سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود اعلام کرد که موارد آبله میمونی در جهان با کاهش شیوع در اروپا افت کرده است.

خبر خوش سازمان جهانی بهداشت درباره آبله میمونی

به گزارش سلام نو به نقل از آسوشیتدپرس، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شمار موارد جهانی آبله میمونی در هفته پیش ۲۱ درصد افت کرده و روند یکماهه افزایش عفونت معکوس‌شده که بازتاب‌دهنده کاهش شیوع بیماری در اروپا است.

این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل ۵۹۰۷ مورد جدید هفتگی بیماری را گزارش و اعلام کرد که دو کشور ایران و اندونزی نخستین موارد بیماری‌شان را گزارش کرده‌اند. از اوائل اردیبهشت تا به حال، بیش ۴۵۰۰۰ مورد آبله میمونی در ۹۸ کشور گزارش شده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، ۶۰ درصد موارد بیماری در ماه پیش مربوط به کشورهای قاره آمریکا بوده‌اند و در حالی که شمار موارد در اروپا حدود ۳۸ درصد کل موارد را تشکیل می‌دادند. به گفته این سازمان شمار عفونت‌ها در کشورهای قاره آمریکا در این هفته «افزایش سریع مداومی» را نشان داد.

کاهش در اروپا و افزایش در آمریکای لاتین و آفریقا

تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت گرچه شواهدی وجود دارد که شیوع بیماری در اروپا که زمانی ۹۰ درصد موارد تاییدشده آزمایشگاهی را شامل می‌شد، دارد کند می‌شود، انتشار ویروس اکنون در جاهای دیگر جهان مایه نگرانی شده است.

تدروس گفت:‌ «آگاهی ناکافی درباره خدمات بهداشت عمومی در آمریکای لاتین در ترکیب با نبود دسترسی به واکسن‌ها باعث باد زدن به آتش‌های این شیوع شده است.»

تدروس در اواخر ماه ژوئیه (تیر) علیرغم نبود اجماع آرا در کمیته کارشناسی این سازمان اعلام کرد انتشار بی‌سابقه آبله میمونی به چندین کشور یک اضطرار جهانی بهداشت عمومی است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقا هم روز پنجشنبه اعلام کرد این قاره در هفته پیش ۲۱۹ مورد جدید بیماری داشته است که جهشی ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد. اغلب موارد شناسایی‌شده در نیجریه و کنگو بوده‌اند.

مقامات بهداشتی انگلیس نیز هفته پیش اعلام کردند «نشانه‌های اولیه» کند شدن روند شیوع آبله میمونی در این کشور مشاهده می‌شود. سازمان امنیت بهداشتی انگلیس نیز ماه پیش اعلام کرد شاهدی بر اینکه این بیماری زمانی نادر در این کشور فراتر از مردان همجنسگرا، دوجنسگرا و دارای آمیزش جنسی با مردان دیگر در حال انتشار باشد، وجود ندارد.

بیماری هنوز محدود به مردان همجنسگرا است

سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های دیگر بهداشتی از هنگام شناسایی شیوع آبله میمونی در اروپا و آمریکای شمالی در ماه مه (اردیبهشت) متوجه شدند که انتشار ویروس بیماری تقریبا به طور انحصاری در میان مردانی که با مردان دیگر آمیزش دارند، رخ می‌دهد.

آبله میمونی برای دهه‌ها در بخش‌هایی از آفریقا به صورت یک بیماری بوم‌گیر یا آندمیک وجود داشته است و تصور کارشناسان این است که شیوع‌های فعلی در اروپا و آمریکای شمالی پس از انتشار بیماری از طریق آمیزش جنسی در دو گردهمایی در اسپانیا و بلژیک رخ داده است.

آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که ۹۸ درصد موارد بیماری در مردان رخ داده و  ۹۶ درصد آنهایی که سوگیری جنسی‌شان را گزارش کرده‌اند، مردانی هستند که با مردان آمیزش جنسی دارند.

شایع‌ترین شیوه انتقال مواجهه جنسی است

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «از میان همه انواع انتقال، مواجهه جنسی شایع‌ترین شیوه گزارش‌داده شده انتقال بوده است.»

 در میان موارد آبله میمونی که وضعیت عفونت با اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) شناخته شده بود، ۴۵ درصد موارد دارای عفونت با اچ‌آی‌وی بوده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که مردانی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند، به طور موقت روابط جنسی‌شان را کاهش دهند.

آبله میمونی برای انتقال به طور معمول به تماس پوست به پوست یا پوست به دهان با ضایعات پوستی بیماری دارای عفونت نیاز دارد. افراد همچنین ممکن است از طریق تماس با لباس‌ها یا ملحفه آلوده مبتلا شوند.

کمبود واکسن حتی در کشورهای ثروتمند وجود دارد

مقامات بهداشتی در آمریکا، اروپا و انگلیس در مواجهه با محدودیت تولید تنها واکسن تاییدشده برای این بیماری مجبور شده‌اند، افراد را به یک پنجم دوز معمول آن واکسینه کنند.

توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که کشورهایی که واکسن در اختیار دارند، ایمن‌سازی افراد در معرض خطر بالای بیماری از جمله مردان همجنسگرا و دوجنسگرای دارای شرکای جنسی متعدد، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، کارکنان آزمایشگاه‌ها و سایر کارکنان بهداشتی مشارکت‌کننده در رویارویی با شیوع بیماری را در الویت قرار دهند.

با اینکه آفریقا بیشترین موارد مرگ‌هایی که تصور می‌رود مربوط به آبله میمونی باشد، را گزارش کرده است، این قاره دارای هیچ ذخیره واکسنی به جز مقدار بسیار اندکی که در یک بررسی پژوهشی در کشور کنگو آزمایش شده است، نیست.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید