بهترین فعالیت برای سه ماهه اول بارداری پیاده روی، شنا و انجام تمرینات تنفسی خاص است.

تمرینات ورزشی بی خطر برای زنان باردار

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بارداری یک دوره خاص در زندگی هر زنی است. در این زمان، او نه تنها مسئول زندگی و سلامتی خود، بلکه مسئول زندگی و سلامت کودک متولد نشده نیز است. از تمرین سبک در خانه در این دوران به شرطی که بارداری بدون عارضه پیش برود، نباید ترسید.

خطرات کم‌تحرکی در دوران بارداری

سبک زندگی کم‌تحرک یک زن باردار (البته اگر به توصیه پزشکی نباشد) می‌تواند منجر به تضعیف توان عضلانی، تامین ناکافی اکسیژن به بدن و سایر عوارض شود. بنابراین، در دوران بارداری، فعالیت بدنی را فراموش نکنید.

افزایش فعالیت بدنی در سه ماهه اول بارداری می‌تواند تأثیر منفی بگذارد. برای تعیین و شدت فعالیت بدنی، ابتدا باید از متخصص زنان و زایمان خود که مسئول بارداری است، مشاوره بگیرید و از وجود یا عدم وجود موارد منع ورزش مطلع شوید.

پزشکان در مورد اینکه چه زمانی در دوران بارداری باید تمرینات را شروع کرد، اختلاف نظر دارند. بسیاری از پزشکان با تمرین تا ۱۳ هفته مخالف هستند و این قابل توجیه است، زیرا دوره‌های حساس بارداری دقیقا تا ۱۳ هفته است. از هفته سیزدهم تا پانزدهم می‌توانید تمرینات را شروع کنید.

در سه ماهه اول، نباید ورزش جدیدی را برای خود شروع کنید. بهترین فعالیت برای این دوره پیاده روی، شنا و انجام تمرینات تنفسی خاص است.

در سه ماهه دوم، زن باردار به طور قابل توجهی احساس بهتری دارد. این دوره برای فعالیت ورزشی بسیار مطلوب است. به عنوان مثال می‌توانید در کلاس‌های ویژه زنان باردار شرکت کنید، یوگا، پیلاتس برای زنان باردار، شنا و پیاده روی در این دوره مناسب هستند.

در سه ماهه سوم، فعالیت بدنی باید کمتر شود و تمرینات با هدف آمادگی برای زایمان باشد. از این گذشته، کودک رشد می‌کند و بر سیستم اسکلتی عضلانی مادر باردار تأثیر می‌گذارد. تمرین تناسب اندام در این زمان تأثیر مفیدی بر سلامت زن باردار خواهد داشت. این تمرینات باعث می‌شود گردش خون در زن باردار بهبود یابد. علاوه بر این، فشار وزنی روی کمر کاهش می‌یابد و کمردرد کمتر می‌شود. تمرینات همچنین عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد و از افزایش وزن زیاد جلوگیری می‌کند.

برای ورزشکاران حرفه‌ای که قبل از بارداری به طور فعال ورزش می‌کردند، وضعیت چندان روشن نیست. اخیراً گروهی از دانشمندان نروژی تحقیقی در این زمینه انجام داده اند. یک بررسی که در پنج قسمت در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده است شرایط زنانی که قبل از بارداری ورزشکار حرفه‌ای بودند را بررسی کرده و نشان داده است این زنان می‌توانند بعد از به دنیا آمدن فرزند دوباره مثل قبل به خوبی ورزش حرفه‌ای را از سر گیرند. در واقع این ورزشکاران نسبت به سایر زنان باردار در موقعیت پرخطری قرار ندارند

نظر تاتیانا دوبنکو یک متخصص زنان و زایمان

فعالیت بدنی در دوران بارداری ضروری است، بنابراین می‌توان در دوران بارداری ورزش کرد. چنین تمریناتی فقط با اجازه پزشک زنان و زایمان مجاز است. تمرین‌های فشرده، کم، اما منظم ترجیح داده می‌شوند. این تمرینات به شما امکان می‌دهند تحرک کافی در دوران بارداری را حفظ کنید و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف را کاهش دهید.

ورزش به شما این امکان را می‌دهد که ماهیچه‌ها را در فرم خوبی نگه دارید و اکسیژن کافی را برای جنین فراهم کنید. در چنین شرایطی کودکان با فعالیت قلبی خوب و سیستم عصبی به اندازه کافی شکل گرفته به دنیا می‌آیند. چنین کودکانی از نظر ذهنی شرایط خوبی دارند و اغلب در رشد از همسالان خود جلوتر هستند.

باید در نظر داشت که برخی ورزش‌ها در دوران بارداری به شدت ممنوع است: اسکیت، غلت خوردن، بازی‌های با توپ (بسکتبال، والیبال، فوتبال)، اسکی، دوچرخه سواری، اسب سواری چنین ورزش‌هایی هستند که انجام آن ممنوع است. در این دوران اولویت با فعالیت‌هایی مانند شنا، یوگا و پیلاتس است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید