آنفولانزای گوجه‌فرنگی بیماری عفونی و تب‌زا است که دربرخی از مناطق هندوستان گزارش شده است و معمولا روی زبان، لثه‌ها، داخل گونه، کف دست و پا ایجاد می‌شود.

نشانه‌های ابتلا به آنفولانزای گوجه‌فرنگی / این ویروس چقدر خطرناک است؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که ویروس جدیدی با نام آنفولانزای گوجه‌فرنگی در هندوستان شایع شده است، گفت: این بیماری تهدید کننده زندگی نیست ولی مبتلایان باید بین پنج تا هفت روز ایزوله باشند.

دکتر علیرضا ناجی با اشاره به این‌که آنفولانزای گوجه‌فرنگی یا تب گوجه‌فرنگی، عفونتی ویروسی‌ است، اظهار کرد: این بیماری تهدید کننده زندگی نیست و بیماری شایعی در کودکان است.

وی با بیان این‌که به تازگی این بیماری عفونی و تب‌زا دربرخی از مناطق هندوستان گزارش شده است، افزود: اول شهریورماه وزارت بهداشت هندوستان دستورالعمل‌هایی را درباره آنفولانزای گوجه‌فرنگی منتشر کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به نشانه‌های ابتلا به آنفولانزای گوجه‌فرنگی خاطرنشان کرد: در این بیماری بثورات دایره‌ای شکلی روی بدن ایجاد می‌شود، تب، درد مفاصل و گاها اسهال نیز از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

علایم آنفولانزای گوجه‌فرنگی

کم آبی بدن، تهوع، استفراغ و خستگی از دیگر علامت‌های ابتلا به این بیماری است که دکتر ناجی به آن اشاره کرد و افزود: آنفولانزای گوجه‌فرنگی معمولا با نام HFMD که به معنای بیماری دهان، دست و پا نامیده می‌شود نیز معروف است، عامل این بیماری نوعی انترو ویروس که اساسا از طریق گوارشی و همچنین تنفس منتقل می‌شود. تصور می‌شود انفولانزای گوجه‌فرنگی توسط ویروس کوکسای A-۱۶ و A-۶ ایجادشده باشد.

وی با تاکید بر این‌که تعداد عفونت‌های ویروسی که کودکان به آن مبتلا می‌شوند بسیار زیاد است و نمی‌توان همه این ویروس‌ها را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داد عنوان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به تاثیر بیماری‌های همه‌گیر تعداد آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه‌های ویروس شناسی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با اشاره به این که بیماری آنفولانزای گوجه فرنگی به راحتی قابل شناسایی است، گفت: عفونت‌های ایجاد شده ناشی از این ویروس می‌تواند باعث بروز برخی علامت‌های عصبی شود، بنابراین عفونت مغزی نیز ممکن است در مبتلایان به‌وجود بیاید.

وی گفت: این بیماری در ۹۹ درصد مبتلایان، بیماری خودبه‌خود برطرف می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با بیان این‌که بثورات گوجه‌فرنگی معمولا روی زبان، لثه‌ها، داخل گونه، کف دست و پا ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در برخی افراد این نشانه‌ها زیر ناخن بروز می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ناجی به روش‌های درمانی بیماری آنفولانزای گوجه فرنگی اشاره کرد و افزود: داروها بر اساس علامت‌های بیماری تجویز می‌شوند و بر اساس دستورالعمل‌هایی که برای این بیماری منتشر شده مبتلایان باید بین پنج تا هفت روز ایزوله باشند. باید به سایرین نیز آموزش داد که کودک مبتلا به این بیماری را در آغوش نگیرند و همچنین مراقبت کنند که کودک انگشت خود را نمکد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آنفولانزای گوجه‌فرنگی با آنفولانزای میمونی اشتباه تشخیص داده شود؟ گفت: بثورات آبله میمون عمیق‌تر است و گسترش بثورات روی بدن نیز متفاوت است اما مانند آبله میمون درمان خاصی هم برای آنفولانزای گوجه فرنگی وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید