و نیم تا سه ساعته را در جاده‌ای خاکی و پر از سنگ به‌سمت آبشار پیاده‌روی کنید. به‌دلیل طولانی بودن مسیر پیاده، بسیاری از گردشگران از دیدن آبشار منصرف می‌شوند؛ اما نباید مسیر بکر و طبیعت شگفت‌انگیز باران کوه را از دست داد؛ بلکه باید از جذابیت‌های بصری و دوست‌داشتنی مسیر زیبا لذت برد تا بر خستگی مسیر غلبه کرد. طی کردن این مسیر برای افرادی که دچار محدودیت رفت و آمدی، مشکلات استخوانی و پا هستند تقریبا ممکن نیست.

زیباترین آبشار ایران در گلستان

بهشتی زیبا

پیاده روی در در جنگلی که هنوز دست بشر به آن نرسیده و تقریبا دست نخورده مانده برای همه رضایت بخش است. تنه های درختی که قطرش به یک متر می رسد، تار عنکبوت روی گونه های درختی، گونه گیاهی زرد رنگ فیل گوش که شبیه فیل است و... همه از زیباییهای این خطه از بهشت ایران است. هوای مطبوع جنگل با تشعشع خورشید که از لا به لای درخت ها روی زمین سر خورده است هم از دیگر زیبایی های مسیر است.

صخره‌ های سبز در این منطقه شبیه چترهای زیبایی است که از یک طرف به کوه چسبیده و از سوی دیگر آویزان هستند. می گویند آبی که منشا این همه زیبایی در باران کوه است از دل غار ها و چشمه‌ ها تامین می‌ شود، غارهای باران کوه کوچک، باریک، دراز بوده و تعداد آن زیاد است و آبی که از آن ها روی زمین می‌ ریزد تمیز و زلال بوده و حتی می‌ تواند قابل شرب باشد.

چنین مکان هایی هر فصل سال زیبایی خودش را دارد. زمستان به دلیل این که آب جاری از باران کوه یخ می بندد و تشکیل قندیل را می دهد زیبایی مضاعفی دارد.

زیباترین آبشار ایران در گلستان

مناسب‌ترین زمان بازدید از آبشار باران کوه

آب و هوای آبشار باران کوه گلستان و به‌طور کلی، مناطق اطراف آن سرد و معتدل است. برای بازدید از این جاذبه گردشگری فصل تابستان به‌دلیل سرسبزی اطراف آبشار و هوای خنک آن بهترین زمان سفر است. یکی از دلایلی که گردشگران نیمه اول سال را برای بازدید از این آبشار انتخاب می‌کنند، سرازیر شدن آب آبشار از درون غارهای طبیعی و دل کوهستان است. در پاییز نیز با تغییر آب و هوا و رنگ برگ درختان، این جنگل شاهد ترکیب دلربایی از رنگ‌های نارنجی، سبز، زرد و قرمز در کنار هم است؛ همچنین دو ماه اول سال نیز باران زیادی در منطقه می‌بارد.

در زمستان نیز می‌توانید از این جاذبه دیدنی بازدید کنید. در این فصل به‌علت یخبندان و سرمای زیاد منطقه، آبشار باران کوه به‌طور کامل یخ می‌زند و قندیل‌های آن چشم‌اندازی رویایی برای گردشگران و بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد؛ از این رو باران‌کوه را آبشاری برای تمام فصول می‌دانند و کوهنوردان و گردشگران در زمستان نیز لباس گرم بر تن می‌کنند و راهی پارک جنگلی می‌شوند تا طبیعت زمستانی منطقه و آبشار خزه‌ای را نظاره کنند.

زیباترین آبشار ایران در گلستان

امکانات رفاهی و تفریحی آبشار باران کوه

در این منطقه هیچ‌گونه امکانات رفاهی وجود ندارد و بهتر است تجهیزات مورد نیاز خود را همراه داشته باشید؛ اما در کنار بازدید از آبشار باران کوه می‌توانید با همراه داشتن لوازم کمپ در دل جنگل باران کوه روزی به‌یادماندنی در دل طبیعت را تجربه کنید. همچنین اگر علاقه به کوهنوردی دارید، می‌توانید با به‌همراه داشتن لوازم کوهنوردی قله‌های اطراف این آبشار زیبا را فتح کنید.

پیاده‌روی از جمله دیگر تفریحات این منطقه محسوب می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با همراه داشتن کفش و لباس مناسب ساعت‌ها در دل این جنگل زیبا پیاده‌روی کنند. منطقه زیبای باران کوه به‌دلیل وجود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری به یکی از لوکیشن‌های عکاسی برای علاقه‌مندان تبدیل شده است و گروه‌های مختلفی برای عکاسی در طبیعت، مناظر این منطقه را انتخاب می‌کنند.

زیباترین آبشار ایران در گلستان

نحوه دسترسی به آبشار

"باران کوه" در ارتفاعات جنگل "شصت کلا" واقع است. مسیر آبشار باران کوه تا اولین رودخانه را می شود با ماشین رفت. هر چند جاده خاکی و ناهموار است؛ اما بهتر است این مسیر را با ماشین طی کنیم؛ چرا که بعد از رودخانه چیزی در حدود دو و نیم الی سه ساعت پیاده روی دارد. همین پیاده روی طولانی و دور بودن مسیر باعث می شود خیلی ها نتوانند از این آبشار دیدن کنند.

اما مسیر تقریبا بکر و دست نخورده باران کوه آنقدر جذابیت دارد که متوجه خستگی پاها و تاول های احتمالی آن ها نشوید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید