پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به ۹ دهک درآمدی از اردیبهشت ماه آغاز شد اما قرار شد کالابرگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی شود.

جزییات واریز یارانه شهریور ۱۴۰۱ / مبلغ یارانه نقدی افزایش می‌یابد؟

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، یارانه مرداد ماه مطابق معمول در روز بیستم به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما برای شهریور ماه ابهامات زیادی پیش روی یارانه نقدی خانوارها قرار گرفته است. در گام اول برخی رسانه‌ها مدعی شده اند که احتمال افرایش یارانه‌های هر فرد وجود دارد.

استناد این رسانه‌ها در مورد احتمال افزایش یارانه ها، صحبت‌های اخیر مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه است. او گفته که اگر قیمت‌ها براساس شهریور سال گذشته اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی را براساس قیمت جدید تنظیم می‌کنند.

میرکاظمی همچنین گفته که در حال حاضر باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنند. اما نگفته که در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها براساس شهریور ۱۴۰۰، میزان یارانه به چقدر می‌رسد.  

با این وجود به نظر می‌رسد که موضوع افزایش یارانه نقدی فعلا در دستور کار نیست و اگر قرار باشد این موضوع هم اجرایی شود. در گام اول باید لایحه از سوی دولت ارسال شود و پس از بررسی در کمیسیون تخصصی در مجلس به صحن برود. پس از آن و در صورت گرفتن اکثریت آرا، مصوبه برای بررسی به شورای نگهبان خواهد رفت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که افزایش یارانه نقدی  به چند ماه زمان نیاز داشته باشد.

زمان واریز یارانه شهریور ۱۴۰۱

فعلا دولت تکلیف اجرای طرح جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی را مشخص نکرده است. اما احتمالا این جایگزینی حداقل به شهریور ماه نمی‌رسد؛ بنابراین باید در بیستم شهریور ماه نیز منتظر واریز یارانه مرحله ۱۳۹ باشیم.  

در چنین شرایطی همچنان افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

چرا واریز یارانه نقدی شهریور ۱۴۰۱ حذف نشد؟

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در آخرین اظهار نظر درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم گفته؛ وزارت رفاه وعده داده بود که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می کند.

وی عنوان کرده؛: قرار شده است که با توجه به اجرای آزمایشی و پایلوت در برخی نقاط کشور، ایراد این طرح رفع و سپس برای توسعه آن به کل کشور تصمیم گیری شود.

جزییات واریز یارانه شهریور ۱۴۰۱ / مبلغ یارانه نقدی افزایش می‌یابد؟

خاندوزی درباره اینکه ارائه کالابرگ به مردم چه زمانی انجام خواهد شد، متذکر شده؛ به نظر می رسد که نتیجه این موضوع در شهریور مشخص شده و قابل اعلام باشد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد ایرادات طرح کالابرگ هنوز مشخص نشده و یارانه شهریور ماه به همین دلیل حذف نشد.

مجلس درباره یارانه جدید چه می‌گوید؟

 یارانه جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی تصمیم دولت منبی بر اصلاح پرداخت ارز تخصیصی به کالاهای اساسی پرداخت.

در این گزارش آمده است: تصمیم دولت برای حذف ارز تخصیصی به کالاهای اساسی یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی دولت طی دهه‌های اخیر به شمار می‌آید. برای جبران پیامدهای اقتصادی این تصمیم، مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف به ارائه کالابرگ الکترونیکی کرده است. پس از واریز چند مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا نهم، این پرسش در مجلس مطرح شد که مردم بین دریافت یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی، کدام یک را ترجیح می‌دهند؟

باتوجه به اهمیت این موضوع، مراجعه به افکارعمومی می‌تواند برخی ابهام‌ها در این خصوص را برطرف نماید. در این راستا موسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس، به اجرای یک پروژه با عنوان «افکارسنجی درباره نگرش مردم به طرح اصلاح یارانه‌ها و توزیع کالابرگ» در کل کشور اقدام نموده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۲۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • NL ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    33 9
    تور خدا یارانه نقدی افزایش بدید 300 تومن با این گرونی پولی نیست
  • زهرا IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    5 0
    همه حرفهای تکراری
  • علی بگ IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    12 0
    سلام مبلغ یارانه نا چیز است مردم تحت فشار شدید قرار دارند لطفا دولتمردان در کمک به مردم اقدام کنند.
  • علی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    3 0
    چرا به حرف مردم گوش نمکنیدیارانه نقدی از کالابرگ بهتر است پس چرا دولت میگه بیشتر مردم کالابرگ میخان به خدا یارانه نقدی بدین سفره مردم کوچک شده دیگه از این کوچیکترش نکنیدتا از این بیشتر شرمنده زن وبچهامون نشیم
  • ایرانی IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    1 0
    لطفا یارانه نقدی بدید.افزایش بدید.کالای رو حذف کنید.مردم رو این همه با کالابرگ اذیت نکنید.چرا اهمیت نمیدید به نظرات مردم ارزش فاعل باشید
  • عارف IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    2 1
    با همین یارانه هم راضی هستیم اما نه با کلابرگ لطفاً کلابرگ را کنار بزارید
  • غلام شهبازی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 0
    بابا بیخیال کالابرگ این چه خوابیه که واسه مردم دیدید کالابرگ به چه درد میخوره لااقل یارانه نقدی میشه قبض اب وبرق وخیلی چیزای مهمتر رو انجام داد با کالابرگ غیرازهمون کالاهای بنجل دیگه چه کاری میشه انجام داد
  • سیدعاجز IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    خواهش میکنم همون نقدی بدید حاضریم نون خالی بخوریم ولی پول یارانه ها رو به یه زخمی بزنیم
  • فریبا IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    شمارو به خداقسم میدم یارانه ی نقدی بدید کالا برگ به درد قشرکارگر ومستاحرنمیخوره بازهم با یارانه ی نقدی میشه گوشه ای از کرایه خونه رو پرداخت کرد میشه در روز نون خالی خورد ولی صابخونه که کالابرگ قبول نمیکنه تورو خدابیشترازاین زندگی رو برامون جهنم نکنید
  • ناشناس IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    تورا خدا پول بدید کالا برگ ندید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید