آیین‌نامه واردات خودرو سرانجام نهایی و ابلاغ شد اما به گفته فربد زاوه کارشناس خودرو آیین‌نامه واردات خودرو فساد زا است.

مشکلات آیین‌نامه واردات خودرو چیست و چقدر قابلیت اجرا دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، سرانجام آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شد اما با انتقادات زیادی روبرو است. بسیاری از منتقدان این آیین نامه را غیر قابل اجرا می‌دانند.

سرانجام آیین نامه واردات خودرو توسط دولت تصویب شد. آیین‌نامه‌ای که با انتقادات بسیاری همراه است. برخی آن را آیین‌نامه‌ای خواندند که برای جلوگیری از واردات خودرو تنظیم شده است. زیرا موانع و مشکلاتی دارد که واردات خودرو را غیرممکن می‌کند.

بعضی از منتقدان معتقدند که عبارات غیرعملیاتی مانند سود عادلانه در این مصوبه به کار رفته است. بعضی از کارشناسان ایراد می‌گیرند که این مصوبه ایجاد انحصار و فساد می‌کند. برخی بر این باورند که شروط این مصوبه قابل اجرا نیست. مثلا بانک مرکزی نمی‌تواند رمزارزها را رصد و پیگیری کند. به راستی مشکلات این آیین‌نامه چیست و چه قدر قابلیت اجرا دارد؟

آیین‌نامه واردات خودرو فسادزا است؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو در خصوص این مصوبه به تجارت‌نیوز گفت: وقتی دولت برای واردات خودرو سقف تعیین می‌کند، باید این سوال را بپرسیم که کجا این سقف کنترل می‌شود؟ دولت می‌تواند در گمرک، ثبت‌ سفارش و تخصیص ارز این سقف را مدیریت کند. کنترل در ثبت سفارش ممکن نیست. زیرا واردکنندگان خیلی بیشتر از مقداری که قصد واردات دارند ثبت سفارش می‌کنند.

وی بیان کرد: یک میلیارد ثبت سفارش در روز اول پر می‌شود. بنابراین بازار سیاه برای سفارش‌هایی ایجاد می‌شود که ثبت شده است. دولت نمی‌تواند در مرحله ثبت سفارش سقف واردات را مدیریت کند.

زاوه ادامه داد: اگر دولت بخواهد در تخصیص ارز سقف واردات را مدیریت کند، عاقلانه‌تر است. اما وقتی دولت می‌گوید که واردکننده می‌تواند از رمزارز استفاده کند، یعنی بانک مرکزی نمی‌تواند میزان رد و بدل ارز را کنترل کند. بنابراین این بند که سقف واردات یک میلیارد دلار است، دچار اشکال می‌شود.

وی اشاره کرد: پس برای اینکه مشکلی در واردات پیش نیاید، وزارت صمت مداخله و واردات خودرو را مهندسی می‌کند. معنای واقعی مهندسی وزارت صمت انحصار و فساد است.

 سود عادلانه یعنی چه؟

این فعال صنفی بیان کرد: مشکل دوم آیین نامه واردات خودرو این است که معلوم نیست تعرفه گمرکی چقدر است. یعنی باید اول خودرو را بفروشیم و بعد تعرفه آن را بفهمیم. یا اصطلاح سودعادلانه چه معنایی دارد؟ چه کسی می‌خواهد سود عادلانه را حسابرسی کند؟ هیچ سازوکاری برای برآورد سود عادلانه نداریم.

زاوه در پایان گفت: اینکه رمزارز نرخ مشخص ندارد و نمی‌توانیم مبنایی برای تبدیل رمزارز به ارز پیدا کنیم. اینها ایرادات این مصوبه است. این مصوبات قابل حسابرسی نیست. اشکالات ماهوی زیادی دارد و اجرای آن بسیار  پیچیده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید