سخنگوی وزارت امورخارجه گفت:پاسخ طرف آمریکایی درباره توافق برجام در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است

ایران به زودی به آمریکا پاسخ می دهد

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پس از بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، در مورد پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکایی‌ها را ارسال خواهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم برای اینکه بگویم چه زمانی پاسخ ایران داده خواهد شد اما در اولین فرصتی که جمع‌بندی شکل بگیرد و جزئیات بررسی شود این پاسخ داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نکته حائز اهمیت این است که جمهوری اسلامی ایران در بحث روند مذاکرات و دستیابی به توافقی که هم پایدار و جامع و هم تامین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران باشد جدی است و در این زمینه تاکنون به طور مسئولانه عمل کرده است.از زمان پاسخ‌دهی ارزیابی مشخصی ندارم و بستگی به نتایج جلسات کارشناسی خواهد بود.

واکنش به پاسخ‌ آمریکا اطلاع‌رسانی می شود

 وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از پاسخ‌های آمریکا چیست، گفت: در حال حاضر برای پاسخ به این سوال زود است و باید آن را به نظر تیم مذاکره کننده موکول کنیم که در بازه زمانی مناسبی بررسی کرده و به جمع‌بندی برسند و حتما در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهد شد.

باید به ماهیت محرمانه بودن مذاکرات پایبند بود

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: همانطور که می‌دانید روند مذاکرات ماهیت خاصی دارد به دلیل حساسیت موضوع و به دلیل محرمانه بودن موضوع مذاکرات همه طرف‌ها تا الان سعی کرده‌اند تا به ماهیت محرمانه بودن مذاکرات پایبند باشند به این جهت که رسانه‌ای کردن زودهنگام کمک به نتیجه مذاکرات نمی‌کند و باید در بازه زمانی مناسب خود، این اطلاع رسانی صورت بگیرد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها چیست و اینکه آیا دولت بایدن در این خصوص به نظر می‌آید بسیار ضعیف و بدون اعتماد به نفس تصمیم‌گیری می‌کند آیا فکر می‌کنید تعقل در کاخ سفید حاکم می‌شود و واشنگتن رفتارهای پیشین خود را جبران می‌کند، گفت: موضوع مذاکرات موضوع حساسی است. ما گمان می‌کنیم موضوعی که تا این مرحله از روند مذاکرات رخ داد، روند مثبت و رو به جلویی است. همانطور که بارها اعلام شده است موضوعات باقیمانده در ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، موضوعات زیادی نیست به عبارتی بیشتر مسائل مرتبط با توافق برجام میان طرفین حل و فصل شده است اما موضوعات اندک باقیمانده، موضوعات حساس و مهم و تعیین کننده‌ای است.

وی با بیان اینکه با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال توافق است، گفت: ایران با جدیت دستیابی به توافق را دنبال می‌کند و معتقد است از سرگیری اجرای برجام هم در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و هم در راستای منافع طرف‌های این توافق است اما در مجموع یک مسیر دوطرفه است و تعهدات متقابل وجود دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اجرای توافق باید به صورت دوجانبه شکل بگیرد و انجام شود و همه اعضای توافق باید به تعهدات خود ملتزم و پایبند باشند.

از ابتکارات و نقش سازنده دوستان منطقه‌ای خود استقبال می‌کنیم

کنعانی بیان کرد: ما برای دستیابی به توافق مجدد جدی هستیم و در این زمینه با جدیت وارد روند مذاکرات شدیم و منعطف عمل کردیم، ابتکارات عدیده‌ای را در شرایط مختلف زمانی برای دستیابی به توافق مطرح کردیم و از هر ابتکاری هم که از سوی دوستان ما در منطقه مطرح شده استقبال کردیم و از نقش سازنده آنها نیز استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما در این زمینه جدیت داریم اما یک طرف دیگر قضیه دولت آمریکا است باید ببینیم آیا دولت آمریکا در این رابطه اراده سیاسی لازم را برای دستیابی به توافق دارد یا خیر؟ آیا دولت آمریکا در این زمینه همچنان منتظر دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند و آیا اولویت‌های رژیم صهیونیستی را ملاک تصمیم سیاسی قرار می‌دهد یا اولویت‌های منافع ملی دولت و ملت آمریکا.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی این تدبیر و عقلانیت باشد و این اراده سیاسی شکل بگیرد که در قالب توافق عمل کنند و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را که انتظاراتی قانونی، مشروع و تایید شده است را لحاظ کنند و منافع طرف ایرانی را تضمین کنند.

تیم مذاکره کننده با جدیت و نتیجه محور عمل می‌کند

کنعانی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید یک تفاوت اساسی بین روش مذاکراتی در این دولت و دولت قبل در حوزه مذاکرات رفع تحریم‌ها نام ببرید، کدام مورد را ذکر می‌کنید، گفت: موضوعی که در ارتباط با تیم مذاکره‌کننده فعلی جمهوری اسلامی ایران می‌توانم بگویم این است که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با جدیت وارد مذاکره شده و با خلاقیت عمل کرده است و در عین حال به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران پایبند است.

وی ادامه داد: به عبارتی ما هم در مذاکره جدی حاضر شدیم، هم اینکه تیم مذاکره کننده ایران نتیجه محور عمل می‌کند و هم اینکه تیم مذاکره کننده خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران را رعایت می‌کند و از آن عدول نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم که به توافقی پایبند خواهیم بود که منافع اساسی کشور و ملت را تامین و تضمین کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: توافق یک مسیر دوطرفه است و در صورتی توافق پایدار خواهد بود که اعضا و طرف‌های توافق به مسئولیت‌ها و تعهدات خود ملتزم باشند و عمل کنند. بارها از سوی وزارت امور خارجه تاکید شده که ما به‌دنبال یک توافق خوب و پایدار هستیم و در این ارتباط با جدیت مذاکره می‌کنیم و این روند را دنبال می‌کنیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید