بوشهر یکی از زیباترین شهرهای ایران با جاذبه‌های فراوان است که گردشگران زیادی را به خودش جلب کرده است. روستای بنود یکی از زیبایی‌های این استان می‌باشد که ساحل زیبای بنود نیز در این شهر وجود دارد.

آیا به ساحل بی‌نظیر بنود سفر کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای بندو، در جنوبی ‌ترین قسمت استان بوشهر و نزدیک عسلویه قرار دارد. این منطقه دارای آثار تاریخی و باستانی متعددی همچون بقایای آبگیر قدیمی ساسانی، آسیاب ‌های آبی بندو، چشمه نهیر و سد بندو است. آثار تاریخی روستای بندو، نشان از قدمت زیاد این روستا دارد.

بنود از روستاها و جاذبه های گردشگری بوشهر در جنوب شرقی آن است که دلیل شهرت آن به‌علت برخورداری از ساحل صخره‌ای و فاصله کم آن با دریا برمی‌گردد. یکی از دلایل علاقه گردشگران به این ساحل بکر و زیبا را می‌توان غارهایی دانست که دهانه‌ای رو به دریا و ساحل دارند؛ اما این همه ماجرا نیست و ساحل بنود به‌عنوان یکی از لوکیشن‌های فیلم محمد رسول الله(ص) نیز حضور پررنگی داشته است.

آیا به ساحل بی‌نظیر بنود سفر کرده‌اید؟

ویژگی جغرافیایی

روستای بندو از توابع بخش چاه مبارک در شهرستان عسلویه استان بوشهر است که در جنوبی ‌ترین نقطه استان بوشهر واقع شده و روستای مرزی استان بوشهر با استان هرمزگان است. این روستای ۷۰۰ نفری از شمال به روستای سهو جنوبی، از غرب به فاصله یک کیلومتر به رشته کوه ‌های زاگرس جنوبی و از شرق به روستای برکه دکاء از روستاهای استان هرمزگان و از جنوب به بخش‌ های پارسیان و کوشکنار از استان هرمزگان محدود می ‌شود. روستای بندو با مرکز استان در حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد و در کنار این روستا رودخانه ‌ای به نام رود شور جریان دارد.

فرهنگ و زبان روستا 

زبان مردمان بومی این روستا عربی و اکثر جمعیت آن از مسلمان پیرو مذهب اهل سنت هستند. مردمانی خونگرم و مهمان نواز و جوانانی فعال در عرصه فرهنگی دارد و از روستاهای فعال در زمینه علوم و معارف قرآنی است که در سالهای اخیر به موازات سایر مناطق و روستاهای شهرستان عسلویه به سمت توسعه گام برداشته است. شغل بسیاری از مردم صیادی، کشاورزی و دامداری است.

آیا به ساحل بی‌نظیر بنود سفر کرده‌اید؟

ویژگی‌های گردشگری

روستای بندو از حیث تاریخی دارای قدمت بسیار است که بقایای آبگیر ساسانی، آسیاب ‌های آبی بندو، سد بندو و چشمه نهیر از معروف ‌ترین آثار دیدنی و تاریخی این روستا است. چشمه‌ های آب و برکه ‌های مجاور روستای بندو و درختان نخل این روستا فرصت بسیار خوبی برای مسافران فراهم می ‌کند که آرامشی از زندگی ماشینی حاصل کنند. مکان های تاریخی و تفریحی دیگر این روستا سد رباط، غار جنگیه، آسیاب های آبی که کنار غار واقع هستند و برکه های آب روستای بندو را می توان نام برد.  چشمه و آبادی عین ‌الساده نیز با وجود درختان نخل، باغ لیمو و انجیر و درختان دیگر از مکان ‌های دیدنی این روستا است که در شمال روستای بندو واقع است.

ساحل بنود یکی از جاهای دیدنی عسلویه در استان بوشهر است. البته این ساحل لوکیشن‌های اصلی فیلم محمد رسول الله(ص) بوده است و بی‌دلیل نیست که به چشم بسیاری از گردشگران آشنا به نظر می‌رسد و مقصد جذابی برای آن‌ها به حساب می‌آید. همان بخش از فیلم که ماهی‌های زیادی به‌شکلی معجزه‌آسا از دریا به ساحل می‌ریزند. هنوز هم بقایای خانه‌های زیبای گلی و سازه‌های این فیلم تاریخی را می‌توان در ساحل بنود مشاهده کرد.

پس از گشت‌وگذار در ساحل کوچک بنود، به اطراف آن نیز سری بزنید تا به تپه‌ای کوچک برسید. در صورتی که بتوانید با طناب پایین بروید، در سمت چپ غاری کوچک را خواهید دید که با ورود به آن به غاری بزرگ‌تر می‌رسید که موج‌های ساحل و نور خورشید از طریق دو دهانه آن، وارد غار می‌شوند و زیبایی وصف‌ناپذیری را در مقابل چشمانتان قرار می‌دهند. غار بنود بی‌شک یکی از جاذبه‌های اصلی این منطقه است که محل مناسبی برای عکاسی و ثبت لحظه‌های ناب محسوب می‌شود و از همین رو بدون دیدن آن سفرتان به بنود کامل نخواهد شد.

ساحل بنود فاصله نسبتا کمی با عسلویه دارد؛ با هین وجود از آلودگی‌های محیطی به دور مانده و تمیز و بکر است؛ پس ما نیز هنگام حضور در این منطقه، هیچ اثری از خودمان به جا نگذاریم تا این منطقه دست نخورده باقی بماند.

آیا به ساحل بی‌نظیر بنود سفر کرده‌اید؟

بهترین زمان سفر به ساحل بنود

 بهترین زمان سفر به ساحل بنود را می‌توان اواخر پاییز، فصل زمستان و اوایل بهار دانست که آب‌وهوای مطبوع و دلپذیری بر منطقه حاکم می‌شود؛ درست همان چیزی که گردشگران به دنبالش هستند. ترجیحا وسط هفته را برای بازدید از ساحل بنود انتخاب کنید؛ زیرا آخر هفته‌ها اغلب مملو از مردم بومی می‌شود.

نحوه  اقامت در ساحل بنود

همان طور که ذکر شد، در صورت تمایل می‌توانید شب را در ساحل بنود کمپ بزنید و اقامتی به‌یادماندنی در دل طبیعت داشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید برای اقامت راهی عسلویه یا بندر سیراف (در فاصله ۷۵ کیلومتری) شوید یا حتی به دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه سری بزنید و در سوئیت‌ها و ویلاهای آن اقامت کنید.

آشنایی با آسیاب‌های آبی بندو

در شمال روستای بندو آسیابهای آبی بسیار قدیمی دیده می شود که از ساروج و سنگ به صورت بسیار منظم ساخته شده اند. این آسیابهای آبی باستانی بندو به وسیله آب چشمه ‌های کوه، گندم‌ های اهالی را آرد می کردند. آب به وسیله جویبارهای بسیار مستحکمی که پیشینیان ساخته ‌اند راهی می‌ شد و با گذر از دره ها به آسیاب ‌ها می‌ رسید.

آیا به ساحل بی‌نظیر بنود سفر کرده‌اید؟

چشمه نهیر کجاست؟ 

چشمه نهیر از دیگر زیبایی های این روستا است که حدود ۱۰۰ اصله نخل در مجاورت آن واقع است. آب از چشمه فوق، که در ارتفاع تقریبا ۱۰۰ متری است، بیرون آمده از آنجا به صورت آبشاری به ارتفاعات کم سرازیر می ‌شود و نخل‌ ها و باغات مردم روستا را آبیاری می کند. البته در نیمه راه برکه ‌ای برای ذخیره آب و سپس تقسیم آن بنا شده است در میانه راه آبشاری که ارتفاع آن سه متر است، صدای دلنشینی دارد.

ساحل بنود یکی از بکرترین مقاصد گردشگری است که درست مثل سایر مناطق جنوبی ایران در اواخر بهار و تابستان، هوایی بسیار گرم و طاقت‌فرسا دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید