پس از گذشت ماه ها اما همچنان تکلیف متناسب سازی افزایش حقوق بازنشستگان مشخص نشده است.

برنامه جدید دولت برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

به گزارش سلام نو، هرچند با عقب نشینی دولت و اعلام افزایش سی و هشت درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر، پرونده افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بسته شد اما هنوز تکلیف این گروه از بازنشستگان با متناسب سازی حقوقشان روشن نیست.

هرچند با عقب نشینی دولت و اعلام افزایش سی و هشت درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر، پرونده افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بسته شد اما هنوز تکلیف این گروه از بازنشستگان با متناسب سازی حقوقشان روشن نیست.

در حال حاضر بخشی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بابت متناسب سازی حقوقشان از این سازمان طلبکارند، عمده این بازنشستگان طلبکار مستمری بگیران غیر حداقلی بگیر هستند.

متناسب سازی یا همسان سازی حقوق یکی از مطالبات محقق نشده یکی از موضوعات برنامه پنج ساله ششم توسعه بود که با هدف ترمیم قدرت مزدی عموم بازنشستگان به مرحله اجرا درآمد.

در سازمان تامین اجتماعی نیز این طرح شامل حال جمعیت سه و نیم میلیون نفری بازنشستگان و مستمری بگیران شد اما در نهایت یک و نیم میلیون بازنشسته غیر حداقل بگیر تادیه نشد و این گروه معادل بیست و پنج درصد از مبلغ مستمری که در زمان صدور حکم بازنشستگی آنها صادر شده بود، طلبکار شدند.

در هفته‌های گذشته حتی پیش از آنکه تکلیف افزایش سی و هشت درصدی مستمری غیر حداقلی بگیر این سازمان روشن شود، مسئولان سازمان تامین اجتماعی از آمادگی دولت برای تادیه هرچه سریعتر این بدهی خبر داده بودند.

تا به اینجا به نظر می‌رسد که مطالبات مربوط به اجرای باقیمانده برنامه متناسب سازی شامل حال عده معدودی می‌شود و رقم آن نیز چندان قابل چشمگیر نیست.

اما با توجه به تمدید برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۱ و نیز احتمال تمدید آن برای سال ۱۴۰۲ این احتمال تقویت می‌شود که ماجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، یکبار دیگر از ابتدا برای عموم بازنشستگان این سازمان عملیاتی شود.

هرچند بعید است که دولت بپذرید تا در ادامه تمدید برنامه ششم توسعه، بخش‌های مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را یکبار دیگر عملیاتی کند اما در صورتی قرار بر اجرای دوباره این برنامه باشد باید منابع مالی جدیدی برای این کار اختصاص یابد./تجارت نیوز

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید