۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 55384449

به گفته سید علیرضا شریعت کارشناس آب، بحران کم‌آبی جدی است و باید برای حل این مشکل آب دغدغه همه مردم باشد و «گفت و گوی ملی» شکل بگیرد.

بحران آب در ایران چقدر جدی است؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک کارشناس آب را جزو دغدغه‌های اصلی مردم دانست و گفت: تنها راه عبور از این مسئله شکل‌گیری «گفت‌وگوی ملی» بین تمامی دستگاه‌ها است.

سید علیرضا شریعت موضوع‌ آب و محیط زیست را جزو دغدغه‌های اصلی مردم کشور دانست و اظهار کرد: در هشت سال گذشته پیمایشی برای بیان ۱۰ دغدغه اصلی مردم برگزار شد. در نتیجه این پیمایش بسیاری از مردم، مسئله آب و محیط زیست را جزو ۱۰ اولویت خود دانستند و به‌طور قطع با توجه به شرایط فعلی کشور به لحاظ تغییر اقلیم و گرمای بی‌سابقه و کم آبی شدید، دغدغه آب و محیط زیست در کمترین حالت جزو پنج دغدغه اصلی امروزه مردم  کشور ماست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مسئله کم‌آبی و خشکسالی عارضه‌ای است که سراسر آمریکا و جنوب اروپا را هم‌ فرا گرفته و حتی شرق آسیا را در نوردیده است. خاورمیانه هم که از دیرباز با کم‌آبی مواجه بوده است، بیشترین تاثیر منفی را از این وضعیت به خود دیده است و خواهد دید. در این شرایط و با عنایت به اینکه دوره های خشکسالی و توالی آن سرعت بی‌سابقه‌ای گرفته است، تنها کشورهای پیشرفته و دارای توان مالی و مدیریتی قادر به سازگاری با این شرایط هستند و کشورهای فقیر در مقابل این پدیده به‌شدت آسیب‌پذیر می‌شوند.‌

شریعت اضافه کرد: متاسفانه کشور ما از این قاعده مستثنی نیست چراکه علاوه بر کم‌آبی و خشکسالی با مشکلات دیگری چون تحریم، رکود تورمی ، بیکاری ، فقر و کمبود منابع مالی ناشی از تحریم مواجه‌ایم  و سوء مدیریت در منابع آب هم باید به آن افزود.

لزوم شکل‌گیری «گفت و گوی ملی» برای حل مشکل آب

دبیر فدراسیون صنعت آب ایران راه عبور از این وضعیت را در قالب یک «گفت‌وگوی ملی» دانست و افزود: ابتدا باید دغدغه همه آب باشد سپس محور گفت‌وگوی ملی شکل بگیرد تا همه فعالان در حوزه‌های مختلف توان گفت‌و گو با یکدیگر را داشته باشند چراکه آب یک موضوع چندوجهی است. اگر بتوانیم تمامی نهادها و فعالان حوزه‌ها را درباره آب دور یک میز جمع کنیم ، قطع به یقین درباره دیگر مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز توان گفت‌وگو و حل مشکل را پیدا خواهیم کرد.

شریعت در پایان گفت: به نظر من باید در کنار هیئت دولت یک هیئت دولت دیگری با حضور وزرای جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، صمت،‌ اقتصاد و دارایی و کشور و سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آب شکل بگیرد و با استفاده از دیدگاه‌ها و راهکارهای عملی متخصصان دلسوز و باتجربه بخش خصوصی برای رفع این چالش عظیم چاره‌اندیشی شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید