۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 55383753

در معاملات امرور بازار ارز قیمت دلار با کمی کاهش به ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

نرخ دلار امروز ۵ شهریور ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، هفته گذشته قیمت دلار بیشتر در کانال ۲۹ هزار تومان بود. اما این هفته بازار ارز، کار خود را با دلار ۳۰ هزار تومانی آغاز کرد.

امروز، پنجم شهریور ماه معاملات نقدی دلار در کانال ۳۰ هزار تومان و با نرخ ۳۰,۱۵۰ تومان کلید خورد اما کمی بعد روند قیمت دلار کاهشی شد و کانال ۳۰ هزار تومان را از دست داد.

در ادامه روز هم روند قیمت کاهشی بود اما دلار در برابر کاهش قیمت، مقاومت شدیدی داشت و دلار نتوانست از ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان پایین بیاید.

قیمت دلار در معاملات غیرقانونی فردایی هم در همین محدوده است و نوسان آن در جد چند ده تومان است.

وضعیت بازار ارز بعد از توافق برجام

به نظر می‌رسد که بازار از هیجان تخلیه شده و حالت انتظار به خود گرفته است. ایران و آمریکا پاسخ خود را به متن پیشنهادی داده‌اند. برخی از اخبار می‌گوید امروز و فردا توافق امضا می‌شود و برخی دیگر از منابع می‌گویند مذاکرات ادامه دارد و به زودی دور جدید مذاکرات در وین برگزار می‌شود.

در نتیجه تکلیف بازار ارز مشخص نیست و هنوز کسی نمی‌داند توافقی در کار هست یا نه. برای همین معامله‌گران در اولین روزهای شهریور، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و نه تمایلی به افزایش قیمت دلار دارند و نه میلی به کاهش قیمت آن. اگرچه برخی از گزارش‌ها می‌گوید برخی از معامله‌گران فقط خریدار دلارند و فعلا قصد فروش ندارند. چون از نگاه آنها، حتی اگر توافقی در کار باشد، این توافق نزدیک نیست.

پیش‌بینی قیمت دلار در هفته جاری

این هفته یا مذاکرات به نتیجه می‌رسد و بازار ارز ریزشی می‌شود یا اینکه شرایط انتظار کنونی در بازار ادامه دارد. آنچه تحلیلگران سیاسی می‌گویند این است که دور جدید مذاکرات آغاز می‌شود و نباید ظرف این هفته و روزهای آینده منتظر نتیجه برجام بود.

با این تفاسیر قیمت دلار چه می‌شود؟ مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اگر خبر برجامی جدیدی منتشر نشود، قیمت دلار هفته آینده زیر ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود کف قیمت دلار نیز ۲۸ هزار تومان باشد. اما اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، احتمال افزایش قیمت دلار به بالای ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان وجود دارد.

برخی از کارشناسان می‌گویند در صورت احیای برجام، قیمت دلار کاهشی می‌شود، اما بعید است که به کمتر از ۲۵ هزار تا ۲۶ هزار تومان برسد.

البته علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان، به تجارت‌نیوز گفت: قیمت‌های کنونی واقعی نیست و کمتر از ارزش ذاتی دلار است. اکنون نوعی خوش‌بینی غیرواقعی بر بازار حاکم است. در واقع معامله‌گران تصور می‌کنند که توافق هسته‌ای بدون شک امضا می‌شود. این تصور بازار را هیجانی کرده است.

در کوتاه‌مدت باید منتظر نتیجه برجام بود. نتیجه‌ای که پیش‌بینی‌ها می‌گوید یا ظرف ۱۰ روز آینده اعلام می‌شود و یا قبل از اتمام شهریور و جلسه شورای حکام. اما به گفته کارشناسان در میان‌مدت و بلندمدت روند قیمت دلار با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی، افزایشی است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید