به گفته محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، دولت قرار است کارهای بزرگی انجام دهد، قیام و انقلاب سوم در کشور باید اقتصادی باشد.

محسن رضایی: دروازه‌های بسته با چین را باز می‌کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای اداره کشور با برجام یا بدون برجام دولت برنامه‌ریزی کرده است، گفت: دولت بنا بر کارهای بزرگ دارد و قیام سوم مردم اقتصادی است.

محسن رضایی شامگاه پنجشنبه در نشست با فعالان بانکی و اقتصادی استان فارس با بیان اینکه هفته دولت هفته مردم است، اظهار داشت: یکی از دستاوردهای انقلاب تشکیل دولت جمهوری اسلامی بر پایه رای مردم بود؛ استان فارس نیز از پیشگامان تشکیل این دولت بوده و چه در انقلاب و چه در دفاع مقدس سرمایه‌گذاری بزرگی برای انقلاب انجام دادند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی و جنگ اقتصادی نیز استان فارس نقش مهمی دارد، گفت: وضع کنونی اقتصاد از دو مشکل اساسی رنج می‌برد یکی انحراف و یکی عقب ماندگی است؛ ریل‌گذاری غلط بوده و محصولش هم تمام شدن منابع کشور از نفت تا محیط زیست است که به دلیل استفاده غلط و بهره‌وری پایین شرایط کنونی رخ داده است.

رضایی با بیان اینکه صنعت ایران کارخانه‌داری است و صنعت‌سازی صورت نگرفته افزود: انبوهی از کارخانه‌جات به وجود آمده به گونه‌ای که حتی بیشتر از آلمان کارخانه ایجاد شده و به صورت منفرد از یکدیگر دست و پا می‌زنند، امروز هر واحد کوچک باید انبوهی از مسائل را برطرف کند این یعنی صنعت‌سازی نشده است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه صنعت یعنی از ابتدا تا انتها زنجیره ارزش شکل بگیرد و در همه مراحل این زنجیره برقرار شود، اما امروز چنین نیست، عنوان کرد: استان فارس، بوشهر و خوزستان از صنعت پتروشیمی می‌توانند سالی ۱۰۰ میلیارد دلار وارد کشور کنند البته اگر با هم لینک شوند. فارس دومین استان کشاورزی کشور است، اما جای صنایع تبدیلی در آن کجاست، اصلا توجه نشده است کشاورزی بدون صنعت نمی‌تواند موفق شود اینکه فارس توانسته بدون صنایع تبدیلی کشاورزی را حفظ کند معجزه رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ راهی ندارد جز اینکه در دقیقه ۹۰ شجاعانه دست به تحول بزنیم در حالی که بسیاری از فرصت‌ها را از دست دادیم، تصریح کرد: یک اقدام انقلابی و بسیجی مانند زمان جنگ نیاز داریم و همه دست به دست هم دهند تا انقلاب اقتصادی در این کشور ایجاد شود؛ هم ریل به مسیر بگردد و هم جهش اقتصادی رخ دهد.

رضایی با بیان اینکه بسیاری از فرصت‌ها از دست رفته و دولت بنا دارد شجاعانه این اصلاحات را انجام دهد، گفت:اصلاحات از تجارت شروع شده و امروز آمار تجارت رشد می‌کند، ترانزیت در ایران مورد غفلت قرار گرفته است اگر هیچ کالایی تولید نشود فقط به ترانزیت توجه شود می‌توان اقتصاد را نجات داد، امروز با روس‌ها برای ترانزیت به توافقات خوبی رسیدیم و قراردادهای خوبی بسته شده همچنین دروازه‌های بسته با چین را باز می‌کنیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تصریح کرد: قبل از همه این‌ها باید قوانین تجارت را اصلاح کرد و در این راستا بسته دوم نیز تهیه شده که ابلاغ می‌شود همچنین تهاتر نفت را شروع کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

رضایی اظهارداشت: حذف ارز ۴۲۰۰ باید تیرماه سال گذشته شروع می‌شد که در آن صورت بسیاری از تبعاتی که امسال به وجود آمد رخ نمی‌داد همچنین اصلاح یارانه‌ها انجام شد و جدی هستیم تا یارانه به هدف بخورد. نظام بانکی حتما باید درست شود بیش از ۵۰ درصد منابع بانکی فارس به تهران می‌رود باید قانون‌گذاری کنیم که ۶۰ درصد منابع همین جا بماند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان کرد: برای رشد و توسعه ناچار به ایجاد قوانین و مقررات هستیم تا ریل‌گذاری درست شود؛ درباره نظام بانکی به زودی وارد می‌شویم دستور مقام معظم رهبری نیز هست و با آنچه در مجلس است خیلی مخالف نیستیم تنها یکی دوتا نکته دارد، اما اصلاح بانک مرکزی را قبول داریم.

رضایی با بیان اینکه ساختار بودجه کشور یک مانع اصلی برای پیشرفت اقتصادی است، گفت: هماهنگی و توافقی بین دولت و مجلس آنچنان که باید وجود ندارد؛ بودجه عمرانی را در مرداد و شهریور می‌دهیم، چون قبل از آن منابعی نبوده است و برای فارس پیگیری کنید تا تخصیص انجام شود با این حال اگر بخواهیم همه اصلاحات را انجام دهیم کلید اصلی دست بخش خصوصی و مشارکت مردم است.

وی با تاکید بر اینکه مکمل همه اصلاحات این است که بخش خصوصی به صورت گسترده اعتماد کنند و به صحنه آیند، گفت: برای این کار دو برنامه داریم یکی اینکه اعتبارات و منابع را به سمت کارآفرینان شیفت دهیم، نکته دیگر این است که بازدهی بخش خصوصی افزایش یابد که در این راستا نیازمند هوشمندسازی و فناوری‌های جدید هستیم، چون کشورهایی که زودتر به فناوری دست پیدا کنند قدرت بیشتری دارند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه کالبدشکافی و آسیب‌شناسی جدی برای افزایش بازدهی و جلوگیری از رانت‌خواری در دستور کار دولت است، گفت: دولت بنا بر کارهای بزرگ دارد و نیازمند یک اقدام بزرگ و انقلابی است؛ انقلاب سوم اقتصادی است، قیام اول در ۲۲ بهمن ۵۷ و قیام دوم در دفاع مقدس رخ داد و قیام سوم باید در اقتصاد رخ دهد که البته به تاخیر افتاده است.

رضایی با بیان اینکه این فرهنگی که در سیاست و اداره کشور ایجاد شده جز اینکه فرصت‌ها را از دست می‌دهیم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد، گفت: همه کمک کنند و اولین بار است که یک همصدایی بین دولت و مجلس و قوه قضائیه ایجاد شده است و بسیاری از کشورها خواهان برقراری ارتباط با ایران هستند؛ این نگاه در سیاست خارجی باید در اقتصاد رخ دهد.

وی خطاب به مسئولان استان فارس با بیان اینکه چند توصیه هست که باید در استان ایجاد شود، افزود: ستاد تسهیل جدی گرفته شود، مشکلاتی که در استان هست و قابل حل نیست به صورت پیشنهاد با دولت مطرح کنید. احتمال توافق در برجام است بنابراین محدودیت‌هایی که در اثر تحریم‌ها بوده احصا شود تا بتوانیم یکجا بسیاری از محدودیت‌ها برطرف کنیم.

رضایی تاکید کرد: البته کشور را بدون برجام برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما اگر برجام حل شود نیز برنامه‌ریزی داریم؛ اینکه تحریم‌ها چه محدودیتی برای بخش خصوصی ایجاد کرده است احصا کنید تا اگر موافقت به وجود آمد برطرف شود.

وی عنوان کرد: باید مسیر رقابت در بازارهای بین‌المللی را پشت سر بگذاریم که برای این امر باید بازدهی تولید را بالا ببریم و توصیه رهبری را در استفاده از دانش‌بنیان‌ها جدی بگیریم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید