طبق گزارش عملکرد وزارت میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی درآمد ایران از گردشگران خارجی ۴۰ درصد افزایش یافته است.

میزان درآمد ایران از گردشگران خارجی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون

به گزارش سلام نو، روزنامه همشهری نوشت: گزارش عملکرد وزارت میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی در یک‌سال گذشته منتشر شد و براساس آن ایران توانسته است از محل ورود ۳میلیون گردشگر خارجی از نیمه دوم سال۱۴۰۰ تاکنون به درآمد ۲.۵میلیارد دلاری دست پیدا کند. این در حالی است که پاندمی کرونا همچنان در جهان تداوم یافته و ایران نیز با شدیدترین تحریم‌های برجای‌مانده از دوران خروج ترامپ از برجام مواجه بود.

بیشترین گردشگران خارجی ایران از کدام کشورها هستند؟

پیش‌تر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همشهری خبر داده بود که ۴کشور همسایه ایران شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان بیشترین تعداد گردشگران ورودی به کشور را از ابتدای سال‌جاری تاکنون داشته‌اند. گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند، بیشتر با هدف زیارت و درمان به ایران آمده‌اند و بدین‌ترتیب ایران توانست از محل گردشگری زیارت و درمان بیشترین درآمد حاصل از ورود گردشگران به ایران را طی یک‌سال گذشته جذب کند.

دولت سیزدهم از ابتدای شروع به‌کار بر رونق گردشگری داخلی تمرکز داشت و پس از آن به‌دلیل بسته‌شدن مرزها به‌دلیل پاندمی کرونا که بیش از ۲سال تداوم یافت، درنظر داشت با کاهش محدودیت‌های سفر بخشی از صنعت گردشگری ایران را زنده نگاه دارد. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ بسیار تلاش کرد و در این حوزه موفق عمل کرد و نخستین ویزای ورود به ایران پس از ۲سال تعطیلی مطلق سفر به کشور با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شد. بر همین اساس ایران توانسته ‌ظرف مدت یک‌سال آن‌هم با وجود تمام محدودیت‌ها ۲.۵میلیارد دلار از محل سفر تنها ۳میلیون گردشگر خارجی به کشور آن هم از گردشگران کشورهای همسایه درآمد کسب کند.

در حوزه سفرهای داخلی نیز رونق بسیاری پس از برچیدن ممنوعیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور ایجاد شد. عزت‌الله ضرغامی سال گذشته گفته بود که در نوروز۱۴۰۱ سونامی سفر به راه خواهد افتاد. این پیش‌بینی نیز محقق شد و میلیون‌ها ایرانی پس از ۲سال خانه‌نشینی عازم جاده‌ها و مقاصد گردشگری کشور شدند.

براساس آنچه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان گزارش عملکرد یک‌ساله این وزارتخانه منتشر کرده است، سفرهای داخلی از نیمه دوم سال۱۴۰۰ تا همین حالا ۴۰درصد نسبت به‌مدت مشابه پیش از آن افزایش یافت.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده است که تنها در نوروز۱۴۰۱ بیش از ۵۲میلیون نفر شب اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور ثبت شده است؛ آماری که رشد ۴۰درصدی گردشگری داخلی را تأیید می‌کند. طی ۲۰روز ابتدایی فروردین‌ماه ۶میلیون مسافر دریایی در کشور جابه‌جا شدند و رشد ۳۰۰درصدی سفر با ناوگان دریایی به ثبت رسید. اما ۹۰درصد سفر ایرانی‌ها در این دوره در جاده‌های کشور ثبت شد. ۵۲میلیون‌و۸۰۰هزار تردد خودرویی بین استان‌های کشور هم ثبت شد. ۵.۵میلیون گردشگر نیز از تهران به مقصد استان‌های دیگر خارج شدند.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، در نوروز۱۴۰۱ پس از پایان محدودیت‌های سفر و عطش ایرانی‌ها برای مسافرت، بیش از ۹۰درصد ظرفیت اقامتی کشور اشغال شد و میزان بازدید از پایگاه‌های میراث فرهنگی در نقاط مختلف کشور، موزه‌ها و مراکز تاریخی با رشد بیش از ۸۰درصدی نسبت به دوره مشابه مواجه شد.

سال گذشته اما سهم گردشگری در اقتصاد ایران ۳.۱درصد بود که با آغاز نوروز۱۴۰۱ تاکنون این عدد به ۴.۱درصد افزایش یافته است. سال گذشته ایران براساس آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رشد منفی ۴۵درصدی در اقتصاد گردشگری مواجه شد و تنها ۱۴۴هزار میلیارد تومان از این محل درآمد داشت، اما در سال‌جاری این رقم به ۲۰۲هزار میلیارد تومان افزایش یافت.  

کارشناسان صنعت گردشگری در دوران پاندمی کرونا پیش‌بینی کردند که گردشگری ایران در سال۲۰۲۵ احیا می‌شود. اما حالا همزمان با روزهای پایانی مذاکرات برای احیای برجام و با توجه به رشد صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا به‌نظر می‌رسد گردشگری کشور بتواند در مدتی کوتاه‌تر از این زمان بار دیگر به شکوفایی برسد و درهای ایران دیگر نه‌تنها برای همسایگان، که به‌روی گردشگران جهان گشوده شود و ارزآوری صنعت گردشگری بیش از تمامی صنایع دیگر به روزهای اوج نزدیک شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید