ابراهیم رئیسی در نشست خبری بمناسبت هفته دولت گفت: سعی کردیم حاشیه‌ها ما را گرفتار نکند و از متن بازنمانیم و رویکرد بعدی حرکت جهادی و مدیریت جهادی در دولت است، بیگانگان مشکلی برای کسی حل نکردند.

نظر ابراهیم رئیسی درباره گشت ارشاد چیست؟

به گزارش سلام نو، رئیس‌جمهور در نشست خبری بمناسبت یکسالگی دولت امروز(هفتم شهریور)، گفت: در جذب نیروی انسانی، در پرداخت، در ارتقای نیروی انسانی، در به کارگیری افراد نیز همواره تاکید شده است که پیوست عدالت داشته باشد.

 نشست خبری سید ابراهیم رئیسی بمناسبت یکسالگی دولت صبح امروز(۷ شهریور) در سالن اجلاس سران آغاز شد.

رئیسی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی در هفته دولت، اظهار داشت: یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌دارم و به ارواح مطهر شهیدان به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی درود می‌فرستیم.

وی افزود: یک سال به عنوان مسئولیت دولت و انتخاب از سوی مردم عزیز، بنده و همکارانم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم. در این یک سال علی‌رغم مشکلات و مسائلی که برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد، امداد الهی و عنایت حضرت حق را شاهد بودیم. تشکر و قدردانی می‌کنم از مردم عزیز و صبور که با دولت بسیار همراهی کردند. صمیمانه از مردم تشکر می‌کنم. از مقام معظم رهبری نیز تشکر می کنم که با رهنمودهایشان دولت را کممک کردند. همه نهادها و سازمان‌ها و مجلس که به دولت کمک کردند، تشکر می‌کنم؛ از اصحاب رسانه و کسانی که در این عرصه فعال بودند و تلاش کردند تا فعالیت‌های دولت را تبیین کنند و اگر گره‌های ذهنی وجود دارد، آن گره‌ها را باز کنند، حتی اگر کسانی که انتقاد داشتند از سر دلسوزی نکاتی را بیان کنند، تشکر می‌کنم.

رئیسی با بیان اینکه در روزهای تبلیغات انتخاباتی نکاتی را مطرح کردم به عنوان اینکه ما بنا داریم تغییر رویکردهایی در کشور باشیم، گفت: در ادامه به این تغییر رویکردها که در یک سال گذشته اشاره می‌کنم. اولین تغییر رویکردی که صورت گرفت و بر آن تاکید کردیم این بود که دولت مردمی باشد و به خواست مردم توجه شود. در میان مردم باشیم و با مردم بودن را تجربه کنیم. تاکید بنده و همکارانم این بوده که در کنار مردم باشیم. حضور در۳۱ استان و مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و... در این راستا بوده است.

** مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی که ملامت می‌کردند ثمرات حضور شما در بین مردم چیست، تجربه حضور در بین مردم را ندارند و لذت این حضور را ندارند، تصریح کرد: حقیقتاً مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد؛ فرق می کند که فرد در میدان مردم مدیریت کند، یا پشت میز بنشیند. با مردم بودن و مشکلات مردم را احساس کردن به عنوان یک اصل در دولت به حساب می‌آید. اینکه مردم مشکل دارو داشته باشند و ما از نزدیک نبینیم؛ البته فقط حضور در بین مردم نیست، باید مشکل را بشناسیم و پیگیری کنیم. ما جایی حضور پیدا نکردیم، مگر اینکه به مشکل توجه نکنیم و درصدد رفع آن برنیاییم.

رئیسی خاطرنشان کرد: همه سفرها با نگرش به مشکلات و پیدا کردن راهکار و دنبال کردن رفع مشکلات بوده است. دستگاه‌هایی هم مسئول کردیم تا حصول نتیجه دنبال کردند؛ رویکرد دوم عدالت‌محوری است. بودجه ۱۴۰۱ براین اساس تنظیم شد. مستند ما هم سند آمایش سرزمینی بود. ممکن است عزیزی انتقاد داشته باشد، اما عدالت باید مستند به سندی برای توزیع امکانات باشد.

وی با بیان اینکه در جذب نیروی انسانی، در پرداخت، در ارتقای نیروی انسانی، در به کارگیری افراد نیز همواره تاکید شده است که پیوست عدالت داشته باشد، گفت: عدالت امری است که تمامی اقدامات باید به آن گرایش داشته باشد.

رئیسی ادامه داد: نکته سوم ستیز با فساد است. هم اصلاح ساختارهای فسادزا و هم کسانی که بخواهند نظام اداری را آلوده کنند. هم بخش بازرسی ریاست جمهوری در این رابطه فعال شده است و هم نظارت‌های درون سازمانی و هم برون سازمان فعال شده است. مسئول مبارزه با فساد را مدیر همان دستگاه می‌دانیم. هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل تعریف نمی‌شود؛ مدیریت ضدیت با فساد را ابتدا مسئول آن سازمان دارد. مدعی برخورد با فساد دولتمردان باید باشند، در این مدت نیز برخوردهایی شده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود تا شاهد تولید پرونده در دستگاه قضایی نباشیم. این بدان معنا نیست که دیگر کسی دچار خلاف نشود. ممکن است در دولت گزارشی برسد، اما همه باید حساس باشند؛ اگر با هر تمهید مقدماتی باز هم اتفاق افتاد، برخورد با مفسد می‌تواند عدالت را برقرار کند.

** سعی کردیم حاشیه‌ها ما را گرفتار نکند و از متن بازنمانیم

وی افزود: رویکرد سوم همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و ظرفیت‌های کشور است. همه و حتی سازمان‌های مردم نهاد در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند؛ در استان‌ها همه گزارش می‌دهند. ما تاکید کردیم که گرفتار حاشیه‌ها نباید شویم. در برخی ادوار در دولت‌ها داشتیم که حاشیه‌ها بر متن‌ها غلبه کردند و گرفتار حاشیه‌ها شدند. مردم نیز از حاشیه‌ها خسته شدند. سعی کردیم حاشیه‌ها ما را گرفتار نکند و از متن بازنمانیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: رویکرد بعدی حرکت جهادی و مدیریت جهادی در دولت است. نگاه به اینکه ما می‌توانیم. بدون تردید ما با موانعی روبروی هستیم و باید با حرکت جهادی به دنبال رفع موانع باشیم. رهبری فرمودند که هیچ مشکلی در کشور نیست که حل نشود؛ ما با این نگاه حرکت می‌کنیم. من در استان‌ها می‌گویم این مشکل قابل حل است یا خیر و می‌گویم بروید مشکل را حل کنید. انتظار مردم بیان مشکل نیست و انتظار حل مشکل دارند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رویکرد بعدی نگاه به درون است و بیگانگان مشکلی برای کسی حل نکردند، گفت: نگاه به دستان توانای مردم، جوانان و کارشناسان نگاه دولت بوده است. نگاه به دستان بیگانه کشور را معطل نگه می‌دارد، کما اینکه سال‌ها کشور معطل نگه داشته شد. ما ظرفیت در کشور کم نداریم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم. در مساله تولید در کشور نگاه به درون کشور از مهمترین محورهای دولت بوده است.

** رویکرد بعدی دولت شکست حلقه مدیران و جذب جوانان بود

وی ادامه داد: رویکرد بعدی شکستن حلقه مدیران و جذب جوانان بوده است؛ این بدان معنا نیست کسانی که تاکنون کار کردند نباید از آن‌ها استفاده کرد، اما گفتیم کسانی که روحیه تحولی ندارند، جای خود را به افراد تحول‌گرا بدهند.

رئیسی با بیان اینکه موضوع بعدی مسئولیت‌پذیری ، تصمیم‌گیری و معطل نکردن شرایط کشور توسط دولت است، گفت: مسئولان با حرکت جهادی تصمیم بگیرند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی و باز کردن گره‌هاست؛ اگر مدیریت با شجاعت همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. تصمیمات باید متقن اتخاذ شود. به دنبال تصمیات هم باید بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر ملاحظاتی شود که با عدالت و مسئولیت‌پذیری نمی‌سازد، درست نیست. اگر در برخی از مقاطع در زمان خودش تصمیم مناسب را می‌گرفتیم، شاید وضعیت‌مان در حوزه اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود و اکنون دچار برخی از مشکلات نبودیم. در برخی موارد که تصمیم‌گیری به‌جا انجام شد، شاهد وضعیت خوبی بودیم. در حوزه امنیت، تولید و... به موقع اقدامات خوبی شد. یک حوزه‌هایی خوب کار شده و شاهد موفقیت هستیم.

وی افزود: برخی از مسئولان دولت گذشته دلسوزانه به من می‌گفتند که تو با این مشکلات چه می‌خواهی بکنی؟ من با دوستان دولت گذشته جلسه داشتم و این را از سر دلسوزی می‌گفتند. در موضوع واکسن می‌گفتند که به ما واکسن نمی‌دهند و برخی داروها کمیاب است و اینکه با کسری بودجه چه می‌خواهی بکنی؟ در موضوع کرونا شاهد بودید که روزی ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند و خداوند متعال تفضل کرد، کادر بهداشت و درمان تلاش کردند، همه مردم کمک کردند تا اینکه وضعیت متفاوت شد. امروز دسترسی به واکسن داخلی و خارجی با اقداماتی که بخش‌های درمانی کرده متفاوت است؛ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده بود، از اوایل سال جاری این‌ها فعال شد، کسب و کارها فعال شد و کار به شکل عادی درآمد.

** کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد

رئیسی خاطرنشان کرد: مساله کسری بودجه مهم بود. رهبری از آن به عنوان ام المصائب یاد کردند. آثار تورمی زیادی هم داشت و رقم هم بالا بود اما کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ کاملاً کاهشی و تا حدود ۳۵ درصد رسید.

وی افزود: اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت ۱۲ درصد تورم ایجاد کرد؛ اصلاح اقتصادی این بود که پرداخت یارانه از اول زنجیره به آخر زنجیره یعنی مصرف کننده رسید. این تغییر بزرگی بود. خیلی‌ها از جمله اقتصاددان‌های بزرگ می‌گفتند که این کار مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ البته بر اصلاح و حذف دو سه نرخی ارز تاکید داشتند؛ در تیر تورم به ۴.۴ درصد رسید و در مرداد این تغییر به ۲ درصد تورم کاهش یافته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مهار تورم همواره مورد توجه دولت بوده است؛ اکنون تورم ۴۰ درصد و نیم است و در مقایسه با شهریور سال گذشته بیست درصد کمتر است. اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است و از ابتدا نیز بنای دولت این بود؛ نوسانی که در اصلاح اقتصادی ایجاد شد باید تا آخر سال به سمت تورم کاهشی برود.

رئیسی با بیان اینکه در حوزه کالاهای اساسی آن موقع که دولت آغاز کرد، وضعیت خطر بود، گفت: اکنون مردم بیش از ۷ میلیون تن گندم به دولت فروختند. نسبت کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و همه در وضعیت سبز هستند. آن موقع برخی کالاها قرمز بودند.

وی افزود: در سالی که دولت شروع کرد قطعی برق داشتیم امسال قطعی برق نداشتیم. ۶ هزار مگاوات برق به شبکه اضافه شد. کاری که در ۲۵ سال گذشته سابقه نداشت. یک سری زیرساخت‌ها در زمان خودش باید انجام می‌شد که نشد، اما ما انجام دادیم. برخی استان‌ها قطعی گاز داشتیم، اما با همان کشورهایی که فکر می‌کردیم نباید ارتباط برقرار کرد، ارتباط برقرار کردیم و قطعی گاز برطرف شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اولین سفر من به خوزستان بود و ابتدا که از فرودگاه رفتم، گفتند که مشکل اینجا آب است، گفت: شما غیزانیه و شادگان را به یاد دارید. من مستقیم به شرکت آب و فاصلاب رفتم؛ با آن‌ها بررسی کردیم. آن‌ها گفتند برنامه سه چهار ساله داریم، گفتم امکان ندارد و باید در سال برطرف شود که خوشبختانه در سال جاری و در روزهای آینده به انجام می‌رسد.

رئیسی ادامه داد: دولت برای آب مناطق دیگر برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. ما در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم. آب باید درست مصرف شود. ما در صنعت می‌توانیم از پساب استفاده کنیم، چرا باید از آب شرب استفاده کنیم؟ ما در سفرهای استانی مشخص کردیم که آب شرب نباید برای صنعت استفاده شود؛ تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: حقوق دستمزد از مسائل مهم است؛ دو سه بحث پیش از آغاز دولت مطرح بود که یکی از آن‌ها پرداخت حقوق و دستمزد تیر و مرداد بود. تا امروز در پرداخت حقوق و یارانه تاخیر به وجود نیامده است. برای کسری بودجه، درآمد ایجاد کردیم. با فعال شدن فروش نفت و جلوگیری از فرارهای مالیاتی و... هزینه عمرانی، تسویه ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته، ماهی ۱۳ هزار میلیارد فاکتورهای هزینه دولت گذشته پرداخت می‌کنیم که گاهی کمتر و بیشتر می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کار دیگری که انجام شده است، کارهای عمرانی است. ما از پروژه‌های عمرانی غفلت نکردیم. ۲۰۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته کار عمرانی انجام شده است. پروژه‌های نیمه‌تمام شناسایی، اولویت‌بندی و کارشان آغاز شده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته دولت از صندوق توسعه ۲۰ ردصد درآمد داشت، اما ما امسال نداریم. در گذشته نفت که فروخته می‌شد، ۲۰ درصد به صندوق واریز می‌شد، اما اکنون ۴۰ درصد واریز می‌شود. آن پول در اختیار توسعه کشور است.

رئیسی ادامه داد: در این مدت افزایش حقوق و دستمزد برای کارگران و معلمان داشتیم. در تعرفه‌گذاری برای پرستاران ۱۵ سال عقب بودیم؛ در رتبه‌بندی معلمان ۱۰، ۱۵ سال عقب‌ماندگی داشتیم. تمامی نیاز کارکنان دولت و بسیاری از اقشار با این حقوق و دستمزد برطرف نمی‌شود، اما با امکانات دولت تلاش کردیم نسبت به متناسب‌سازی حقوق و دستمزد گام برداریم.

وی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تلاش‌های دولت برای ارتقای سطح زندگی مردم، اظهار داشت: از وضعیت و شرایط زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی مطلع هستم و در این مدت که در دولت قرار گرفتم همواره به فکر معیشت مردم بوده و هستم و این موضوع منتی نیست زیرا کف وظیفه یک مسئول است.

وی افزود: در ابتدای دولت اولویت اصلی کاهش تورم و کنترل قیمت‌ها در بازار بود و اگر اصلاحات اقتصادی نبود شرایط به مراتب بدتر می شد ولی با اصلاحات صورت گرفته شده است شاهد کاهشی شدن تورم بودیم و پرداخت ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان به مردم در جهت کمک کردن آنها در این شرایط است و برخی‌ها بیان می‌کردند که اصلاحات اقتصادی فقط برای جبران کسری بودجه دولت بوده که با پرداخت یارانه مبلغی برای دولت نمی‌ماند.

** با اصلاحات اقتصادی صورت گرفته شده اکنون شاهد فقر مطلق نیستیم

رییسی تصریح کرد: با اصلاحات اقتصادی صورت گرفته شده اکنون شاهد فقر مطلق نیستیم بحث زیر خط فقر نیست بلکه فقر مطلق است و با این اقدامات دولت در حوزه اقتصادی شاهد کاشی شدن تورم در آینده خواهیم بود.

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت در بحث سرمایه گذاری اقدامات خوبی انجام داده است که از ابتدای دولت تاکنون ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که این مورد ادامه دار خواهد بود و همچنین هدف دولت رساندن به ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری است و اقدام بعدی دولت موظف کردن بانک‌ها به شراکت در سرمایه‌گذاری هاست تا نقدینگی های موجود کشور به سمت تولید سرازیر شود.

** گشت ارشاد مدیران را هم راه انداختیم

وی درباره وعده انتخاباتی خود مبنی بر راه انداختن گشت ارشاد مدیران، گفت: گشت ارشاد مدیران وعده داده شده بود؛ دولت به این وعده عمل کرد و امروز بازرسی ویژه رییس‌جمهور درحال پیگیری است و با مفاسدی که در ساختار دولت وجود دارد برخورد جدی شده است اما در مسئله امنیت اجتماعی باید بگویم که عفت و پاکدامنی زنان ایرانی برای امروز نیست بلکه از گذشته و در تاریخ این موضوع مشهود بوده است و اکنون مدار در جامعه قانون است و کسی حق ندارد ورای قانون عمل کند.

رییس جمهور درباره تشکیل دولت هوشمند، گفت: دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت و این دولت درحال انجام آن است و امروز بحث دولت هوشمند است و باید تمام دستگاه‌ها به دولت هوشمند متصل شوند تا ارتباطات تسهیل تر شود و این کار اجتناب ناپذیر است و باید همه دستگاه ها تا پایان شهریور متصل شوند و تاکنون ۳۰ دستگاه متصل شده اند.

وی افزود: تاکنون قانون هایی در کشور وجود داشت که به مرحله اجرا شدن نرسیده بود که این دولت عزم کرده تا این قوانین را به مرحله اجرا دربیاورد مثلا قانون الکترونیکی شدن نسخ پزشکان که در این دولت اجرا شد و این موضوع در دولت ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیسی در پاسخ به خبرنگار شان‌هووای چین در باره ارتباط بین ایران و چین گفت: حضور ما در شانگهای و همکاری با کشورهای عضو این پیمان ما رابا زیرساخت‌های اقتصادی آسیا مرتبط می‌کند و این موضوع برای کشور ما بسیار همیت دارد. حضور مادر منطقه امنیت ساز است اما این حضور به آن اندازه که در امنیت منطقه نقش دارد در اقتصاد منطقه نقش ندارد.

وی افزود: نقش ما در حوزه اقتصادی نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. همکاری با کشور چین برای جمهوری اسلامی مهم است و در همین راستا بر ادامه همکاری با چین مصمم هستیم و ارتباط ما با چین مستقل است و متاثر از فضای بین المللی نیست؛ البته این ارتباط باید توسعه پیدا کند و کشور ما مصمم است این ارتباط ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور گفت: در اجلاس گذشته به عضویت شانگهای در آمدیم و البته عضویت مقدماتی دارد که باید اسنادی که مورد تصویب اعضای پیمان شانگهای بوده است، به تصویب ما نیز برسد. این اسناد مورد ارزیابی قرار گرفته و به زودی این تصویب این اسناد انجام خواهد شد. از نظر ما همکاری‌های بین المللی اهمیت دارد و این ارتباط همسایگی برای ما بسیار اهمیت دارد و این دستور کار ما در سیاست خارجی است.

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه برخی مقامات رژیم صهیونیستی ادعا کردند که با فرض توافق حق اقدام برای علیه اقدامات هسته‌ای خود محفوظ می‌دانند، پاسخ ایران چیست؟ گفت: اقدامات هسته‌ای، صنعت هسته‌ای، داشتن توانایی هسته حق جمهوری اسلامی یاران است و هیچ کس و هیچ مقامی نمی تواند از ما بگیرد.

وی با بیان اینکه دسترسی جمهوری اسلامی ایران به صنعت هسته‌ای در بخش‌های مختلفی که در نمایشگاه اخیری که برقرار شده بود را دیدید که در نفت و انرژی می‌تواند موثر باشد و این حق مسلم ماست، گفت: رژیم صهیونیستی از اول نمی‌خواست ایران به این حق دست یابد اما این دانش در کشور ما بومی شده و نمی‌تواند به هیچ عنوان از ما بگیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تهدیدات آن‌ها راه به جایی نخواهد برد، اظهار داشت: ترور دانشمندان هسته‌ای برای توقف این کار در کشور بود. بسیاری از خرابکاری‌ها نیز برای این بود که متوقف شویم اما متوقف نشدیم؛ ما را متوقف نخواهند کرد و برای گرفتن این حق قطعی نمی‌توانند بازدارند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی بییند که با این تهدیدات آیا مقابل گروه‌های مقاومت در فلسطین می‌تواند دفاع کند؟ دیروز حریف سنگ‌های فلسطینیان نمی‌شدند، امروز حریف نقطه‌های موشک‌زن آن‌ها نمی‌شود. صهیونیست‌ها اطراف خود را بیینند؛ آیا می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند؟ صهیونیست‌ها در برابر غزه علی رغم اینکه مردم مظلوم آن در حبس هستند، آیا می‌توانند از خودشان دفاع کنند. صهیونیست‌ها اگر ‌می‌توانند در برابر گروه‌های فلسطینی بایستند، چرا دست به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی زدند؟ مگر سلیمانی کسی نبود که منطقه را برای مردم منطقه امن کرد؛ چرا او را ترور کردند؟

رئیسی با بیان اینکه صهیونیست‌ها فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینند و اگر تصمیم چنین کاری را بگیرند، شاید به اقدام نرسند، تاکید کرد: اصلا ببینند چیزی از آن‌ها باقی می‌ماند که اقدام کنند یا خیر؟

رییسی در پاسخ به این سوال که وعده‌های در ابتدای دولت داده بودید اکنون عمل کردن این وعده ها سخت است آیا قصد تجدید نظر در آنها را دارید؟، گفت: سخن و وعده بنده حاکی از نیاز کشور بود و اصلا تبلیغاتی نبود یعنی اگر یک میلیون شغل ایجاد نشود کشور به مشکل بر می خورد اکنون هم نیاز کشور به ساخت مسکن است آن هم بیش از یک میلیون که باید در سالیان گذشته این اتفاق می افتاد که نیفتاد ولی در این دولت انجام می‌شود پس این موضوع فقط وعده انتخاباتی نبود بلکه نیاز کشور است و همچنین قانون مجلس است.

وی ادامه داد: برای ساخت مسکن تمام نیازها در داخل وجود دارد مهم ترین آن زمین است که در کشور موجود است و همچنین تمام مصالح ساختمانی در کشور تولید می‌شود و نیاز به خارج کشور نیست و یک نکته هم وجود دارد این است که دولت قرار نیست تمام این چهار میلیون مسکن را بسازد بلکه شرایط را برای ساخت مسکن برای متقاضیان فراهم می کند

رییس‌جمهور با اشاره به بانک زمین، بیان داشت: تاکنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار زمین شناسایی شده است و اولین بنده هم بعد از سفر های استانی بازدید از وزارت راه و شهرسازی داشتم تا نشان دهیم اولویت دولت ساخت مسکن است و این بازدید از وزارت خانه ها ادامه دار خواهد بود.

رییسی با اشاره به ایجاد اشتغال در این دولت، گفت: در سال اول دولت در شش ماه ۱۴۰۰ و پنج ماه ۱۴۰۱ حدود۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است که بیش از آن باید انجام شود و این عدد کافی نیست و برای ایجاد اشتغال زیاد می بایست کارخانه های تعطیل شده را دوباره به عرصه تولید برگردانیم که اگر موانع کارخانه های تعطیل شده حل شود شاهد افزایش ایجاد اشتغال می شویم و اصلا نیاز به ایجاد کارخانه جدید نیست.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید