کهگیلویه و بویر احمد، یکی از استان‌های زیبای ایران است که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. کوه گل سی سخت یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های این استان به شمار می‌رود.

کوه گل‌سی‌سخت؛ چشم‌اندازی زیبا در کهگیلویه و بویر احمد

سلام نو - سرویس گردشگری: چشمتان را ببندید، خود را در تنگه‌ای میان قله‌های پوشیده از برف تصور کنید. خورشید گرمایش را بدون وقفه بر محیط اطراف می‌تاباند. در وسط این تنگه دریاچه‌ای کوچک و زیبا وجود دارد. اطراف این دریاچه را گیاهان کوهی متنوع و بسیار معطری فرا گرفته است. صدای پرندگان، قورباغه‌ها با صدای وزش نسیم ملایم به گوش می‌رسد.

تنگه کوه گل فضایی را فراهم آورده‌ که در کمتر جایی می‌توان مشابه آن را را پیدا کرد. دریاچه‌ کوه گل و محیط زیبای اطراف آن بدون اغراق بهشتی زمینی را برای هر انسان طبیعت دوستی تداعی می‌کند..

کوه گل‌سی‌سخت؛ چشم‌اندازی زیبا در کهگیلویه و بویر احمد

کوه گل سی سخت یکی از معروف ترین و زیباترین مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است. این منطقه دریاچه و چشم انداز زیبایی دارد. طبیعت چشم نواز منطقه کوه گل سی سخت در ایام تعطیل سال گردشگران زیادی از سراسر کشور و بعضا دیگر کشورهای جهان را به سوی خود جذب می کند.

کوه گل بخشی از طبیعت منطقه‌ کوهستانی دنا است و از جاهای دیدنی سی سخت به شمار می‌رود. در این ناحیه دریاچه‌های گوناگونی وجود دارد. این دریاچه‌ها فصلی بوده و در اواخر زمستان تا اوایل بهار بر اثر بارش باران و ذوب شدن برف‌هایی که بر ارتفاعات دنا جای خوش کرده‌اند پر از آب می‌شوند و تا اواخر تابستان تقریبا خشک می‌شوند.

این دریاچه با شهر یاسوج (مرکز استان) فاصله کمی دارد و مورد توجه مردم بومی و مسافران است. در فصل تابستان، تجمع پرندگان مهاجر همراه با پرندگان بومی در سواحل و کنار دریاچه، زیبایی حیرت انگیزی پدید می آورد. از جمله پرندگان مهاجر منطقه می توان به انواع مرغابی و اردک کله سبز، لک لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر اشاره کرد.

کوه گل‌سی‌سخت؛ چشم‌اندازی زیبا در کهگیلویه و بویر احمد

این منطقه زیبا که در فاصله هشت کیلومتری شرق سی سخت و سی و دو کیلومتری مرکز استان قرار دارد، از سه مجموعه دریاچه زیبای کوه گل، دشت های لاله های واژگون و آبشار زیبای تنگ نمک با نمای بسیار طبیعی و آب و هوای مطبوع تشکیل شده است. در کنار این مجموعة زیبای گردشگری، منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد که باز باعث افزوده شدن چشم انداز زیبا و طبیعی این منطقه شده است.

این منطقه گردشگری یکی از مهمترین مراکز توریستی در سطح کشور است. دریاچه کوه گل در محدوده ای به وسعت نیم هکتار و عمق پانزده متر در فصل بهار و تابستان از زیبایی خاصی برخوردار است.

وجود طبیعت بکر و مناطق حفاظت شده و رودخانه کوه گل از جاذبه های دیگر این منطقه است که در سال های اخیر توسط میراث فرهنگی برای رعایت حال مسافران و گردشگران کار سکو سازی، زیرساخته ها و مراکز بهداشتی صورت پذیرفته است و هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.

کوه گل‌سی‌سخت؛ چشم‌اندازی زیبا در کهگیلویه و بویر احمد

مناسب‌ترین زمان بازدید

بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز فصول بهار و تابستان بوده و زیبا ترین موقع آن اردیبهشت ماه است.

با این وجود طبیعت رنگارنگ و منحصر به فرد اطراف دریاچه که شامل گیاهانی مانند قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه کوهی می‌شود، زیبایی و رنگ و بوی خاصی به این نقطه از منطقه‌ دنا بخشیده است. همان طور که نام این منطقه تداعی می‌کند، با محیطی پر از گل‌های زیبا و رنگین روبرو هستیم که هر چشم مشکل پسندی را راضی می‌کند.

کوه گل‌سی‌سخت؛ چشم‌اندازی زیبا در کهگیلویه و بویر احمد

نحوه دسترسی به منطقه

استان کهگیلویه و بویر احمد، ۳۲ کیلومتری شهر یاسوج، ۸ کیلومتری شهر سی سخت، در دهانه‌ انبری گردنه‌ بیژن

برای دسترسی به این بهشت زمینی باید ابتدا به شهر یاسوج، مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویر احمد سفر کنید. بعد از سفر به یاسوج و طی کردن مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر به طرف شمال غربی این شهر، به شهر سی سخت خواهید رسید.

در این شهر از هر کسی که بپرسید مسیر دسترسی به این دریاچه را به شما نشان خواهد داد. حدود ۸ کیلومتر بعد از سی سخت به طبیعت زیبای اطراف این ناحیه خواهید رسید. برای دیدن دریاچه باید از تپه‌ بالا بروید. این پیاده‌روی حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد. بنابراین بهتر است کفش مناسبی داشته باشید. البته به دلیل کوهستانی بودن انتظار نداشته باشید این مسیر را در زمان عادی طی کنید. متاسفانه سکوسازی‌های انجام شده کمی به بکر بودن این ناحیه آسیب زده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید