مرکز آمار ایران با انتشار آمار مربوط به تورم کالاهای مصرفی بادوام و خوراکی به تفکیک دهک‌های مختلف درآمدی پرداخته و اطلاعاتی را در این رابطه منتشر کرده است.

شکاف تورمی بین فقرا و ثروتمندان افزایش یافت

به گزارش سلام نو، همشهری نوشت: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد فاصله نرخ تورم ۱۲ماهه دهک‌های اول جامعه یعنی افراد کم‌درآمد با دهک دهم یعنی ثروتمندان با ۱.۲ واحد درصد افزایش به ۷ واحد درصد رسیده است.

سرعت رشد تورم در حال کاهش است

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم ۱۲ماهه کل کشور در مردادماه امسال به ۴۱.۵درصد رسیده؛ با این حال سطح تورم در میان طبقات اجتماعی جامعه متفاوت بوده است. طبق گزارش مرکز آمار با اینکه سرعت رشد تورم در حال کاهش است اما همچنان سطح تورم در میان دهک اول جامعه که شامل افراد کم‌درآمد می‌شود بیشتر از سایر دهک‌هاست. این اطلاعات نشان می‌دهد نرخ تورم دهک اول جامعه در مردادماه امسال ۴۶.۴درصد بوده؛ درحالی‌که نرخ تورم ۱۲ماهه برای دهک دهم که شامل ثروتمندان می‌شود ۳۹.۵درصد بوده است. یعنی شکاف تورمی بین فقرا و ثروتمندان به ۷واحد درصد رسیده است؛ در حالی که شکاف تورمی میان این طبقات اجتماعی در تیرماه امسال ۵.۸درصد بود.

تورم خوراکی‌ها
مقایسه سطح تورم در میان اقلام خوراکی در میان دهک‌های جامعه نشان می‌دهد که سطح تورم در میان کالاهای خوراکی و آشامیدنی برای افراد کم‌درآمد در دهک اول بیشتر از دهک دهم بوده است. طبق این اطلاعات نرخ تورم ۱۲ماهه کالاهای خوراکی برای دهک اول جامعه در مرداد امسال به ۵۸.۷درصد رسیده که این میزان برای دهک دهم یعنی ثروتمندان ۵۷.۲درصد بوده است. این به‌معنای آن است که هزینه‌های خوراکی طبقات کم‌درآمد به‌طور میانگین ۱.۵درصد بیشتر بوده است. این شکاف تورمی در تیرماه امسال نزدیک به یک‌درصد بود.


تورم غیرخوراکی
برخلاف کالاهای خوراکی که سطح تورم آن در میان دهک‌های کم‌درآمد بیشتر از دهک‌های پردرآمد است، در میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیشترین میزان رشد قیمت‌ها در ۱۲ماه گذشته مربوط به دهک دهم بوده است. طبق اطلاعات مرکز آمار نرخ تورم ۱۲ماهه کالاهای غیرخوراکی برای ثروتمندان در مرداد امسال به ۳۵درصد رسیده؛ درحالی‌که این میزان برای افراد کم‌درآمد در در دهک اول ۳۲.۴درصد بوده است. این نشان می‌دهدکه رشد هزینه‌های مربوط به کالاهای غیرخوراکی برای ثروتمندان ۲.۶درصد بیشتر بوده است.

نقطه امید
با وجود آنکه شکاف تورمی افراد کم‌درآمد و پردرآمد در مردادماه مطابق نرخ تورم ۱۲ماهه افزایش یافته، اما داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه دهک اول با سرعت زیادتری نسبت به دهک دهم در حال کاهش است.
طبق این اطلاعات نرخ تورم ماهانه دهک اول در خرداد امسال به رقم بی‌سابقه ۱۹.۵درصد رسیده بود اما این نرخ در تیرماه به ۵درصد و اکنون در مردادماه به ۱.۵درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه دهک دهم که در خردادماه در سطح ۸.۴درصد بود در تیرماه به ۳.۹ و در مردادماه به ۲درصد رسیده است. مقایسه این ارقام بین دهک اول تا دهم نشان می‌دهد سرعت کاهش نرخ تورم ماهانه در دهک اول به‌مراتب بیشتر از دهک دهم یعنی ثروتمندان است و حتی در مردادماه امسال نرخ تورم ماهانه دهک دهم نیم‌واحد درصد بیشتر از دهک اول بوده است. این به‌معنای آن است که سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد در حال نمایان‌شدن است و می‌توان انتظار داشت در ماه‌های آینده شکاف تورمی بین طبقات کم‌درآمد و پردرآمد کاهش یابد و جبران شود.


 

افزایش فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان/ تورم چه بلایی سر زندگی مردم آورد؟

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید