وقتی از آشپزخانه ایرانی صحبت می‌کنیم، به غذاهای ایرانی اصیلی می‌رسیم که غالبا به‌صورت پلو به همراه خورشت تهیه می‌شوند.

تجهیزات ضروری برای آشپزخانه های ایرانی

خوش‌بختانه با وجود گسترش فست‌فودی‌ها در عصر مدرن امروز، غذاهای اصیل ایرانی هم‌چنان جایگاه و ارزش خود را در سفره‌های مردم حفظ کرده و هنوز هم رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها مملو از مشتریانی هستند که به‌دنبال سرو غذاهای سنتی اند؛ بنابراین اگر به فکر راه‌اندازی یک رستوران، سفره‌خانه و یا یک آشپزخانه صنعتی با هدف تهیه و تأمین غذاهای اصیل ایرانی هستید، باید تجهیزات اولیه آن را تهیه کنید. تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی شامل چند تجهیز مهم و ضروری برای پخت خورشت و دم‌کردن برنج و تدارک سایر مخلفات غذا می‌شود. تجهیزات آشپزخانه مناسب این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که غذاهای ایرانی اصیل را در حجم زیاد با بهترین طعم و کیفیت تهیه کنید. در ادامه مهم‌ترین این تجهیزات را معرفی می‌کنیم.

دیگ خورشت پز صنعتی

دیگ خورشت پز صنعتی یکی از مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی است، چون غذای ایرانی با خورشت‌های مختلف آن شناخته می‌شود؛ بنابراین می‌توان اهمیت و لزوم این تجهیز را برای راه‌اندازی آشپزخانه ایرانی درک کرد. حتما می‌دانید که خورشت‌های ایرانی تنها زمانی خوشمزه و لذیذ خواهند شد که به درستی پخته‌شده و به اصطلاح جا بیفتند. از آنجا که غالبا شرایط پخت طولانی مدت در آشپزخانه صنعتی وجود ندارد، انتظار می‌رود که دیگ‌های صنعتی خورشت پز ویژگی‌های خاصی در راستای سرعت و کیفیت بالای پخت داشته‌باشند. در گذشته بیشتر دیگ‌های خورشت از جنس آلومینیوم‌بودند؛ اما این دیگ‌های صنعتی یک ایراد جدی داشتند و آن‌هم از بین رفتن مواد مغذی موجود در خورشت‌ها به دلیل دمای بالا دیگ بود. امروزه تولید دیگ‌های صنعتی در راستای بهینه‌سازی کیفیت خورشت یا آش و سوپ، با استفاده از فلز استیل ضد زنگ و مقاوم به حرارت و رطوبت انجام می‌شود.

دیگ‌های خورشت پز معمولا به شکل یک دستگاه مکعبی یا استوانه‌ای بوده و علاوه بر طبخ خورشت، آش و مانند آن، برای سرخ‌کردن سیب‌زمینی نیز کاربرد دارند. این نوع از تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی با توجه به نوع کارایی آن به شیر تخلیه، محفظه پخت، شیر ورودی، آتش‌خانه، نمایشگر دیجیتال، درب لولایی، قطع‌کن گاز ورودی و قطعات دیگر مجهز است. این نوع دیگ در ظرفیت‌های مختلفی متناسب با نیاز کاربری آشپزخانه و حجم کاری آن تولید می‌شود. جالب است بدانید این دیگ‌ها به عایق حرارتی از جنس پتوی سرامیکی مجهز هستند. نمایشگر دیجیتال در این تجهیزات دمای آب یا روغن بین جداره را کنترل می‌کند؛ بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که گذشته از تمام فاکتورهای کیفی، دیگ خورشت پز صنعتی از تمام استانداردهای لازم جهت تأمین ایمنی برخوردار است. قیمت این تجهیزات با توجه به فاکتورهایی از قبیل: ظرفیت دیگ، کیفیت آن و برند تولیدکننده تعیین می‌شود و متغیر است.

تجهیزات ضروری برای آشپزخانه های ایرانی

دیگ پلوپز صنعتی

پلو بخش جدانشدنی سفره هر ایرانی است. در بیشتر غذاهای ایرانی حتما پلو ساده یا مخلوط وجود دارد؛ بنابراین دیگ پلوپز صنعتی نیز جزو پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی است. استفاده از این تجهیز مزایای بسیاری برای آشپزخانه‌های صنعتی ایرانی دارد؛ چون می‌توان با استفاده آن حجم زیادی از برنج را با کیفیت بسیار عالی و صرفه‌جویی در هزینه و انرژی پخته و تدارک دید. جالب است بدانید عملکرد پخت برنج در این دیگ با بخار بوده و به روغن احتیاجی ندارد. این نوع دیگ نیز به چند بخش اصلی شامل: بدنه دیگ، شیر تخلیه، آبکش استیل، درب دیگ و پایه مجهز است. بدنه آن نیز استوانه‌ای یا مکعبی شکل بوده و از جنس استنلس استیل ۳۰۴ ضد زنگ است. وجود عایق سرامیکی در اطراف دیگ پلوپز ضمن حفظ حرارت داخل دیگ و جلوگیری از سردشدن برنج، از انتقال حرارت به محیط آشپزخانه جلوگیری می‌کند.

تجهیزات ضروری برای آشپزخانه های ایرانی

وجود شیر تخلیه و آبکش استیل کار آبکشی برنج را بسیار ساده کرده‌است. این عملکرد ضمن صرفه‌جویی در زمان و انرژی، کیفیت برنج پخته‌شده را افزایش می‌دهد. در نتیجه دور ریز برنج کاهش می‌یابد. شست‌وشوی بهداشتی دیگ نیز به دلیل طراحی اصولی و حرفه‌ای آن به‌راحتی انجام می‌شود. دیگ پلوپز در ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف طراحی و تولید می‌شود. منبع گرمایش دیگ نیز انرژی برق، گاز شهری، مایع و یا ترکیبی است. با توجه به ویژگی‌هایی که برای این نوع از تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی برشمردیم، می‌توان با اطمینان گفت که طراحی دیگ‌های پلوپز صنعتی امروزی کاملا مطابق با استانداردهای روز دنیا انجام‌شده و تمام فاکتورهای ایمنی و کاربردی در تولید این محصول لحاظ شده‌است.

فر دم کن برنج

فر دم کن برنج همان‌طور که از نام آن مشخص است یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی است که برای دم‌کردن برنج بعد از آبکش‌کردن استفاده می‌شود. امروزه بیشتر رستوران‌ها، هتل‌ها و در کل تمام آشپزخانه‌های صنعتی به فر دم کن برنج مجهز هستند. طبیعتا دم‌کردن برنج در حجم زیاد کار ساده‌ای نیست. درحالی‌که فر دم کن با استفاده از مشعل خطی استیل حرارت را به‌صورت یکسان به تمام قسمت داخلی فر منتقل کرده و برنج به بهترین شکل ممکن پخته شده و دم می‌کشد. عملکرد فر دم کن به دیگ پلو پز وابسته‌است. به این صورت که پس از پخت برنج در دیگ پلو پز و آبکش کردن آن، دیگ حاوی برنج پخته‌شده را داخل فر دم کن قرار می‌دهند تا برنج به درستی دم کشیده و آماده سرو شود. از ویژگی‌های کیفی این تجهیز می‌توان دوام، استحکام، طول عمر بالا، ضد زنگ‌بودن، ضد ضربه‌بودن، نظافت آسان و سایر فاکتورهای استاندارد آن را نام برد.

تجهیزات ضروری برای آشپزخانه های ایرانی

آن‌چه سبب شده ‌استفاده از این نوع تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی به یک ضرورت تبدیل شود، عملکرد بهینه آن در پخت برنج و مصرف بهینه و بدون دورریز آن است. به این صورت که شعله زیر فر به وسیله یک سطح چدنی ضخیم محدود شده و حرارت به‌صورت غیر مستقیم و البته یکسان در درون فر پخش می‌شود. به این ترتیب برنج با کیفیت بالا دم کشیده و بسیار خوشمزه می‌شود. ضمن این که برنج آماده‌شده تا زمان سرو، گرم و تازه مانده و دچار سوختگی نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های این دستگاه فولادی مدرن وجود طبقات مختلف در آن است که قابلیت جابه‌جایی در آن‌ها وجود دارد. قیمت فر دم کن با توجه به کیفیت متریال ساخت، برند تولیدکننده و ابعاد و ارتفاع آن مشخص می‌شود.

اجاق گاز صنعتی

بی شک اجاق گاز اصلی‌ترین و ضروری‌ترین تجهیز در هر آشپزخانه ‌است. اجاق گاز صنعتی نیز جزو مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی دسته‌بندی می‌شود. اجاق گاز یک تجهیز آشپزی با قدمت طولانی است که امروزه شکل و شمایل جدید و مدرنی یافته و در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. اجاق گاز صنعتی با عملکرد بهینه خود، صرفا برای آشپزخانه‌های بزرگ و صنعتی طراحی شده‌است. این تجهیز با توجه به حجم پخت و پز از استانداردهای خاصی برخوردار است. جنس این اجاق گاز از استیل بسیار مقاوم بوده و قدرت بالای آن ضمن سرعت بخشیدن به پخت و پز، آشپزی در حجم بالا را آسان می‌کند. اجاق گاز صنعتی از قطعات مختلفی از جمله: تعدادی مشعل، شیر قطع و وصل گاز، ترموکوپل، پایه، دستگیره شیر، درب، فر و غیره تشکیل شده که کیفیت هر یک در کیفیت نهایی و قیمت اجاق گاز تأثیرگذار است. ضمن این که به‌کارگیری یا عدم تعبیه هر یک از این قطعات می‌تواند در نوع اجاق گاز نیز تفاوت ایجاد کند. به این ترتیب شاهد انواع اجاق گازهای صنعتی خواهید بود. ‌

تجهیزات ضروری برای آشپزخانه های ایرانی

جمع‌بندی

برای راه‌اندازی رستوران، هتل یا هر نوع آشپزخانه بزرگ لازم بود که با ضروری‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایرانی آشنا شوید. با توجه به اهمیت هزینه‌های جاری در پروسه راه‌اندازی آشپزخانه، شناخت انواع این تجهیزات و فاکتورهای موثر در کیفیت و قیمت آن‌ها اهمیت بسیاری می‌یابد. امیدواریم این مقاله دید شما را در این زمینه افزایش داده‌باشد.

منبع: نگین طبخ خاورمیانه

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید